tvorba hlásek českého jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Advertisements

Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Autor: Mgr. Lenka Königová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Elektromotor a jeho využití
Vlastnosti zvuku - test z teorie
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Neodkladná resuscitace
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Přednáška 5 vývoj obličeje vývoj dutiny ústní a nosní vývoj patra
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Frézování drážek ve šroubovici
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
VY_32_INOVACE_645_PILOVÁNÍ MATERIÁLU Název školy
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Těžiště a stabilita těles
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Dýchací soustava.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Elektroskop. Jednotka elektrického náboje
Lýtkové svaly Mírný stoj rozkročný, chodidla rovnoběžně, předpažit, provést dřep na plných chodidlech (kolena nad špičkami), výdrž.
Vzájemné silové působení těles
VLASTNOSTI KAPALIN
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Č.DUMu: VY_32_INOVACE_10_první pomoc
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Geometrie řízení a uložení kol.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zvukové jevy.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
KOSTRA.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

tvorba hlásek českého jazyka

FONETIKA ČESKÉHO JAZYKA samohlásky čisté tóny při tvoření se od sebe liší: velikostí čelistního úhlu polohou jazyka délkou tvoření zvuku

DIFTONGY – dvojhlásky těsné spojení dvou samohlásek v jedné slabice ou au eu

Grafická podoba Hláska i – dva grafémy – i/y

Hellwagův trojúhelník

SOUHLÁSKY – KONSONANTY nepravidelné šelesty, šumy a výbuchy tvoří se na různých artikulačních místech tvoří se různými způsoby českých souhlásek je 25

samohlásky čisté tóny při tvoření se od sebe liší: velikostí čelistního úhlu polohou jazyka a délkou tvoření zvuku úprava samohlásek patří k velmi obtížným nesprávné tvoření vyplývá z velikosti čelistního úhlu

A střední, nízká neutrální poloha jazyka velký čelistní úhel, rty se neúčastní široké otevření úst se zvučným výdechem

E přední středová jazyk posunutý dopředu, vzhůru opírá se o dolní řezáky čelistní úhel je menší, rty sblíženy úplný patrový závěr

I přední, vysoká jazyk se opírá o plochu dolních řezáků úzký čelistní úhel, zuby téměř u sebe, zostřené rty pevný závěr

O zadní, středová jazyk posunut dozadu a stoupá hrot jazyka se oddálí od řezáků aktivní rty, menší čelistní úhel pevnější patrohltanový závěr

jazyk zdvižen k měkkému patru oddálen od řezáků zvětšený objem úst zadní vysoká jazyk zdvižen k měkkému patru oddálen od řezáků zvětšený objem úst rty dopředu, kratší, úzké

dělení podle způsobu artikulace souhlásky dělení podle způsobu artikulace závěrové (okluzivy) úžinové (konstriktivy) polozávěrové (semiokluzivy)

dělení podle sluchového dojmu výbuchové (explozivy) třené (frikativy) polotřené (afrikáty)

výbuchové explozivy (závěrové – okluzivy) při vytváření hlásky vznikne na určitý okamžik úplný závěr – okluze je pak prudce zrušen – slyšitelný „výbuch“ (exploze) p m b t d n ť ď ň k g

třené – frikativy (úžinové – konstriktivy) překážka pro výdechový proud není úplná – průchod se zúží štěrbinou (konstrikcí) – výdechový proud se „tře“ f v s z š ž j h ch l r ř

polotřené – afrikáty (polozávěrové – semiokluzivy) souhlásky obsahují v první artikulační fázi prvek závěrový – ve druhé fázi úžinový c č

dělení podle místa artikulace obouretné (bilabiální) – p b m retozubné (labiodentální) – f v dásňové (alveolární) – t d n, c s z, l r ř, č š ž tvrdopatrové (palatální) – ť ď ň j měkkopatrové (velární) – k g ch hrtanové (laryngální) - h

P – 1. artikulační okrsek bilabiální závěrové neznělé závěr rtů je proražen výdechovým proudem rezonance v ústech – patrohltanový závěr je uzavřen jazyk v neutrální poloze

B – 1. artikulační okrsek bilabiální závěrová znělá závěr rtů je proražen výdechovým proudem rezonance v ústech – patrohltanový závěr je uzavřen obouretný závěr je ale ve srovnání s P slabší hmatové vnímání – hrtan, brada, horní ret, koutky úst, tváře

M – 1. artikulační okrsek bilabiální závěrová znělá a nosovka závěr rtů je rozražen výdechovým proudem je slabší než u b a p měkké patro je uvolněno a část výdechového proudu uniká nosem zrcátko

F – 1. art. okrsek, labiodentální úžinové, neznělé   spodní ret se přibližuje k ostří horních řezáků, kde vzniká úžina pro výdechový proud hrot jazyka se opírá o dolní zuby

V– 1. art. okrsek, labiodentální úžinové, znělé spodní ret je těsně pod horními zuby – ústní otvor je dost zúžený a zkrácený měkké patro je uzavřeno, hlasivky se chvějí – znělost odhmatávání – dolní ret, oblast pod bradou a temeno hlavy správné postavení dolního rtu – zubů

T – 2. artikulační okrsek alveolární závěrová neznělá dásňový výběžek tvrdého patra hrot jazyka je opřen o alveoly za horními řezáky větší čelistní úhel jazyk padá na spodinu ústní rty neutrální, měkké patro uzavírá vchod do nosní dutiny

D – 2. artikulační okrsek alveolární závěrová znělá hrot jazyka se celým svým obvodem přitlačí na alveolární oblouk a utvoří závěr 2. závěr vytváří měkké patro a hltan – vytvoření ústní rezonance prudké oddálení jazyka od alveolárního oblouku se zruší závěr odhmatání – hrtan, dolní ret, oblast pod bradou

N – 2. artikulační okrsek, závěrová, alveolární, znělá – nosovka závěr na alveolárním výběžku měkké patro uvolňuje výdechovému proudu vstup do nosní dutiny – nosní zabarvení postavení hrotu jazyka rezonance nosní dutiny (zavřená huhňavost) výdechový proud z nosu – zrcátko

ŤĎŇ – 3. artikulační okrsek palatální závěrová párové – ť neznělá, ď znělá hrot jazyka se opírá o dolní řezáky vyklenutí hlavní masy jazyka k tvrdému patru – závěr je velmi pevný čelistní úhel je velmi malý

Ň závěrová nepárová nosovka znělá měkké patro je volné a část výdechového proudu prochází nosem

S – 2. artikulační okrsek alveolární úžinová třená ostrá neznělá koutky rtů jsou silně zostřené, zuby v klešťovitém skusu hrot jazyka se volně dotýká dolních řezáků zadní část jazyka tvoří oblouk klesající ke kořeni jazyka při výměně dentice počkat na stálé horní i dolní řezáky

Z – 2. artikulační okrsek alveolární úžinová třená ostrá znělá hrot jazyka se opírá o spodní dáseň a stěny dolních řezáků čelistní úhel je malý a spodní čelist je vysunuta mírně dopředu hláska nejčastěji vyvozována po hlásce s odhmatání – hrtan, oblast pod bradou, dolní ret, temeno hlavy

Malý čelistní úhel Zostřené rty C – 2.artikulační okrsek polozávěrová alveolární nepárová neznělá Malý čelistní úhel Zostřené rty

dvoufázová artikulace vytvoří se úplný závěr – hrot jazyka se opírá o dolní dáseň a zadní stěny spodních řezáků masa hrotu jazyka je vyklenuta k horní dásni – závěr se ruší postupně a plynule vznikne úžina – úzký průchod mezi jazykem a patrem – vzniká sykavý třecí šum čelistní úhel je malý, rty zúžené a protažené správné postavení rtů, jazyka a zubů

Š – 2.artikulační okrsek alveolární úžinová neznělá a tupá Hrot jazyka se zvedá k tvrdému patru až k alveolárnímu výběžku – tvoří se úžina Průchod pro výdechový proud je více vzadu

Ž – 2.artikulační okrsek alveolární úžinová znělá a tupá hrot jazyka a okraje se dotýkají alveolárního oblouku hřbet jazyka se zvedá k horní dásni – těmito místy prochází třený výdechový proud rty jsou vysunuty a zaokrouhleny, zuby od sebe vzdáleny identický mechanismus jako při š – rozdíl ve znělosti

Č – 2. artikulační okrsek alveolární polozávěrová, neznělá, tupá jedna z artikulačně nejtěžších hlásek nastavení rtů do kroužku, postavení jazyka

dvoufázová artikulace 1. fáze – vytvoří se úplná závěr – hrot jazyka se nadzvedne pod horní dáseň Hřbet jazyka se dotkne alveolárního výběžku Hřbet jazyka stoupá šikmo pod patrový oblouk Závěr se neexplozivním způsobem ruší Vzduch ještě nevychází z ústní dutiny

2. fáze Vytváří se úžina – kterou se žene výdechový proud a naráží na ostří řezáků

R – 2. artikulační okrsek alveolární úžinová, kmitavá, znělá lem jazyka se dotýká alveol těsně za horními řezáky hrot jazyka je uveden do pohybu – zvýšený tlak artikulačního výdechového proudu úžina vytvořená hrotem jazyka se při kmitání zužuje a rozšiřuje hrot se přibližuje a vzdaluje od patra čelistní úhel je středně velký

Ř – 2. artikulační okrsek alveolární, třená, kmitavá, znělá i pozičně neznělá podobná artikulace jako r – rozdíly – hrot jazyka je při ř napjatější vzdušný proud musí být silnější rychlejší a početnější kmity čelistní úhel je menší

L – 2. artikulační okrsek alveolární, laterální znělá, úžinová, nepárová hrot je přiložen na alveoly za horní řezáky výdechový proud uniká oboustranně – oboustranná úžina v závěrečné fázi padá jazyk na spodinu ústní přípravná cvičení na motoriku jazyka

J – 3. artikulační okrsek palatální úžinová – frikativa nepárová a znělá hrot jazyka se opírá za dolními zuby zvednutím hřbetu jazyka se vytvoří úžina s tvrdým patrem čelisti jsou je nepatrně oddáleny

K – 4. artikulační okrsek, velární závěrová, párová, neznělá artikulace vzadu v ústní dutině závěr mezi zadní částí hřbetu jazyka a přední částí měkkého patra hrot jazyka leží volně v ústech, rty jsou v neutrální poloze – malý čelistní úhel nácvik správného polykání

G – 4. artikulační okrsek, velární závěrová párová, znělá od k se liší pouze znělostí

CH – 4. artikulační okrsek, velární úžinová nepárová a neznělá jazyk je na spodině ústní mezi měkkým patrem a zdviženým hřbetem jazyka se vytváří dyšný zvuk

H – 5. artikulační okrsek hrtanová úžinová, nepárová jazyk je v klidové poloze znělost a úžina se tvoří v hrtanu třením výdechového proudu o stěny hlasivek

literatura KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie, patlavost. Praha, Beakra: 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno, Paido:1999. ISBN 80-85931-62-1