Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_28_FEJETON Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Alena Bradová Průřezové téma Informační a komunikační technologie Tématický celek Stylistika – základní slohové útvary Ročník 2. Datum tvorby 20. 10. 2012 Datum a místo ověření 24. 11. 2012 český jazyk a literatura 2.A Druh učebního materiálu Prezentace – Microsoft PowerPoint Anotace Výklad nové látky přehledné a praktické přiblížení učiva Četba textů (fejetonů) Práce s textem
Klíčová slova fejeton, fejetonista Metodický pokyn Určeno k výkladu do hodiny i k samostudiu, k praktickému procvičování práce s textem Možnosti využití – samostatné vyhledávání pojmů, práce s internetem Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Fejeton
v češtině tzv. podčárník publicistický žánr v češtině tzv. podčárník lehká stylistická forma vtipně zpracováno zajímavé téma (společenské nebo kulturní) všední věci v novém světle velká míra subjektivity → vlastní zážitky gradace do pointy časté nezodpovězené otázky
Nejznámější fejetonisti… zahraniční Victor Hugo Heinrich Heine čeští Jan Neruda Karel Poláček Karel Čapek současní čeští fejetonisti Ludvík Vaculík Rudolf Křesťan
Fejetony dvou známých fejetonistů… Karel Čapek http://www.lidovky.cz/nedelni-fejeton-karla-capka-ddh-/nazory.aspx?c=A120524_163633_ln_nazory_glu Rudolf Křesťan http://www.pozitivni-noviny.cz/cz/clanek-2008100025
Práce s textem: Otázky a úkoly k textu: http://neviditelnypes.lidovky.cz/fejeton-jako-jed-0jb-/p_politika.asp?c=A130618_181427_p_politika_wag Otázky a úkoly k textu: Charakterizujte výstavbu textu. Popište slovní zásobu ukázky. Jaké jazykové prostředky jsou použity k ozvláštnění textu? Jaké slohové postupy v textu najdeme? Jaký je podle vás názor autora na dané téma – doložte.