Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVAC_33Jen9 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2013 Ročník: 2.-4. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Způsobilost, politika kvality, vrcholové vedení, Anotace: Žák se seznámí s výše uvedenými pojmy, uvádí příklady Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: porozumění pojmům a jejich aplikace v praxi Metodika učebního materiálu: prezentace s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
ZÁKLADNÍ POJMY III. Ing. Věra Jeníková
Způsobilost „Schopnost organizace, systému nebo procesu realizovat produkt, který splní požadavky na tento produkt.“
Způsobilost Týká se vhodných podmínek pro realizaci produktu. V případě pracovníka „způsobilý“ = „kvalifikovaný“
Politika kvality „Celkové záměry a zaměření organizace ve vztahu ke kvalitě oficiálně vyjádřené vrcholovým vedením.“
Politika kvality v praxi písemné prohlášení (nemusí být rozsáhlé) obsahuje záměry a zásady určené vrcholovým managementem směrodatná pro chování a jednání každého pracovníka podniku
Politika kvality Vydání prvního prohlášení = prvotní impuls, kterým management sděluje zaměstnancům nastartování aktivit k zavedení systému jakosti a jejího zlepšování.
Vrcholové vedení „Osoba nebo skupina osob, která usměrňuje a řídí na nejvyšší úrovni organizaci.“
Vrcholové vedení V současnosti úsilí o výrazné zapojení managementu do všech procesů péče o jakost. Podle právní formy organizace je vrcholovým vedením: - u a.s. představenstvo - u s.r.o. jednatelé - např. u nemocnice ředitel a jeho náměstci
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-1782-1 Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN 978-80-248-1484-1