Přenášíme úsečky 2 Druháci a matematika 10 PE < PT AS = BS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Goniometrické funkce Kosinus Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Počítáme obvod geometrických útvarů
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Druháci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Objem a povrch kvádru a krychle
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KOZA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.

Konstrukce trojúhelníku
Střední příčky trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Polohové vlastnosti – určenost roviny
Počítáme obvod geometrických útvarů
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SLON Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Soustava souřadnic Oxy
Řešení polohových konstrukčních úloh
Skládání sil, rovnováha sil
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Kvadratické nerovnice
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
HUSA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Úvod do geometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dvourozměrné geometrické útvary
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
GEOMETRIE VY_32_INOVACE_XVI-C-09.
Opakujeme čísla do 20 2 Druháci a matematika 1 a < 13
Dvourozměrné geometrické útvary
Délka kružnice, obvod kruhu
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Určujeme povrch krychle a kvádru
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ÚHLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Výukový materiál pro 9.ročník
Rozvoj geometrických představ
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_Sib_II_14 Geometrie první pololetí
Dvourozměrné geometrické útvary
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Přenášíme úsečky 2 Druháci a matematika 10 PE < PT AS = BS PT > PE AB + CD = MP CD + AB = MP Přenášíme úsečky Střed úsečky AS = BS A B S MA 1 TE 3 TI 4 KA 5 Téma Přenášíme úsečky kolekce Druháci a matematika navazuje na téma Poznáváme přímky a polopřímky. Je zaměřeno na nácvik přenášení úseček na danou přímku pomocí proužku papíru, porovnávání úseček, grafický součet a rozdíl úseček, střed úsečky. Žáci používají především proužky papíru a pracují s příslušnými pracovními listy téhož názvu. V prezentaci je v poznámkách u jednotlivých úkolů uvedeno v závorce číslo odpovídajícího úkolu v pracovním sešitě. Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů. 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Shodné úsečky A B (1., 2.) Sestavte takový plot z dřívek nebo nalepte z proužků papíru. Jak to uděláte, aby všechny tyčky byly stejné? Narýsujte, jak jste postupovali. Úsečka AB představuje tyčku plotu. Polopřímka s počátkem P tyč, z níž se tyčky odřezávají. Místo tyčky použijeme proužek papíru, který přiložíme k úsečce AB. Na něm vyznačíme body, které se kryjí s krajními body úsečky AB. Proužek papíru přiložíme k polopřímce s počátkem P (jako na obrázku) a vyznačíme druhý bod, který se kryje s druhým vyznačeným bodem na proužku papíru. Úsečku AB jsme přenesli na polopřímku s počátkem P. Úsečky AB a PR jsou shodné. To zapisujeme pomocí znaku . R P AB = PR nebo PR = AB

AB = PL AB = VT AB = MS MN = OP MN = PR OP = PR 3. N 1. 2. S T O C D R Přenášení úseček 3. A B M V P AB = PL AB = VT AB = MS O N R 1. T S L N 2. S T 1. (3.) Dejte do barevného kroužku počátek každé z polopřímek PO, MN, VR. Na každou z těchto polopřímek přeneste úsečku AB. Sestrojte tak úsečky PL ≅ AB, MS ≅ AB, VT ≅ AB. 2. (4.) Úsečku MN přeneste na obě opačné polopřímky s počátkem P. Zapište, které úsečky jsou shodné. 3. (5.)Úsečku ST přeneste na všechny vyznačené polopřímky s počátkem O a vyznačte tak úsečky OA, OB, OC, OD shodné s úsečkou ST. Narýsujte úsečky AB, BC, CD, DA. O C D R P MN = OP MN = PR OP = PR A O B

Tomáš je větší než Eva. PE < PT PT > PE T E P Porovnávání úseček 1 E P T PE < PT PT > PE (6.) Kdo je větší, Tomáš, nebo Eva, úsečka PT, nebo úsečka PE? Bod E leží mezi body PT, proto je úsečka PE menší než úsečka PT a úsečka PT je větší než úsečka PE. Tomáš je větší než Eva.

AB > AC AB < AD AB < CD CD > AB CE < CD CD > CE Porovnávání úseček 2 1. A B C D AB > AC AB < AD 2. F A B D C A B C D E AB < CD CD > AB CE < CD CD > CE AB = CE CD = AF AB < AF AF > AB AB < CD CD > AB 1. (6.) Porovnejte úsečky AB a CD. Úsečku AB jsme přenesli na polopřímku s počátkem C. AB ≅ CE Úsečka CE je menší než úsečka CD. CE < CD. I úsečka AB je menší než úsečka CD. AB < CD, CD > AB. Úsečku CD jsme přenesli na polopřímku s počátkem A. Úsečka CD je shodná s úsečkou AF. CD ≅ AF Úsečka AB je menší než úsečka AF. AB < AF. I úsečka AB je menší než úsečka CD. AB < CD, CD > AB. 2. (7.) Na polopřímce AB vyznačte bod C tak, aby AB > AC a bod D tak, aby AB < AD. C D

AB < EF < CD < GH < IJ Porovnávání úseček 3 F E H G J I D C P A B , 1. B F D H J AB < EF < CD < GH < IJ 2. 1. (8.) Přeneste úsečky AB, CD, EF, GH, IJ na polopřímku od bodu P a to tak, že na polopřímce vyznačené body označíte týmž písmenem, jímž je označen jeden krajní bod dané úsečky a odlište je čárkou a pak názvy úseček seřaď podle velikosti úseček. 2. (9.) Porovnejte úsečky mezi sebou tak, abyste mohli doplnit znaky <, >, ≅ mezi připravené zápisy úseček. A B A B A B A B =

Porovnávání stran n-úhelníka C B 2. 3. N K L M P 1. K L 1. (10.) Porovnejte úsečku AB s úsečkami PM a PN. 2. (11.) Porovnejte mezi sebou úsečky AB, BC, AC – strany trojúhelníka ABC. 3. (11.) Porovnejte mezi sebou úsečky KL, LM, MN, KN – strany čtyřúhelníku KLMN. K L , KL KN LM MN = A B C , =

Rýsování úseček shodných, větších, menších 1. B A D C F E Narýsujte úsečky MN, OP, PR. AB MN CD OP EF RS = 2. Narýsujte úsečky AB<KL, CD>KL, EF KL. L K O N M R S P 1. (12.) Narýsujte úsečky s danými úsečkami shodné. AB≅MN, CD ≅ OP, EF≅ PR. 2. (13.) Narýsujte úsečky AB < KL, CD > KL, EF ≅ KL. A B E F C D

= = B Odhadem: Pomocí proužku papíru: DE __ EF KL __ MN AB AC AB AD Zrakové klamy 1. 2. N K L M Odhadem: Pomocí proužku papíru: DE __ EF KL __ MN F D E Paní Novotná to má nejblíže do prodejny v místě ____. B D E K L K L = = AB AC AB AD AC AD B A B A (14.) Zrakové klamy: Nejdříve odhadněte, která z úseček DE a EF a pak KL a MN je větší a pak svůj odhad překontrolujte pomocí proužku papíru. Nemůžeme se vždy spolehnout na svůj zrak a odhad. Proto je důležité provádět kontrolu. 2. (15.) Na obrázku je plánek ulic a rozmístění obchodů s potravinami. Na křižovatce je v místě A obchod s potravinami, ke kterému přišla paní Novotná na nákup. Obchod však byl z technických důvodů uzavřen. V místech B, C, D jsou další obchody s potravinami. Do kterého dalšího obchodu to má paní Novotná nejblíže? (Porovnejte úsečky AB, AC, AD.) C B A A D D A D A B

Tak tu mašli přelož na půl. Střed úsečky Tak tu mašli přelož na půl. Chci taky dvě mašle, jako má Lucka. (16., 17.) Na stužce vyznačte místo, kde má být stužka rozstřižena na dvě stejně dlouhé části. Úsečka AB představuje stužku, která má být rozstřižena na dvě stejné části. Vyznačte místo – bod S, střed úsečky, kde má být stužka rozstřižena. A B S Střed úsečky AS = BS

O R P 1. (18.) Vyznačte středy úseček AB, CD, EF. Vyznačování středu ús. A B C D E F M N K L 1. 2. O R P 1. (18.) Vyznačte středy úseček AB, CD, EF. 2. (19.) Zjistěte, zda vyznačené body úseček jsou jejich středy. Body, které jsou středy úseček vyznačte červeně.  

AB je- není jejím středem AB je- není jejím středem Zrakové klamy B A C D 1. 2. L K O R N P 1. (20.) Zjistěte, který z vyznačených bodů je středem úsečky KL. Střed vyznačte barevně. 2. (21.) Zjistěte, na které z úseček AB, CD je vyznačený bod jejím středem. Nejdříve odhadem a pak překontrolujte pomocí proužku papíru.   Vyznačený bod úsečky odhad kontrola AB je- není jejím středem AB je- není jejím středem CD je- není jejím středem CD je- není jejím středem 3. Zjistěte na které z úseček AB, CD je vyznačený bod jejím středem. Nejdříve odhadem a pak překontrolujte pomocí proužku papíru. 4. Bod S je středem úsečky AB. Vyznačte bod B. Bod S je středem úsečky OP a bod T je středem úsečky OR. Vyznačte body P, R. Bod S je středem úsečky MN a zároveň středem úsečky KL. Vyznačte body N, L. Vyznačený bod úsečky AB: je / není jejím středem je / není jejím středem. Odhad: Kontrola: Vyznačený bod úsečky CD:

Středy stran trojúhelníku 1. M B P R N L A B C 2. 1. (22.) Bod S je středem úsečky AB. Vyznačte bod B. Bod S je středem úsečky OP a bod T je středem úsečky OR. Vyznačte body P, R. Bod S je středem úsečky MN a zároveň středem úsečky KL. Vyznačte body N, L. 2. (23.) Vyznačte středy stran trojúhelníka ABC a označte je písmeny K, L, M. Pak narýsujte úsečky KL, KM, LM. * Porovnejte úsečky: ML___AK, MK___BL, KL___AM. Co jste zjistili? L ML AK MK BL KL AM = M = K =

Středy stran obdélníku M N K L A B C D 1. 2. S R 1. (24.) Narýsujte úsečku AC (úhlopříčku), sestrojte střed S úsečky AC a pak narýsujte přímku DS. Jestliže jste přesně rýsovali, prochází přímka DS i bodem B. 2. (25.) Vyznačte středy stran obdélníka KLMN. Pak narýsujte přímky určené středy protějších stran. Průsečík těchto přímek označte písmenem P. Pak narýsujte přímku NP. Jestliže jste přesně rýsovali, pak přímka NP prochází i bodem L. S P T O

Střed hrany lavice A B (26., 27.) Týna s Klárkou se dohadovaly kam si každá z nich může na lavici rozložit svoje věci. Nakonec se rozhodly, že si každá vyznačí svoje místo na lavici, že rozdělí desku lavice na dvě stejné části. Tak nejdříve vyznačily střed hrany desky lavice. Pomocí provázku určete střed hrany desky lavice. Narýsujte úsečku AB shodnou s hranou desky lavice a vyznačte její střed S. S

Grafický součet – rozdíl úseček B C D C D N P M (28.) Vyznačte na tyči, kterou má tatínek na stole, místo kde má být odříznuta nová tyč. (29.) Narýsujte, jak tatínek nahradil zlomenou tyč tyčí novou. Úsečka AB představuje část tyče, která zůstala Petrovi v ruce a úsečka CD představuje druhou část tyče, která zůstala v ruce Jirkovi. Zapište co jste narýsovali (grafický součet úseček). Grafický rozdíl úseček je možno motivovat týmž příběhem s tím rozdílem, že je dána tyč původní a jedna část ulomené tyče. Úkolem je vyznačit druhou část zlomené tyče. Na špejlích vymodelujte grafický součet úseček a pak i grafický rozdíl úseček. N AB + CD = MP MN + NP = MP CD + AB = MP MN + NP = MP MP- CD = AB MP- NP = MN MP- AB = CD MP- MN = NP

Konstrukce gr.součtu, rozdílu 1. 3. 2. L K M N C A B P O MP - AB = OP MP - AB = RS R S O P MN + KL = OP R S 1. (30.) Narýsujte, co se stalo s tyčí, když se na ní chlapci houpali. Úsečka MP představuje celou tyč. Úsečka AB představuje část tyče, která zůstala v ruce Petrovi. Narýsujte úsečku, která představuje část tyče, která zůstala v ruce Jirkovi. Zapište, co jste narýsovali. (grafický rozdíl úseček) 2. (31.) Narýsujte úsečku OP = KL + MN. Narýsujte úsečku RS = MN + KL. Porovnejte úsečky OP a RS. 3. (31.) Obtáhněte barevně úsečky. Červeně úsečku AB, modře úsečku AC, žlutě grafický rozdíl úseček AB a AC. Zapište grafický rozdíl: KL + MN = RS OP = RS AB- CB = BC

__________šel kratší cestou. Apl. úlolha ŠKOLA Jirka Milan (32.) Jirka a Milan bydlí v jednom domě a chodí do stejné školy přes park. Jirka šel po cestičce kolem sochy a Milan po cestičce kolem jezírka. Kdo šel kratší cestou? Sestrojte grafický součet úseček, které znázorňují části cesty Milana a grafický součet úseček, které znázorňují části cesty Jirky. Pak oba grafické součty porovnejte. Jirka Milan __________šel kratší cestou. Jirka

Je-není graf. součtem D A B C AD = AB + CD (33.) Úsečku AB obtáhněte modře a úsečku CD červeně. Tu úsečku AD, pro kterou platí, že je grafickým součtem úseček AB a CD spojte čárou se zápisem v rámečku.

UV = MN + OP KL = AB - CD Sestrojte úsečku OP. Sestrojte úsečku CD. Obrácené operace UV = MN + OP Sestrojte úsečku OP. KL = AB - CD Sestrojte úsečku CD. 1. 2. A B K L U V M N C M N M N P O 1. (34.) UV = MN + OP. Najděte – sestrojte úsečku OP. 2. (35.) KL = AB – CD. Najděte – sestrojte úsečku CD.   5. KL = AB – CD. Najděte – sestrojte úsečku CD. K L D