ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_12_Architektura antického Říma I TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 02.02.2013
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově je zaměřená na architekturu antického Říma. Na tuto tematickou část navazuje další učivo – malířství a sochařství starověkého Říma. V úvodní části hodiny je zařazeno krátké opakování probraného učiva o etruském umění, na který tato hodina tematicky navazuje (viz snímky č. 3 až 5). Text snímku č. 4 může být promítnut na interaktivní tabuli a žáci do něj doplňovat vypuštěné informace, popřípadě jej lze zadat jako kontrolní písemný test. Řešení úkolu si mohou žáci zkontrolovat prostřednictvím snímku č. 5. Následuje výklad, jehož obsahem je úvod do umění starověkého Říma, vysvětlení jeho vývoje v časové chronologii, popis charakteristických znaků, s důrazem na architekturu. Hlavním tématem této prezentace je chrámová architektura s názornými ukázkami a vysvětlením podobných a odlišných prvků ve srovnání s architekturou řeckou. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia a může být použita k samostatnému studiu. Vzdělávací cíle: zopakovat učivo o etruském umění seznámit žáky s úvodem do vývoje architektury starověkého Říma s důrazem na chrámovou architekturu doplnit poznatky o historických souvislostech období římské antiky v návaznosti na mezipředmětové vztahy (D, ČJ) rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru architektury
OPAKOVÁNÍ - Etruské umění
Test – doplňte do textu správné výrazy Etruské umění se rozvíjelo přibližně od_____ do _____ století př. n. l. Etruskové byl lid nejasného původu s vlastním jazykem a svéráznou kulturou, který se usadil na _________ od Říma a žil v oblasti dnešního __________. Typickými stavbami, které se dochovaly, jsou hrobky ve tvaru kuželovitého náhrobku, kterému se říká __________. Tyto hrobky nesou často ve svém názvu jméno __________. Velkým přínosem Etrusků v architektuře byl vynález __________. Římané od Etrusků převzali typ domu s ústředním dvorem – tzv. ________________. V sochařství Etruskové často používali kromě tradičních materiálů pálenou hlínu zvanou ____________. V hrobkách se sochařská výzdoba uplatňovala na zdobení kamenné rakve, která se označuje pojmem ____________. K nejznámějším památkám etruského sochařství patří tzv. Kapitolská vlčice, která je zhotovena z ____________. Dalším známým dílem je nestvůra chrlící oheň se lví hlavou, hadím ocasem a tělem divoké kozy zvaná ____________. Typická etruská keramika z černé hlíny napodobující kov se nazývá ____________. Krásné jsou také etruské šperky zhotovené technikou splétání jemných drátků zvanou ____________. Jiné vznikaly technikou ____________, což je spojování drobných kuliček zlata nebo stříbra na kovový podklad.
Test – řešení Etruské umění se rozvíjelo přibližně od 7. do 3. století př. n. l. Etruskové byl lid nejasného původu s vlastním jazykem a svéráznou kulturou, který se usadil na sever od Říma a žil v oblasti dnešního Toskánska. Typickými stavbami, které se dochovaly, jsou hrobky ve tvaru kuželovitého náhrobku, kterému se říká tumulus. Tyto hrobky nesou často ve svém názvu jméno zvířete. Velkým přínosem Etrusků v architektuře byl vynález klenby. Římané od Etrusků převzali typ domu s ústředním dvorem – tzv. atriový dům. V sochařství Etruskové často používali kromě tradičních materiálů pálenou hlínu zvanou terakota. V hrobkách se sochařská výzdoba uplatňovala na zdobení kamenné rakve, která se označuje pojmem sarkofág. K nejznámějším památkám etruského sochařství patří tzv. Kapitolská vlčice, která je zhotovena z bronzu. Dalším známým dílem je nestvůra chrlící oheň se lví hlavou, hadím ocasem a tělem divoké kozy zvaná chiméra Typická etruská keramika z černé hlíny napodobující kov se nazývá bucchero. Krásné jsou také etruské šperky zhotovené technikou splétání jemných drátků zvanou filigrán. Jiné vznikaly technikou granulace, což je spojování drobných kuliček zlata nebo stříbra na kovový podklad.
Umění Antického říma
Úvod * Apeninský poloostrov vývoj zhruba od 8. stol. př. n. l. příznivé přírodní podmínky → zemědělství + pastevectví Poznámka: Apeninský poloostrov obývaly na konci 2. tisíciletí př. n. l. italické kmeny indoevropského původu → z nich později vynikli Latinové → ti založili město Řím v 10. stol. př. n. l. pronikli do Itálie Etruskové – usadili se v severní části západního pobřeží (Etrusci → Tusci → Toskána) v 8. - 7. stol. probíhala kolonizace jižní Itálie a Sicílie Apeninský poloostrov
Časová chronologie Etruské období → asi od r. 753 – 51O př. n. l. → * Řím (Romulus a Remus) Etruské období → asi od r. 753 – 51O př. n. l. Období republiky → 510 – 31 př. n. l. Období císařství → od r. 31 př. n. l. → 476 n. l. (395 n. l. – říše rozdělena na V + Z)
Charakter římského umění odlišnost kultury oproti řecké Římané neměli svěží fantazii a přirozenou smyslnost Řeků byli založeni racionálně, prakticky vynikli jako vojáci, dobyvatelé, kolonizátoři, státníci, úředníci a organizátoři i jako stavitelé technických staveb obdivovali, napodobovali a dováželi řecká díla a mnohé převzali i od Etrusků
ARCHITEkTURA vyvíjela se zprvu pod vlivem etruským, později řeckým – ale Římané vytvořili zcela nové typy a druhy staveb i novou technologii charakteristická je kombinace zděné klenby a dekorativního použití řeckých architektonických slohů architrávový X archivoltový konstrukční systém architrav archivolta = oblouk 2 1
typická je poschoďová architektura a vynález chrámového interiéru stavební materiál kámen, pálené cihly a beton beton = lité zdivo → cement s pískem a úlomky kamene a cihel + obkládání mramorovými deskami nebo zdobení malbou 3
Typy staveb obytné domy – atriový dům, nájemní činžovní dům veřejné budovy – chrámy, bazilika, amfiteátr, divadlo, termy, cirky… císařské paláce a vily inženýrské stavby – silnice, viadukty, akvadukty, kanalizace… oslavné stavby – vítězné oblouky a sloupy
Římský CHRÁM byl obměnou etruského chrámu, později chrámu řeckého 4. Chrám Fortuny Virilis v Římě byl obměnou etruského chrámu, později chrámu řeckého podélný i kruhový půdorys Poznámka: řecké chrámy – otevřená prostranství – vidět ze všech stran, římské – stavěny ve středu měst – obklopeny vysokými budovami – viditelné pouze zepředu 5. Chrám Vítězného Herkula na Forum Boarium v Římě
rekonstrukce Caesarova chrámu v římě 6
Pantheon nejdokonalejší římská centrála s největší kupolí v antice (v = š = 43,20 m = druhá největší kupole na světě) kolem roku 120 n. l. 7. Pantheon v Římě 8
Pantheon 9
Maison Carré v Nimes 10
zbytky Vestina chrámu v Římě 11
KONEC
citace: Architráv: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Segeste.jpg Archivolta: WOLAND, Messer. http://eu.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí Multi-license with GFDL and Creative Commons na WWW: http://eu.wikipedia.org/wiki/Fitxategi:Arch_illustration.svg Chrámový interíér: WALKER, Ken. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pantheon_06.jpg?uselang=cs Chrám Fortuny Virilis v Římě: AUTOR NEUVEDEN. http://it.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Roma_-_Tempio_di_portunus02.JPG Chrám Vítězného Herkula na Forum Boarium: TSKHONDIA - L.VII.C., Lasha. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Temple_of_Caesar_3D.jpg Rekonstrukce Caesarova chrámu v Římě: LAMRÉ, Rickard. http://commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome.Hercules_Victor.01.JPG Pantheon v Římě: PANINI, Giovanni Paolo. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pantheon-panini.jpg Kresba Pantheonu: ZENZ, Rainer. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pantheon.drawing.jpg Pantheon: TANG, Clayton. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pantheon_and_Fontana_del_Pantheon.jpg
citace: Maison Carré v Nimes: O, Chris. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maison_carree_side.jpg Zbytky Vestina chrámu v Římě: HELFRICH, Tobias. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rom_vesta_tempel.jpg
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.