ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRINCIP SOUČASNÉHO NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN
Advertisements

Digitální učební materiál
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_FrF216 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorIng. Eva Frýdová Období tvorby VMDuben.
Deriváty uhlovodíků HALOGENOVÉ DERIVÁTY
Název Halogenderiváty uhlovodíků Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
NázevKarboxylové kyseliny I Předmět, ročníkChemie, 2. ročník Tematická oblast Deriváty uhlovodíků Anotace Prezentace sloužící k výkladu učiva, obsahuje.
VY_32_INOVACE_05_PVP_242_Hol
ZŠ Vl. Menšíka v Ivančicích
Substituční deriváty karboxylových kyselin
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DERIVÁTY KARBOXYLOVÝCH KYSELIN
Názvosloví, vlastnosti, reakce
SUBSTITUČNÍ DERIVÁTY KARBOXYLOVÝCH KYSELIN
Substituční deriváty karboxylových kyselin
Substituční deriváty karboxylových kyselin
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_FrL228 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorIng. Eva Frýdová Období tvorby VMListopad.
Deriváty karboxylových kyselin
Písemná práce Nitrily Anhydridy
Názvosloví organických sloučenin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Karboxylové kyseliny.
Názvosloví, vlastnosti, reakce
Halogenderiváty a dusíkaté deriváty uhlovodíků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_167.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Karboxylové kyseliny obsahují jednu nebo více karboxylových skupin
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Karboxylové kyseliny názvosloví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Organická chemie Zjednodušeně chemie sloučenin se čtyřvazným uhlíkem.
Významné karboxylové kyseliny
Chemické a fyzikální vlastnosti karboxylových kyselin
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_08_Optická izomerie, hydroxykyseliny.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06C_09_Funkční deriváty karboxylových.
Aromatické sloučeniny
Ch_035_Halogenderiváty uhlovodíků Ch_035_Deriváty uhlovodíků_Halogenderiváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Hydroxykyseliny 4. února 2014 VY_32_INOVACE_130215
Účinky kyseliny mravenčí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Karboxylové kyseliny = organické kyseliny.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06C_06_Substituční deriváty karboxylových kyselin, rozdělení, halogenkyseliny TEMA: VY_32_INOVACE_06C_Organická chemie a biochemie ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 7. 4. 2013

ANOTACE Výklad s odvozováním vlastností derivátů kyselin na základě předchozích vědomostí žáků (polarita vazby, efekty substituentů), procvičování názvosloví. Zopakování významu disociační konstanty kyselin. Procvičování názvosloví lze vytisknout a použít jako pracovní list. Nebo žáci doplňují vzorce/názvy na interaktivní tabuli. S následnou kontrolou správného řešení. Určeno pro žáky 3. ročníku G4 a 5. ročníku G6 Materiál je určen k interaktivní výuce

SUBSTITUČNÍ DERIVÁTY KARBOXYLOVÝCH KYSELIN Rozdělení derivátů, halogenkarboxylové kyseliny

Vznik substitučních derivátů, klasifikace - substitucí jednoho nebo více atomů vodíku na R- kyseliny další funkční skupinou = = SUBSTITUENTEM X: Obecný vzorec R – CH – COOH X

Přehled derivátů - x Derivát - kyselina - OH Hydroxykarboxylová - halogen Halogenkarboxylová - NH2 Aminokarboxylová - CO - Ketokarboxylová (oxo-)

? Kyselina - aminomáselná Názvosloví Základ názvu: nesubstituovaná kyselina Předpona: lokant (poloha), číslovková předpona (počet), typ substituentu Označení polohy: TRIVIÁLNÍ NÁZEV CH3CH2CHCOOH NH2 ? Kyselina - aminomáselná γ β α α

? – kyselina 2 - aminobutanová SYSTEMATICKÝ NÁZEV: CH3CH2CHCOOH NH2 ? – kyselina 2 - aminobutanová 4 3 2 1

Substituční deriváty se chovají jako kyseliny Vlastnosti ovlivňuje substituent – nejvýrazněji na druhém uhlíku

HALOGENKYSELINY Cl – C – C H O – H VLASTNOSTI - ODVOĎTE Napište strukturní vzorec kyseliny chloroctové. Vysvětlete, proč je silnější kyselinou než octová: H O Cl – C – C H O – H H+ - I- efekt chlóru

Obr. 1

Atom chlóru působí záporným indukčním efektem. Elektrony vazeb σ se posunují směrem k chlóru a vazba mezi vodíkem a kyslíkem v hydroxylu je polárnější než v nesubstituované kyselině. Proto se proton odštěpuje snadněji než v kyselině octové. Čím více atomů halogenu je vázáno na druhém uhlíku, tím je kyselina silnější.

Fyzikální vlastnosti Dobře rozpustné ve vodě, v organických rozpouštědlech Kapalné, krystalické Toxické, leptavé účinky

Příklady halogenkyselin K. chloroctová - ? ClCH2COOH Krystalická látka, leptavé účinky Využití v organické syntéze

Krystalická, bezbarvá, leptavé účinky K. trichloroctová ? CCl3COOH Krystalická, bezbarvá, leptavé účinky Jedna z nejsilnějších organických kyselin: KA= 2.10 Leptání bradavic, afty -1

K. trifluoroctová Acacia georgina , obr. 3 Dichapetalum cymosum obr. 2

Krystalická Prudce jedovatá V některých tropických rostlinách (Acacia georgina, Dichapetalum cymosum)

PROCVIČOVÁNÍ 1. Rozhodněte, které z následujících vzorců přísluší substitučním derivátům karboxylových kyselin. Látky pojmenujte: a) CH3 – CHO b) HOOC – (CH2)2 – COOH c) CH3 – CO – CH2 – CH2 - COOH d) CH3 – COOCH2 – CH3 e)

2. Odvoďte vzorce (názvy) substitučních derivátů karboxylových kyselin: a) kyselina o-chlorbenzoová b) 2-fenyl-3-hydroxypropanová kyselina c) 2-oxocyklohexankarboxylová d) HOOC – CH2 – CHNH2 – COOH e)

ŘEŠENÍ 1. Rozhodněte, které z následujících vzorců přísluší substitučním derivátům karboxylových kyselin. Látky pojmenujte: a) CH3 – CHO ethanal, acetaldehyd b) HOOC – (CH2)2 – COOH kys. butandiová, jantarová c) CH3 – CO – CH2 – CH2 – COOH kys. 4-oxopentanová d) CH3 – COOCH2 – CH3 (ethylethanoát) e) kys. p-aminobenzoová

2. Odvoďte vzorce (názvy) substitučních derivátů karboxylových kyselin: a) kyselina o-chlorbenzoová Cl b) 2-fenyl-3-hydroxypropanová kyselina HO – CH2 – CH - COOH c) 2-oxocyklohexankarboxylová O COOH d) HOOC – CH2 – CHNH2 – COOH kys. 2-aminobutandiová e) kys. 3, 4-dihydroxybenzoová

CITACE Literatura Zdroje obrázků M. Kodíček: Chemie pro gymnázia v testových otázkách, SPN a.s., Praha 1998. J. Pacák, J. Čipera, J. Halbych, P. Hrnčiar, J. Kopřiva: Chemie pro II. Ročník gymnázií, SPN, Praha 1985 J. Blažek, V. Flemr, K. Kolář, F. Liška, F. Zemánek: Přehled chemického názvosloví, SPN, a. s., Praha 2004 Zdroje obrázků Obr. 1: NEZNÁMÝ. http://canov.jergym.cz/kyseliny/sila/substitu.htm [online]. [cit. 7.4.2013]. Dostupný na WWW: http://canov.jergym.cz/kyseliny/sila/chlor2o1.gif Obr. 2: PROF CHRISTO BOTHA. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gifblaar.jpg [online]. [cit. 7.4.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Gifblaar.jpg

Obr. 3: NEZNÁMÝ. http://1. bp. blogspot Obr. 3: NEZNÁMÝ. http://1.bp.blogspot.com/_rurzs_qDtU4/RqZxnp_aZcI/AAAAAAAAAIc/uEU90E-s_EU/s1600-h/gidgee1.JPG [online]. [cit. 7.4.2013]. Dostupný na WWW: http://lablemminglounge.blogspot.cz/2007/07/acacia-georgina.html