Hudba Test Poslech POJMY KLASICISMUS Hudba Test Poslech POJMY
Vyber ze 3 možností správnou odpověď. TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď.
a) jednoduchost, souměrnost, pravidelnost, střídmost, přehledná forma, důraz na rozumový přístup k tvorbě b) ohromující rozměry, složitá výstavba díla, velkolepost, zdobnost, princip kontrastu v uplatnění vyjadřovacích prostředků, náboženský ráz tvorby c) uvolněnost vyjadřovacích prostředků, citovost výrazu, zobrazování lidských prožitků, obdiv k historii, okouzlení přírodou, inspirace folklórem 1. Která z následujících CHARAKTERISTIK nejlépe vystihuje podstatu KLASICISMU?
a) umění antického Řecka a Říma b) křesťanství c) lidové umění mimoevropských kultur 2. Jedním z určujících INSPIRAČNÍCH zdrojů klasicismu bylo a) concerto grosso b) madrigal c) symfonie 3. Který z uvedených SKLADEBNÝCH DRUHŮ vznikl v klasicismu? a) orchestrální skladba, v níž se jediné téma opakuje ve stále se obměňující instrumentaci b) skladba, která je utvořena jako ucelený soubor několika samostatných částí (vět) c) skladba, v níž jsou vytvářeny variace k jednomu, stále se opakujícímu tématu v hluboké poloze 4. CYKLICKÁ skladba je
a) expozice, provedení, těsna b) expozice, provedení, závěr c) expozice, provedení, kadence 5. ČÁSTI sonátové formy se nazývají a) Antonio Salieri b) Christoph Willibald Gluck c) Joseph Haydn 6. Představitelem VÍDEŇSKÉ ŠKOLY je kromě Mozarta a Beethovena a) Jan Campanus Vodňanský b) Jakub Jan Ryba c) Adam Michna z Otradovic 7. Který z uvedených skladatelů reprezentuje klasicismus v ČESKÉ HUDBĚ?
c) František Xaver Dušek a) Josef Mysliveček b) František Škroup c) František Xaver Dušek 8. Mezi významné představitele české hudební EMIGRACE 17. a 18. století patří a) housle b) varhany c) klavír 9. Který HUDEBNÍ NÁSTROJ byl zdokonalen v období klasicismu? a) housle, harfa, viola, kontrabas b) housle, viola, violoncello, kontrabas c) 1. housle, 2. housle, viola, violoncello 10. SMYČCOVÉ KVARETO, jehož otcem je nazýván Haydn, tvoří
Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla. Joseph Haydn: Koncert pro trubku a orchestr, 3. věta, rondo+kadence Joseph Haydn: Symfonie č. 94 G dur S ÚDEREM KOTLŮ, 2. věta Joseph Haydn: Symfonie č. 101 D dur HODINY, 2. věta Wolfgang Amadeus Mozart: Turecký pochod Wolfgang Amadeus Mozart: Malá noční hudba, 1. věta Wolfgang Amadeus Mozart: Malá noční hudba, 3. věta Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro flétnu a harfu C dur Ludwig van Beethoven: Pro Elišku Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5 c moll OSUDOVÁ, 1. věta Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 9 d moll, ÓDA NA RADOST, 4. věta Ludwig van Beethoven: sonáta MĚSÍČNÍ SVIT cis moll
OPAKOVÁNÍ POJMŮ Vybraný student, sedící zády k interaktivní tabuli, má vyslovit slovo/slova, jež se na tabuli objeví. Ostatní studenti pokládají vybranému otázky tak, aby dané slovo uhodl.
symfonie
cyklická sonáta
sonátová forma
expozice
provedení
repríza
smyčcový kvartet
smyčcové kvarteto
První vídeňská škola
Amadeus
van
Joseph
Josef
Il divino Boemo
Ryba
Dušek
Bertramka
Česká mše vánoční
S úderem kotlů
Malá noční hudba
Turecký pochod
Kouzelná flétna
Osudová
Óda na radost
Friedrich Schiller