Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Věty vedlejší.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Interpunkce v souvětí podřadném
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
souvětí souřadné (parataktické )
Podmětná a přísudková věta
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY VEDLEJŠÍ
Grafické znázornění souvětí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozbor souvětí VY_32_INOVACE_46_Rozbor souveti
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí souřadné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_18_Souvětí souřadné a podřadné Autor Fulínová Šárka

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ A SOUŘADNÉ Šárka Fulínová 2.ZŚ Dobříš

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUŘADNÉ

Obsahuje jednu větu hlavní a libovolný počet vět vedlejších. Souvětí podřadné Obsahuje jednu větu hlavní a libovolný počet vět vedlejších. Př.: 1. ½ VH1 2. VV1 PK Závodníci ze Španělska, kteří projeli cílem první, 2/2 VH1 byli bouřlivě přivítáni. 1. ½ VH1 2/2 VH1 kteří 2.VV1 PK

Souvětí souřadné Je spojení nejméně dvou vět hlavních a libovolného počtu vět vedlejších. Hlavní věty spolu souvisejí svým obsahem, ale mluvnicky jsou samostatným celkem. Jejich vzájemný významový vztah (poměr) může být různý a je vyjádřen spojkami souřadicími, často i bez spojovacích výrazů. V grafickém znázorňování jsou věty hlavní ve stejné rovině.

1. VH1 2. VV1 – přísl. podmínková Pojedu zítra na výlet, a kdyby pršelo, 3. VH2 4. VV2 – přísl. účelová vezmu si plátěnku, abych se zase nenachladila. + 1. VH1 3.VH2 kdyby abych 2.VV1 4.VV2 přísl.podmínková přísl.účelová

SLOŽITÁ SOUVĚTÍ Základní typy spojení vět ve složitém souvětí: 1.Na jedné větě hlavní závisí dvě věty vedlejší různého druhu: VH VV VV

Na jedné větě hlavní závisí několik vět vedlejších souřadně spojených: VH VV + VV

3. Na jedné větě hlavní závisí věta vedlejší. Věta vedlejší je zároveň řídící větou pro další větu vedlejší atd.: VH VV

Nejméně dvě věty hlavní a na jedné z nich (případně na každé z nich) závisí věta vedlejší: VH VH VH VH VV VV VV

PROVEĎTE GRAFICKÝ ROZBOR U DANÝCH VĚT Prošek šel k chalupě a zavřel za sebou dveře, aby Holan pochopil, že má teď jiného pána. Ve chvíli, kdy dramatický vývoj boje o město dosáhl Vrcholu, dorazily očekávané posily. Časem se naučil pracovat tak úsporně, že si všechno Dobře rozvrhl, a proto mu ještě zbyl čas k tomu, aby se Podíval na představení, které v divadle právě hráli.

Prošek šel k chalupě a zavřel za sebou dveře, aby Holan 4. VV2 PT ŘEŠENÍ 1. VH1 2. VH2 3. VV1 přísl. účel. Prošek šel k chalupě a zavřel za sebou dveře, aby Holan 4. VV2 PT pochopil, že má teď jiného pána. + 1.VH1 2.VH2 aby a 3.VV1 přísl. účelová že 4.VV2 PT

Ve chvíli, kdy dramatický vývoj boje o město dosáhl 1. 2/2 VH1 1.1/2 VH1 2. VV1 PK Ve chvíli, kdy dramatický vývoj boje o město dosáhl 1. 2/2 VH1 vrcholu, dorazily očekávané posily. 1. 1/2 VH1 1. 2/2 VH1 kdy 2. VV1 PK

Časem se naučil pracovat tak úsporně, že si všechno 3. VH2 1. VH1 2. VV1 přísl. způs. Časem se naučil pracovat tak úsporně, že si všechno 3. VH2 dobře rozvrhl, a proto mu ještě zbyl čas k tomu, 4. VV2 PT 5. VV3 PK aby se podíval na představení, které v divadle právě hráli. 1.VH1 3.VH2 a proto že aby 2.VV1 přísl. zp. 4.VV2 PT které 5.VV3 PK