Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA"— Transkript prezentace:

1 Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA 5 10 20
= 20 = 20 10 20 30 40 50 15 25 35 45 45 : 9 = 9 5 . 9 = 9 . 5 = 45 : 5 = Téma Násobíme, dělíme 5 kolekce Druháci a matematika navazuje na téma Procvičujeme si násobení a dělení 2, 10. Žáci již v podstatě dovedou násobit a dělit. Nyní si osvojí násobilku 5 a příslušné příklady dělení. K doplnění a procvičení je vhodné použít i učební materiál Procvičujeme si násobilku na kartičkách. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, stovkovým počítadlem, pokud možno krychličkovým, číselnou osou, čtvercovou sítí (které jsou vloženy do průhledné fólie, na níž žáci pracují stíracím fixem) a s kalkulátory. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. V prezentaci jsou u jednotlivých snímků uváděna v závorce čísla odpovídajících úkolů z pracovních listů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Násobilka 5 50 45 30 25 20 5 40 35 10 15 5 1 1 . 5 = 5 . 1 = 5 : 5 = 5 : 1 = 10 2 . 5 = 5 . 2 = 10 : 5 = 10 : 2 = 2 5 15 3 3 . 5 = = 15 : 5 = 15 : 3 = 5 20 20 : 5 = 20 : 4 = 4 . 5 = = 4 5 25 5 . 5 = 25 : 5 = 5 30 30 : 5= 30 : 6 = 6 . 5 = = 6 5 7 35 7 . 5 = = 35 : 5= 35 : 7 = 5 (1) Odsouvejte na počítadle kuličky po pěti jako na obrázku a počítejte – říkejte násobky pěti. Zapište příklady násobení a dělení znázorněné odsunutými krychličkami. 40 8 40 : 5 = 40 : 8 = 8 . 5 = = 5 45 9 . 5 = = 45 : 5 = 9 5 45 : 9 = 50 10 5 50 : 5 = = 50 : 10 = =

3 Znázorňování 1. 2. 5 . 5 = 40 : 5 = 15 : 5 = 9 6 7 5 5 5 30 35 45 5 . 9 = 45 45 : 9 = 5 5 . 6 = 30 30 : 6 = 5 5 . 7 = 35 35 : 7 = 5 9 . 5 = 45 45 : 5 = 9 6 . 5 = 30 30 : 5 = 6 7 . 5 = 35 35 : 5 = 7 25 8 3 5 8 3 5 5 5 (2) Utvořte příklady násobení a dělení znázorněné barevně ve čtvercové síti. (3) Znázorněte příklady a vypočítejte, zapište další znázorněné příklady. 15 25 40 5 . 5 = 25 25 : 5 = 5 5 . 8 = 40 40 : 5 = 8 3 . 5 = 15 15 : 3 = 5 8 . 5 = 40 40 : 8 = 5 5 . 3 = 15 15 : 5 = 3

4 Rovnice 25 : v = 5 9 . a = 45 z : 5 = 7 2. 1. r 5 4 50 n 10 s 5 . n = 10 10 : n = 5 r . 10 = 50 50 : 10 = r 5 . 4 = s s : 4 = 5 n . 5 = 10 10 : 5 = n 10 . r = 50 50 : r = 10 4 . 5 = s s : 5 = 4 n = 2 r = 5 s = 20 9 v 7 5 a 5 1. (4) Zapište znázorněné rovnice a vyřešte je, zapište i další znázorněné rovnice. 2. (5) Rovnice znázorněte a vyřešte. 25 45 z 25 : 5 = v 45 : 9 = a = z 5 = v 5 = a 35 = z

5 Vyznačte barevně násobky 5 ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose.
10 90 20 30 40 50 60 70 80 100 6 5 4 1 8 3 7 2 9 Vyznačte barevně násobky 5 ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose. Dokážete je vyznačit až do 100? 40 31 32 33 34 35 36 37 38 39 50 41 42 43 44 45 47 46 48 49 30 21 22 23 24 25 26 27 28 29 20 11 12 13 14 15 16 17 18 19 60 51 52 53 54 55 56 57 58 59 70 61 62 63 64 65 66 67 68 69 90 81 82 83 84 85 86 87 88 89 100 91 92 93 94 95 96 97 98 99 71 72 73 80 74 75 76 77 78 79 10 9 6 5 4 1 8 3 7 2 (6) Násobky 5 vyznačte barevně ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose. Které číslice jsou na místě jednotek?

6 Kalkulátor 4 1 7 8 9 : + = 6 5 - 2 3 . 0 + 5 = = = = = = = = = = = = 25 15 20 10 5 40 25 30 35 45 50 Vyťukejte na kalkulátoru násobky = = = Pozorujte, které číslice se objevují na místě jednotek.

7 Dosazování, řetězy .9 : 5 50 +25 :7 +40 -10 : 7 +5 : 9 .6 65 -20 + 3 : 2 9 .5 - 5 :8 :5 +3 7 3 5 s s : 5 35 30 8 10 20 6 4 1 n n . 5 25 3. 1. 2. 5 . 6 = = 1 . 5 = 5 . 5 = 7 . 5 = 3 . 5 = 9 . 5 = 0 . 5 = 5 . 8 = 5 . 4 = 25 : 5 = 20 : 5 = 45 : 5 = 50 : 5 = 30 : 6 = 35 : 7 = 40 : 5 = 35 : 5 = 45 : 9 = 30 : 5 = 30 5 50 35 25 15 40 45 20 5 4 9 10 5 8 7 6 2 5 7 10 5 15 20 30 40 45 15 25 35 40 1 2 4 6 9 10 (7) Příklady vypočítejte a pak překontrolujte na kalkulátoru. Pozor, na kalkulátoru je znaménkem násobení znaménko × a znaménkem dělení znaménko ÷ . (8) Za n dosazujte čísla 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 a počítejte n . 5 = Za s dosazujte čísla a počítejte s : 5 = 1. 3. (9) Počítejte řetězy. Výpočty překontrolujte na kalkulátoru. 45 5 45

8 povlaky knoflíky p 1 p 5 5 50 50 10 1. Švadlena šije povlaky.
Apl.úloha Švadlena šije povlaky. Na každý povlak potřebuje 5 knoflíků. Již přišila 50 knoflíků. Kolik povlaků již ušila? 17, 20, 26, 30, 31, 33, 35, 37, 40, 42, 44, 45, 47, 50. 1. Švadlena již ušila______ povlaků. povlaky knoflíky Podtrhněte ta čísla, která je možno dělit číslem 5. Jsou to násobky 5. 2. p 5 1 5 . p = 50 p 50 : 5 = p 5 50 50 10 = p (10) V úloze podtrhněte to, co zapíšete do stručného záznamu. Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. (11) Podtrhněte ta čísla, která je možno dělit číslem 5 – jsou to násobky 5. Jaké číslo musí být na místě jednotek. 10

9 KVĚTINÁŘSTVÍ kytice květy kytice květy kytice květy n 1 5 15 15 k 1 3
Apl.úloha 2. KVĚTINÁŘSTVÍ 1. kytice květy n 1 5 15 Kolik květů je v každé kytici? kytice květy 15 k 1 3 Kolik kytic uvázala? kytice květy v 1 3 5 Kolik měla všech květů? 1. (12) Podle obrázku a stručného záznamu utvořte úlohy o květinářce. Ta měla v kbelíku květy, které rozdělila do stejných kytic, a dala je za výlohu. Zeptejte se v ní: a) na to, kolik květů je v každé kytici. b) na to, kolik kytic uvázala. c) na to, kolik měla všech květů v kbelíku. Jednu z úloh si vyberte, znázorněte a vyřešte. Zapište odpověď. 2. (13) Do rámečků zapište čísla, která násobíme tak, aby výsledkem bylo číslo nad nimi. Čísla rozložte na činitele. 25 40 35 45 50 30 5 5 7 9 10 6 5 8 5 5 5 5

10 Sčítáním a pak i násobením vypočítejte, kolik je tu korun.
Pětikoruny 5 Sčítáním a pak i násobením vypočítejte, kolik je tu korun. = 25 = 20 = 30 = 25 = 20 = 30 (14, 15) Vypočítejte sčítáním a pak násobením, kolik korun je zaplaceno pětikorunami. = 45 = 35 = 40 = 45 = 35 = 40

11 20 Kč – různé možnost 1. 5 10 2 10 10 ___ = 20 ___ + (___. 5) = 20 2 10 2 ___ + (___. 2) = 20 10 5 5 5 2 2 (16) Kolika různými způsoby je možno zaplatit 20 Kč desetikorunami, pětikorunami a dvoukorunami. Zakreslete a vypočítejte. (17) Počítejte. Do rámečku doplňte výsledek. Do kroužku doplňte číslo se znaménkem násobení nebo dělení. ___ . 5 = 20 (___. 5) + (___ .2) = 20 ___ . 2 = 20 10 4 2 5 5 .7 45 :9 :8 40 :5 2. .5 .8 35 9 5 5 :7 .9

12 Apl. úloha Tomáš vozí polena dřeva do kůlny. Najednou uveze 5 polen. Kolikrát musí jet, než odveze všech 45 polen? jízdy polena Tomáš musí jet ______ krát než odveze 45 polen. 1 n 5 45 n 5 5 . n = 45 (18) Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 45 : 5 = n 9 = n 45 9

13 V každém řádku bude ____ koleček.
Sčítání - násobení = = 20 = = = = = = = = = = = = = = = = 1. 5 2 10 5 4 20 5 3 15 5 7 35 5 9 45 5 6 30 5 1 5 5 8 40 2. řádky kolečka V každém řádku bude ____ koleček. n 5 . n = 30 5 1 5 n = 30 : 5 30 n n = 6 30 1.(19) Příklady sčítání stejných sčítanců zapište jako násobení. 2. (20) Nakreslete 30 koleček do pěti řádků o stejném počtu koleček. Kolik koleček bude v každém řádku? Doplňte stručný záznam a vypočítejte, kolik koleček bude v každém řádku. 3. (21) Řešte nerovnice. 6 3. : 5 > 20 : 5 10 : 5 < : 5 30 : 5 < : 5 5 . 4 < 5 . 8 . 5 > 5 . . 5 > 5 . 2 40 : : 4 5 : : 1 5 6, 7, 10 15 20, 35, 50, < 7 6, 5, 1 35 40, 45, 50, < 3 4, 8, 9 25 30, 45, 50 <

14 35 souhlásky samohlásky b slabiky h l m s 7 40 33 40 75 45 9 5 48 6 30
Závorky (28 + 7) : 5 = : 5 = (8 . 5) + 35 = = (45 : 9) + 43 = = (5 . 8) - 7 = = ( ) : 5 = : 5 = ( ) . 5 = = 1. souhlásky samohlásky slabiky Napíšeme ____ slabik. Napište všechny slabiky (souhláska – samohláska) tvořené souhláskami b, h, l, m, s, samohláskami a, e, o, u. Kolik slabik takto napíšete? 2. 35 7 40 33 40 75 45 9 5 48 6 30 b h l m s a e o u 5 4 5 5 . 4 = s 4 ba be bo bu 1. (22) Vypočítejte. To, co je v závorce, počítejte nejdříve. 2. (23) Doplňte stručný záznam. Úlohu vyřešte. 20 = s ha he ho hu s la le lo lu ma me mo mu sa se so su 20

15 Babička koupila lízátka.
Apl.úl. složená Babička koupila lízátka. Kolik Kč stálo 1 lízátko? lízátka koruny zaplaceno vráceno cena 3 lízátek Jedno lízátko stálo ____Kč? 5 20 1 3 k = 15 n 20 5 n k 5 n (25) Podle obrázku doplňte úlohu o tom, jak babička koupila dětem lízátka. (Babička koupila 3 lízátka. Zaplatila dvacetikorunou a prodavačka jí vrátila 5 Kč. Kolik stálo 1 lízátko?) Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 3 15 n 20 3 . k = n n + 5 = 20 3 . k =15 n = 15 : 3 = k n = 15 5 5 = k

16 Do rámečků doplňte znaménka +, -, ., : .
Doplňování +,-,:,. 16 8 4 5 20 1 18 30 2 3 9 25 45 10 Do kroužků k číslům doplňte znaménka +, -, ., : tak, aby výsledkem bylo číslo v rámečku u šipky. = 14 = 45 = 4 = 6 = 25 = 35 = 3 = 10 = 20 = 12 = 35 = 2 Do rámečků doplňte znaménka +, -, ., : . 1. 2. + : : + . - - . + + - - : : . . - - 1. (26) Doplňte znaménka +, -, . , : 2. (27) Do kroužků k číslům doplňte znaménka +, -, . , : : : + . - - + : : : : . : + : : : .


Stáhnout ppt "Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA"

Podobné prezentace


Reklamy Google