Formální úprava rešerše

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
Jak citovat informační zdroje Citace jsou nezbytnou součástí odborného textu. Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT B Učebna UF 219 pátek h.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Seriály v Souborném katalogu ČR Knihovny současnosti Seč 2004 Danuše Vyorálková.
Co nového ve VVIS Tereza Černá
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Seriály v Souborném katalogu ČR
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Projekt 1 Databázové systémy I
EIZ - bilance Profesionální informační zdroje
Jednoduché účetnictví
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vytápění Tepelné ztráty
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
TIPY A RADY PRO PRÁCI S DATABÁZÍ SCOPUS
Sémantické aspekty katalogizace VI
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Knihovny pod jednou střechou
Databáze MS ACCESS 2010.
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
VIKMA05 Organizace znalostí
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Digitální učební materiál
Název projektu: Od rozvoje znalostí k inovacím
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
Zlata Houšková, Vít Richter
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Zásady tvorby prezentace
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Název projektu | Název společnosti | Jméno prezentujícího
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
ProQuest Central Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
ACM Digital Library Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
ANOPRESS IT Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Bibliografické citace
ProQuest Ebook Central
Klíčové aktivity projektu
ProQuest Central Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Moravská zemská knihovna v Brně
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Formální úprava rešerše Mgr. Anna Vitásková

Formální úprava jednotlivé instituce dle svých potřeb a požadavků norma ČSN 01 0198 Formální úprava rešerší – dnes neplatná jednotlivé instituce dle svých potřeb a požadavků

rešerše x bibiografie rozdíl mezi bibliografickým soupisem a rešerší: bibliografický soupis „Soupis dokumentů, zpracovaný podle určitých zásad a pravidel a usilující v rámci stanovených kritérií o maximální úplnost.“ provádí se bez konkrétní objednávky uživatele rešerše „Výsledek (popř. proces) vyhledávání informací ve formě dokumentografických nebo faktografických záznamů, popř. plných textů dokumentů.“ provádí se na základě požadavku uživatele

Požadavkový list rešeršní (informační) požadavek uživatele – formulář dle potřeb rešeršérů jednotlivých knihoven cílem je zjistit co uživatel potřebuje klíčová slova, časové vymezení, jazykové, geografické omezení, omezení zdrojů rešerše

Formální úprava rešerše Titulní list – měl by obsahovat: výraz Rešerše evidenční číslo rešerše název a adresu knihovny, kde byla rešerše vypracována znaky MDT, předmětová hesla, klíčová slova apod. název rešerše datum vypracování celkový počet záznamů jméno zpracovatele rešerše

analytický list druhy dokumentů v rešerši s počty záznamů časové vymezení jazykové vymezení geografické vymezení přehled zkratek, text rešeršního dotazu

základní část obsahuje záznamy vybraných dokumentů; tvoří její podstatnou část, u každého záznamu se doporučuje uvést údaj o uložení dokumentu (pramene) – tj. signaturu, event. siglu knihovny (fondu), kde se nalézá. záznamy se průběžně číslují s použitím arabských číslic. stránky rešerše se číslují (kromě titulního listu) píše či rozmnožuje obvykle jednostranně, dnes i na disketách

řazení záznamů v rešerši podle druhu dokumentu abecedně podle jmen autorů – u více prací jednoho autora pak abecedně podle názvů podle chronologického hlediska sestupně – od nejnovějšího záznamu ke staršímu vzestupně – od nejstaršího záznamu k novějšímu podle geografického hlediska – země vydání podle jazykového hlediska – jazyk dokumentu

uspořádání záznamů logické - záznamy jsou rozděleny podle tematiky do kapitol systematické – podle klasifikačního systému předmětové – podle předmětových hesel křížové – kombinace abecedního řazení podle jmen autorů, názvu a předmětových hesel

Práce na rešerši tradiční členění (klasické rešerše) etapa přípravy etapa vyhledávání etapa zpracování strojové zpracování – spíše jednotlivé kroky, v nich se při rešerši postupuje

Vše začíná rešeršním požadavkem objednávky osobně x nepřímo (formulář, email,…) vymezení tématu rešerše – objednávkový formulář – ne pouze stručný název, vymezení aspektů tématu, účelu rešerše neúplný požadavek – nepřesně, nesrozumitelně formulovaný (zkratky,chybí hledisko zájmu)

Příliš široce formulované téma odpověď systému na dotaz (nadměrný počet odkazů) nové vymezení tématu konzultací se zadavatelem – úpravy- alternativní užší téma, vymezení aspektů, z nichž je tématika sledována, specifikace tématu, časová omezení

Příliš úzce formulované téma sice přesně formuluje předmět rešerše s cílem vyhledání co nejpřesnějších inf. ne vždy se dosáhne žádoucích výsledků nová formulace požadavku – věcné rozšíření, vypuštění některých kritérií, přehodnocení hledisek zúžení

Fáze přípravy na vyhledávání příprava a formulace dotazu volba rešeršní strategie

Programy na úpravu rešerší sw pro zpracování citací získaných z databází