Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru
Kde se učitelé učí? Kde se učíte Vy? Hodnocení provází výuku neustále, je přítomné v bazální komunikační struktuře. Příklad dokládá, že v interakci s každým žákem neustále dochází k hodnocení. Jak učitelka hodnotila? Co kdy říkala? Věděli byste pojmy z podzimu? Vidíme, že hodnocení má řadu podob, z nichž ta nejníže položená je pozitivní a negativní a zejména formativní a verifikační.
Hodnocení provází výuku neustále, je přítomné v bazální komunikační struktuře. Příklad dokládá, že v interakci s každým žákem neustále dochází k hodnocení. Jak učitelka hodnotila? Co kdy říkala? Věděli byste pojmy z podzimu? Vidíme, že hodnocení má řadu podob, z nichž ta nejníže položená je pozitivní a negativní a zejména formativní a verifikační.
Reflexe z lat. reflecto = obracet zpět, odrážet myšlenkový proces pokoušející se restrukturovat zkušenost, problém nebo znalosti cílem je lepší porozumění nebo zlepšení praktického jednání jedince Hodnocení provází výuku neustále, je přítomné v bazální komunikační struktuře. Příklad dokládá, že v interakci s každým žákem neustále dochází k hodnocení. Jak učitelka hodnotila? Co kdy říkala? Věděli byste pojmy z podzimu? Vidíme, že hodnocení má řadu podob, z nichž ta nejníže položená je pozitivní a negativní a zejména formativní a verifikační.
Reflexe reflexe v akci (intuitivní podoba) vs. reflexe po akci
Korthagen: ALACT model Jednání 6
Korthagen: ALACT model Jednání Zpětný pohled na jednání What happened? 7
Korthagen: ALACT model Uvědomění si podstatných aspektů Jednání Co bylo důležité? Zpětný pohled na jednání What happened? 8
Korthagen: ALACT model Vytvoření alternativních postupů K jakým důsledkům to povede? Uvědomění si podstatných aspektů Jednání Co bylo důležité? Zpětný pohled na jednání What happened? 9
Korthagen: ALACT model Bez teorie to nepůjde K jakým důsledkům to povede? Uvědomění si podstatných aspektů Vyzkoušení Jednání Co bylo důležité? teorie Zpětný pohled na jednání What happened? 10
Úkol č. 1 - jednání NÁPAD: Promyslete, co byste mohli naučit Vašeho souseda / sousedku. PROZKOUMÁNÍ TERÉNU: Seznamte se s ní / s ním, ať víte, jaké má znalosti. PLÁN: Připravte si plán tzv. mikrovyučování v délce do 3 minut. AKCE: Pusťte se s chutí do toho!
Úkol č. 2 – zpětný pohled na jednání NÁVRAT K situaci. Pomozte si otázkami: Co jste chtěla / chtěl? Co chtěli vaši žáci? Co jste dělala / dělal? Co dělali vaši žáci? Na co jste myslela / myslel? Na co mysleli? Jak jste se cítila / cítil? Jak se cítili?
Úkol č. 3 – uvědomění si důležitých aspektů HODNOCENÍ SITUACE. Co bylo důležité? Co bylo v rozporu? Na co je podle Vás potřeba se zaměřit?
Úkol č. 4 – vytvoření alternativních postupů VYTVÁŘENÍ PLÁNU. Jak je možné udělat to příště? Je více variant? Pro kterou se rozhodnout?
Účel reflexe Reflexe umožňuje: uvědomit si intuitivní porozumění potvrdit si účinnost pedagogických postupů zdokonalit pedagogické postupy korigovat méně účinné postupy řešení pedagogických situací předcházet problémovým pedagogickým situacím, resp. řešit je učit se ze zkušenosti (celoživotní učení) spojit teorii a praxi