Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
I.HUDBA ARTIFICIÁLNÍ A NONARTIFICIÁLNÍ
Hudba a tanec (music and dance)
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
PROM Ě NY V HUDB Ě aneb HUDENÍ „ Ž ÁNRY“ & „STYLY“
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Personální řízení Cvičení 1
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
přehled – hudební pojmy, osobnosti apod.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Téma: Koncert Klíčová slova: Koncert, hudba, skladba, nástroje Anotace: Žák je seznámen.
Beethoven by Andy Ludwig van
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební výrazové prostředky
Název Folková hudba Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo HV 7
Písničkáři 2. poloviny 20. století
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Emil František Burian
Vnímání historického času
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POP Ventrubová Eva Kvarta.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_20_HUDEBNÍ VÝCHOVA_ANTONÍN DVOŘÁK_DÍLO.
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Test k ověření znalostí z HV
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Test ověřující znalosti z HV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_O9_JAZZ Dějiny hudby 8. ročník
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Elvis Presley AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Průhonice
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol Hudba 20. století 1.část Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol

Obsah: 20.století v životě člověka Nové tendence a možnosti Hudba vážná a zábavná? Hudba artificiální Hudba nonartificiální Hity Opakování Použitá literatura, zdroje

1. 20. století v životě člověka 20. století přineslo do života člověka velké změny. Uveďte některé historické události z 1. pol. 20.století. Jak ovlivnily životy lidí? Výrazně ovlivnily svět i myšlenky a objevy dvou výjimečných mužů – Alberta Einsteina a Sigmunda Freuda. Víte, o jaké objevy a myšlenky se jedná? Čím mohly zasáhnout umění? Evropské hudebníky na začátku století inspiroval nový hudební styl z Ameriky. Co o něm víte? Který významný český spisovatel napsal román s výstižným názvem „Konec starých časů“? Pokud jej znáte, zamyslete se nad tím, jak souvisí s naším tématem. .

2. Nové tendence a možnosti Umělec má mnohem více svobody a nezávislosti, prosazuje se individualita projevu. Umělci experimentují, hledají nové možnosti vyjádření, hledají nové zvukové prostředky. Poslech: K. Penderecki – Jakubovo probuzení Vzniká velké množství uměleckých stylů. V malířství kubismus, surrealismus; v literatuře futurismus, dadaismus, poetismus atd. V hudbě se svoboda projevuje ve volbě hudebních prostředků, uvolňuje se harmonie, melodie, forma. Hledání nového zvuku = období sónické. V závěru 20.století dochází k vzájemnému prolínání hudby umělecké i zábavné. Mísí se zdánlivě neslučitelné žánry.

Pablo Picasso „Kytara“

3. Hudba vážná a zábavná? Od hudby obvykle očekáváme pobavení, povznesení, odpočinek. Jsou skladby a písně, které toto naplňují. Ve 20.století se objevila řada skladeb a písní z oblasti populární hudby, které byly určeny hlavně pro zábavu. Tyto písně jsou mnohem jednodušší v kompozici a harmonii. Také nevyžadují od interpreta takové dovednosti, jako je třeba provedení celé Beethovenovy symfonie. Jak tuto hudbu označovat? Jak ji odlišit? Vážná hudba zase není vždy „vážná“. Tento pojem není zcela výstižný. Vzpomeňte si například na Mozartovu Malou noční hudbu. Poslech:

4. Hudba artificiální Jako hudbu artificiální chápeme hudbu uměleckou. Skladby jsou prokomponované a náročnější na provedení (např. orchestr, hráči, sólisté). Hudební skladba vyžaduje soustředěnost, posluchačskou zkušenost a znalost souvislostí. Skladby jsou časově mnohem náročnější. Skladby mívají nadčasové cíle, hlubší myšlenky. Překročily dobu svého vzniku a stále jsou pro posluchače atraktivní. Kupříkladu celý svět zná melodii z Novosvětské A. Dvořáka. Poslech:

5. Hudba nonartificiální Písně a skladby jsou určené pro zábavu a relaxaci. Neočekáváme hlubší cíle, filozofické myšlenky. Někdy bývá označována jako neumělecká. Interpret mnohdy nemá vyšší hudební vzdělání. Vychází ze své individuality, má svůj vlastní styl projevu. Výraznou roli hraje osobnost interpreta, jeho image, styl, vliv na módní trendy, jeho mimohudební život bývá v zájmu pozornosti médií. Platí zde „zákon nabídky a poptávky“. Zájem posluchačů ovlivňuje finanční úspěšnost autora a interpreta.

6. Hity Vznikají hity (písně), které v určitém časovém úseku zaplaví media a jsou známé v celé společnosti. Někdy mívají „jepičí“ život. Hity, zpěváci, skupiny jsou záležitostí generační. Každá generace má „své“ … Poslech: S nonartificiální hudbou je spjatý bulvár. Soukromý život protagonistů nonartificiální hudby je v popředí zájmu bulvárních novinářů. Někteří na tom posilují svou kariéru, jiní se brání…

7. Opakování Pohovořte samostatně o změnách v životě člověka 20.století. Jak se mění způsob tvorby umělců? Vysvětlete pojem sónický. Čím se liší hudba artificiální a nonartificiální? Co je to hit? Uveďte příklady ze současné hudební produkce.

Použitá literatura a zdroje Hudební výchova pro gymnázia 2.díl, SPN A. Charalambidis a kol. CD 2 k Hudební výchově pro gymnázia 2.díl, SPN CD k Hudební výchově pro ZŠ (HV pro 4.roč., 8. a 9.roč., SPN) Obr. P. Picasso – Kytara - slavneobrazy.cz