PŘEDBĚŽNÁ STRUKTURA PŘEDNÁŠEK A SEMINÁŘŮ KURZU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Miroslava Nebuželská, BVM Audit
Advertisements

SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ÚVOD DO ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I VÝVOJ NEZISKOVÉHO SEKTORU V ČR.
Neziskové organizace a jejich financování
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Předmět a prameny pracovního práva
Finanční možností svépomocných skupin
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
01 Seminář pro žadatele o dotace MPSV- odbor rodinné politiky Státní dotace a NNO JUDr. Hana Frištenská, NROS.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Druhý workshop klastru v oboru zpracování kamene Hradec Králové, Klastry – přehled právních forem Ing. František Žoček Projektový manažer.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Typologie neziskových organizací v ČR
Transformace NNO dle NOZ od roku 2014 Mgr
Neziskové organizace a jejich financování
Výdělečná činnost občanských sdružení
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Podnikatelské modely sociální ekonomiky Mezinárodní vědecká konference Banská Bystrice 29. –
Státní organizace.
Sociálně pedagogická činnost v neziskovém sektoru Zimní semestr 2013.
STÁTNÍ PODNIK.
Co se naučit a na co se připravit.. 1.Prostor pro působení neziskových organizací 2.Základy teorie a typologie NO 3.Historie NO 4.Mezinárodní rozměr NO.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Ekonomika veřejného sektoru
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Dopad nového občanského práva na nestátní neziskové organizace JUDr. Hynek Pečinka.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Subjekty a objekty veřejných politik
Právní formy neziskových organizací Mgr. Jaroslav Benák jaroslav
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
Výzva k předkládání žádostí
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Ekonomika veřejného sektoru
Veřejné Finance.
Ekonomika veřejného sektoru
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

PŘEDBĚŽNÁ STRUKTURA PŘEDNÁŠEK A SEMINÁŘŮ KURZU EKONOMIKA NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ JARNÍ SEMESTR 2007

rozvrh PŘEDNÁŠKA Út 9.20 - 10.50 P6 SEMINÁŘ St 7.40 – 9.10 P8

vyučující Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. Ing. Vladimír Hyánek, Ph.D. plus externisté

předpoklady ke zkoušce 2 x písemný test (polovina a konec semestru, každý min. na 70 %) účast na seminářích ( min. 9x) překlad odborné literatury (Aj, Nj) seminární práce – podíl na výzkumu (nutné pro udělení zápočtu) ústní zkouška

literatura povinná: Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. 1. doplněné vyd. Praha: Ekopress 2004, ISBN 80-86119-41-6. Škarabelová, S. Když se řekne nezisková organizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2002, ISBN 80-210-3031-3. Zpráva o neziskovém sektoru v ČR (http://wtd.vlada.cz/files/rvk/rnno/zprava_o_neziskovem_sektoru.pdf ) texty na www.e-cvns.cz doporučená: Frič, Goulli. Neziskový sektor v ČR. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2001, ISBN 80-86432-04-1 Schaad M. Neziskové organizace v ekonomické teorii, Brno: Masarykova univerzita Brno, 1998. Drucker, P.F.Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press, 1994. Bárta, J. Strategické plánování pro neziskové organizace. Praha: NROS, 1997. Potůček, M. Nejen trh. Praha: SLON, 1997. Zimmer, A., Priller, E.: Future of Civil Society. VS Verlag, Wiesbaden 2004

harmonogram Písemný test 16.5.2007 Písemný test 4.4.2007 Přednáška představitele významné NNO

úvod do problematiky kurzu PVEKNO vymezení základní právní normy

definice neziskového sektoru Neziskový sektor tvoří organizace, které jsou založené na jiných motivech, než je ekonomický zisk, a veškeré případné zisky vkládají zpět do činnosti organizace. NNO jsou autonomní vůči státu a existují téměř ve všech oblastech lidské činnosti. Do neziskového sektoru patří například subjekty poskytující veřejné služby, subjekty pracující pro své členy, subjekty financující činnosti ostatních apod. NNO pracují v mnoha veřejně prospěšných oblastech, jako jsou sociální služby, péče o zdravotně postižené, řešení sociálních patologií, ochrana životního prostředí, kultura a ochrana kulturních památek nebo sport a rozvoj komunitního života. Různorodost je hlavním rysem a silnou stránkou tohoto sektoru, s nímž se obvykle také spojuje řada přínosů pro demokratickou společnost.

strukturálně-operacionální definice Nejpoužívanější definice neziskového sektoru, tzv. strukturálně-operacionální (USA), říká, že neziskový sektor tvoří instituce, které jsou: Organizované, tedy vyznačující se jistou institucionalizací své struktury. Fungují např. na základě jasně formulované zakládací smlouvy či zřizovací listiny, mají stanovenu organizační strukturu, náplň činnosti, apod. Soukromé, tedy institucionálně oddělené od vlády. Tento rys by neměl být mylně interpretován jako oddělení těchto organizací od státních financí, které pro ně jsou velmi významné v celé vyspělé Evropě a i v USA. Nerozdělující zisk, tedy veškeré zisky musí být zpětně vloženy do činnosti organizace. Tento požadavek český právní řád zohledňuje v definici organizací založených za jiným účelem, než je podnikání. Samosprávné, tedy disponující vnitřní strukturou se stanovením řídících a kontrolních kompetencí. Dobrovolné, což znamená „s účastí dobrovolníků“, tedy přítomnost nějakého dobrovolného prvku, účast dobrovolníků. Jednotlivé organizace se samozřejmě liší v intenzitě a formě tohoto dobrovolného prvku.

„české“ vymezení RNNO používá definici neziskového sektoru, založenou na právní formě organizací. Nepsaným hlediskem přitom od počátku 90. let byla transformace politického systému a snaha o podporu těch neziskových aktivit, které před rokem 1989 neměly žádnou povolenou organizační podobu. Proto také definice NNO nezahrnuje odborové svazy, přestože mají právní formu občanského sdružení. V zahraničí jsou běžnější širší definice neziskového sektoru.

právní prostředí a neziskový sektor Základní legislativní rámec NNO Činnost NNO upravují v ČR následující zákony, podle nichž se řídí proces registrace, organizační struktura, finanční řízení, hospodaření organizace a její zánik: Občanská sdružení se řídí zákonem č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů Obecně prospěšné společnosti zákonem č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Nadace a nadační fondy zákonem č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů Církve a náboženské společnosti, církevní právnické osoby zákonem č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů Dalšími důležitými právními úpravami, kterými se řídí některé oblasti, mající těsný vztah k NNO, jsou: Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Dalšími důležitými právními úpravami, kterými se řídí některé oblasti, mající těsný vztah k NNO, jsou: Daňová legislativa (např. zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů v platném znění, zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty), Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

NNO působícím v různých oblastech (např. sport, sociální služby atd NNO působícím v různých oblastech (např. sport, sociální služby atd.) se věnuje řada věcně příslušných zákonů. Od roku 2005 se stále pracuje na nové úpravě Občanského zákoníku, která podstatně ovlivní činnost NNO (nové právní vymezení nadací a nadačních fondů, občanských sdružení (nově spolků) a obecně prospěšných společností (nově ústavů), právní vymezení veřejné prospěšnosti atd.).

Některé obecné zákony a právní témata ve vztahu k NNO NNO v daňových zákonech Daně jsou ve všech evropských zemích vůči NNO vstřícné. Daňové úlevy jsou obvykle vázané na určitou definici veřejné prospěšnosti, která u nás zatím chybí. Z toho plyne dílčí vymezování subjektů pro daňové úlevy v různých zákonech. Zacházení s NNO v daňových zákonech je nejasné, zákony jsou vzhledem k nim často nespecifické a tudíž jim komplikují činnost i existenci. Jsou administrativně náročné i tam, kde je jejich cílem NNO podporovat. Interpretace neurčitých nebo složitých úprav je obtížná a úředníci jsou v jejich výkladu v praxi někdy nejednotní. Daňový systém ČR těmto organizacím ve většině stěžejních oblastí neumožňuje stanovit daňovou povinnost s dostatečnou mírou jistoty.

Příčin tohoto stavu je více. Patří mezi ně zejména: Neexistence definice neziskového sektoru a veřejně prospěšných činností v právním systému ČR obecně – zákony upravující jednotlivé typy NNO sice více či méně úspěšně absenci této definice suplují, v obecné rovině ji však nahradit nemohou. Definice NNO používané v jednotlivých daňových předpisech jsou konstruovány zejména za účelem striktního vymezení okruhu poživatelů jednotlivých typů osvobození a úlev a jakákoliv odchylka od vymezené definice má za následek ztrátu těchto osvobození či úlev.Není přitom brán zřetel na skutečný charakter činnosti – tedy zda je daná aktivita provozována s úmyslem provozovat ji nevýdělečně či podnikatelsky. Nedostatečné či vůbec žádné legislativní definování hlavní a vedlejší činnosti v obecných a ve vazbě na to i v daňových zákonech.

Veřejná a vzájemná prospěšnost Vzájemně prospěšné organizace jsou typicky členské organizace a sledují především zájmy a prospěch svých členů, veřejně prospěšné organizace se zabývají především veřejně prospěšnou činností. V realitě se oba typy činnosti do značné míry prolínají, často i v rámci jedné konkrétní organizace. Přesné odlišení vzájemné a veřejné prospěšnosti je v praxi obtížné. Definice veřejně prospěšných organizací je politické rozhodnutí, svázané s podporou určitého typu NNO. Definice veřejné prospěšnosti je v ČR diskutována mnoho let, ale přesto je význam pojmu veřejná prospěšnost dosud nejednoznačný (narozdíl od Polska nebo Maďarska). Různé výše zmíněné zákony uvádějí a v lepším případě definují výčtem činností veřejnou prospěšnost v termínech „veřejně prospěšná činnost“, „veřejně prospěšný účel“, „obecně prospěšný cíl“ apod. – např. zmínka v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, kde z titulu blíže nedefinované veřejné prospěšnosti je garantováno osvobození od daní.