1. Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Památky historické nebo kulturní povahy (dále jen sbírkové předměty)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OCHRANA EXPONÁTŮ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
Advertisements

Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Půdy:.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Úvod do předmětu Technologie
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Výzkumný úkol.  Litomyšl je nádherné město ve kterém se narodil Bedřich Smetana, nějaký čas zde i pobývala Božena Němcová a Alois Jirásek  V Litomyšli.
Psychické stavy.
Krajina, krajinné složky
Půdy jsou všude kolem nás.
Stanislav Kazda - umělecké kovářství. Vážení zákazníci, dovoluji si Vám, představit svoji firmu, která je zaměřená převážně na umělecko-řemeslnou kovářskou.
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Ekologické aspekty liniových staveb
Ohrožování základních složek biosféry
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Integrovaná střední škola, Slaný
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do ekologie.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Využití radionuklidové rentgenfluorescenční analýzy při studiu památek
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Úvod Rozpouštědla Lepidla Sklo, smalt Keramika Kámen Kosti, kůže Textil Měď a její slitiny Cín a olovo Stříbro, zlato Železo, ocel, litina Sylabus předmětu.
Vodík IzotopHDT 99,844 %0,0156 % atomová hmotnost1, , , jaderná stabilitastabilní T 1/2 =12,35 let teplota tání °C-259, ,65-252,53.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vznik a vývoj atmosféry Země
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
KvízKvíz Zkontroluj si své znalosti před tím, než začneš s praktickými úlohami Renovace energetické účinnosti starých a historických budov Začni svůj test.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_12.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
,, opravy oprav “ Restaurování starých tisků
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Posklizňová úprava zrna
Sylabus předmětu Úvod Rozpouštědla Lepidla Sklo, smalt Keramika Kámen
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Zdeněk Dostálek, Jan Janás, Jan Michálek, Miroslav Smetka
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Výroba ochranných obalů/krabic v roce 2017 Petra Vávrová, Dana Hřebecká Odbor ochrany knihovních fondů Národní knihovna České republiky.
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
1. Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Památky historické nebo kulturní povahy (dále jen sbírkové předměty)
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Transkript prezentace:

1. Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Památky historické nebo kulturní povahy (dále jen sbírkové předměty) mohou být vytvořeny prakticky z libovolných obyčejných i vzácných materiálů. Pro všechny sbírkové předměty je typické, že materiály, ze kterých jsou zhotoveny, jsou více nebo méně narušeny nebo změněny. Tyto změny materiálů, které je možno nazvat "stárnutím", jsou dány jednak vlastnostmi samotného materiálu (rekrystalizace skla, pomalá polymerace některých přírodních materiálů) a jednak působením vnějších vlivů (kolísání teploty a vlhkosti, větrná eroze, stárnutí účinkem světla).

Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování V posledních desetiletích se projevuje na všech materiálových objektech, tedy i na historických a kulturních památkách, změna ekologických podmínek (složení vzduchu, "kyselé deště", vibrace způsobované okolní dopravou, antropogenní působení). Třebaže je proces stárnutí neodvratný a často vede k nevratným změnám, je možné ho zpomalit, ne-li dokonce zastavit. To poslední je základním úkolem restaurátorů a konzervátorů.

Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Je důležité zachovat nejen vnější vzhled památky, ale také materiál, ze kterého je památka zhotovena. Záměna materiálu (zhotovení makety, apod.) vede ke ztrátě technologických zvláštností tvorby daného objektu, charakterizujících původnost a individualitu techniky, kterou použil autor díla při jeho tvorbě. Odvrátit působení mnohých narušujících faktorů, svázaných obecně s ekologií prostředí, je prakticky nemožné. Je proto velmi důležité provádět nejrůznější konzervátorské a restaurátorské práce neutralizující toto působení.

Historické a kulturní památky, muzejní exponáty, jejich stárnutí a restaurování Jde především o chemické zpevnění částečně narušených materiálů, jejich ochranu před působením slunečního záření, kyselých oxidů ve vzduchu i ve vodě, zabránit biologickému narušování objektů. Podstatné jsou práce na zachování celistvosti restaurovaného předmětu, tj. celkové zpevnění, spojení fragmentů do celku.

Konzervace, restaurování, rekonstrukce Restaurování a konzervace  Práce a činnosti, které se konají za účelem odvrácení dalšího poškozování, chátrání sbírkových předmětů a památek a vytvoření podmínek pro jejich dlouhodobé zachování. Konzervování, (z lat. conservatio) – ochrana, uchování památky, sbírkového předmětu ve stavu, ve kterém se památka dochovala s pozdějšími historickými záplatami. Konzervování se nedotýká původnosti památky a nehrozí zničením jednotlivých jejích prvků. Restaurování (z lat. "restauratio" – obnovení). všechny druhy prací, zaměřených jak na zachování uměleckého díla nebo architektonické památky, tak i na maximálně možné zohlednění jejího původního vzhledu.

Konzervace, restaurování, rekonstrukce Rekonstrukce, (z lat. reconstructio – přestavba, znovuobnovení) může zahrnovat i vytvoření některých zcela zničených částí památky a používá se ve zcela výjimečných případech. Týká se převážně stavebních památek. Restaurování, konzervování a rekonstrukce to jsou etapy jediného procesu, jehož výsledkem má být prodloužení života historické nebo kulturní památky.

Materiálový a technologický průzkum Základní etapou konzervátorských a restaurátorských prací je materiálově a technologický průzkum konzervovaného nebo restaurovaného objektu. Zahrnuje: skladbu materiálů použitých na vytvoření památky technologii použití jednotlivých materiálů v určitých časových obdobích existence památky, možnosti cílevědomého působení restaurátorů na materiál, ze kterého byla původní památka zhotovena. Na základě předběžného zkoumání materiálů a stavu památky se rozpracuje plán konzervátorsko - restaurátorských prací, který zahrnuje: očištění památky od nečistot a pozdějších vrstev, antiseptické operace, zpevnění částečně narušených materiálů a další práce, které závisí na specifických vlastnostech restaurovaného objektu.

Konzervátorsko-restaurátorský proces spočívá: v umělecko materiálové analýze, ve zhodnocení předpokládaného působení restaurátora na materiály restaurovaného objektu,   v předpovědi jeho dalšího osudu a hranic prodloužení lhůty jeho „života“. Chemické materiály, technologie a jejich použití v restaurátorství a konzervování historických a kulturních památek jsou velmi různorodé a zahrnují všechny třídy organických a anorganických látek.