Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Základní elementy trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 15. Trh práce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 21.9.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Záměrem výukového materiálů s názvem Trh práce je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti tržního systému, ekonomiky a etiky. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

Tržní systém V tržním systému je celá ekonomika koordinována trhy a tržním mechanismem.

Trh místo ekonomiky, ve kterém se střetává nabídka a poptávka a kde dochází k výměně statků či výrobních faktorů mezi subjekty ekonomiky existence trhu umožňuje následnou výměnu pro trh vyrobených statků a statků, které subjekt potřebuje

Trhy lze klasifikovat podle různých hledisek Podle velikosti trhu: trh místní (města, okres) trh národní (na úrovni jednoho státního celku) trh světový (propojením všech světových trhů)

Podle množství směňovaného zboží: trh dílčí (obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží) trh agregátní (je trhem veškerého druha zboží)

Podle předmětu směny: trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu) trh peněz trh výrobků a služeb

Nabídka a poptávka Nabídka je souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přichází subjekty na trh při různých cenách. Charakterizuje funkční vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží.

Nabídku dělíme na: individuální (nabídku jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem) dílčí, tržní (nabídku jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty) celkovou (nabídku všech druhů zboží od všech subjektů)

Poptávka Poptávka je souhrn všeho zboží, které jsou zákazníci ochotni koupit za příslušnou cenu. Poptávka je vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží. Na základě podobných kritérií, jako v případě nabídky, rozlišujeme individuální, dílčí a celkovou poptávku.

Rovnováha trhu Trh je v rovnováze, pokud se nabízené množství rovná poptávanému množství. Není zde nedostatek ani přebytek zboží.

Pokud je na trhu přebytek zboží, je patrně tržní cena příliš vysoká Pokud je na trhu přebytek zboží, je patrně tržní cena příliš vysoká. Budeme-li chtít prodat veškeré zamýšlené zboží, které se hromadí, musíme začít cenu snižovat. Snižování ceny povede k poklesu nabízeného množství a současně k růstu poptávaného množství.

Konkurence Konkurence je boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů.

Konkurence napříč trhem je bojem mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu a poptávajícími, kteří naopak usilují o dosažení co nejnižší ceny

Konkurence na straně poptávky vzniká ze vzájemného soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup zboží, význam konkurence na straně poptávky sílí v okamžicích nedostatku zboží, kdy vede až k růstu cen

Konkurence na straně nabídky je nejsilnější formou, většina producentů se snaží nejen maximalizovat své zisky, ale současně co nejvíce zmenšit vliv ostatních producentů či je z trhu zcela vytlačit, převzít jejich zákazníky a tím dále zvýšit svůj vlastní zisk

Dělení konkurence cenová, jejímž nástrojem boje je snižování prodejní ceny s cílem získat co největší tržní podíl necenová, mezi nejobvyklejší nástroje necenového boje patří zlepšování parametrů a kvality produktu

dokonalá, volný vstup a výstup z výrobního odvětví, odstraňování přebytku či nedostatku bez změny tržní ceny

nedokonalá, která se dále člení na: monopol (velká skupina výrobců nabízí výrobek, zákazník si jej sám volí) oligopol (struktura trhu s malým počtem firem v odvětví, každá disponuje určitou monopolní silou)

- monopol (jediný výrobce v odvětví, který má plnou kontrolu nad prodejní cenou- často jsou regulované státem)

Otázky a úkoly Vysvětli pojem trh a klasifikuj je podle různých hledisek Co je to konkurence a vyjmenuj některá konkurenční soupeření Charakterizuj nabídku a poptávku na konkurenčním trhu

Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 ISBN: 80-86285-68-5 PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 ISBN: 80-206-0499-5