Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Advertisements

Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Maturita 2017.
Pedagogická psychologie
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Zjišťování výsledků VVP
Algoritmizace - opakování
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
Gymnasium Jižní Město Praha
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Digitální učební materiál
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Maturita 2018.
Synergie manažerského týmu
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Hodnocení předložených žádostí – případ UK
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Rovnice HRA.
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Mgr. Veronika Vaňousová
Diagnostika dítěte předškolního věku
Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice
Transkript prezentace:

Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika

„Rozvinuté odpovědi na otázky učitele“ Ústní zkouška „Rozvinuté odpovědi na otázky učitele“ Otázky různé hloubky Otázky různého zaměření – reprodukce poznatků, definice pojmů, vyjádření vztahů, hodnotících posouzení… Otázky otevřené, uzavřené Otázky v podobě problémových úloh

Ústní zkouška Odpovědi Volné odpovědi – žák odpovídá na širokou otázku vcelku, učitel nezasahuje, analyzuje obsah dle kritérií Plánovitě řízené – dílčími otázkami. Zkouška sleduje zvládnutí struktury učiva, řešení problémových úloh, aplikaci. Zaměření na celek i části. Kombinované odpovědi – první část zkoušky volné samostatné odpovědi, další část řízena podle potřeby

- možnost „nebýt zkoušen“ Ústní zkouška Na co dát pozor? Sledovat vědomostní struktury i celek – poznání v systému a v souvislostech Může být spojena s praktickými činnostmi – kresba, montáž, demontáž, řešení úloh… Vyjít vstříc žákům - možnost „nebýt zkoušen“ - být zkoušen v lavici - vzít si židli - kooperativní skupinová zkouška

Ústní zkouška Pozitiva Osobní kontakt mezi učitelem a žákem Bezprostřední okamžité obousměrné reakce Rozvoj myšlení Rozvoj vyjadřování

Ústní zkouška Negativa Chudá myšlenková struktura (viz Bloomova taxonomie – často zaměřena na poznatky, fakta…) Velká časová náročnost Nezapojení ostatních žáků Subjektivita hodnocení, nízká míra objektivity Nejsou formulována kriteria pro hodnocení Strach, stres Nerespektování indispozice žáka Handicap pro děti s vadou řeči…(nesprávná výslovnost, koktavost…) Učitelova indispozice

Sebereflexe ústní zkoušky (videozáznam) Ústní zkouška Sebereflexe ústní zkoušky (videozáznam) Co bylo tématem a cílem zkoušky? Měla zkouška nějakou myšlenkovou strukturu? Kolik otázek zkoušky zjišťovalo jen zapamatování informací? Jak byly formulovány úlohy zkoušky? Byly dostatečně srozumitelné, přesné, jednoznačné a pro žáky dosažitelné? Byla zkouška pro žáky zajímavá? Měla zkouška obtížnostní gradaci? Dodávala zkouška slabším žákům odvahu, nebo je odrazovala? Zvyšovala jejich sebedůvěru? Mohla spíše zlepšit, nebo spíše zhoršit vztah žáků k předmětu? Kolik času zkouška potřebovala a kolik informací poskytla učiteli?

Plánování ústní zkoušky Ústní zkouška Plánování ústní zkoušky Formulovat cíl zkoušky Stanovit si scénář otázek ( i možných odpovědí) Sledovat správnost, přesnost, srozumitelnost otázek Zamyslet se nad úrovní zkoušeného – taxonomie : nejen poznatky, ale i pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení Otázky seřadit od nejsnadnější po nejobtížnější Maximálně 10 minut času

Odpovědi na otázky či jiné zadání učitele v podobě: Písemná zkouška Odpovědi na otázky či jiné zadání učitele v podobě: Písemné – slovem, větou, diktátem, volným textem, vytvářením projektů, řešením problémů… Písemné – číslem, počítáním, matematickým důkazem s uvedením postupu, tabulkami Grafické – schematická kresba, obraz, výkres, mapa pojmů Kombinované

Typy písemných zkoušek Písemná zkouška Typy písemných zkoušek Časově nenáročné – „Pětiminutovky“ postihují spíše vědomosti, zejména mechanické (násobilka, letopočty…) Časově náročnější – 15-30 minut postihují systémy i struktury poznatků

Písemná zkouška Pozitiva Časová úspora – více žáků najednou Umožňují zařadit úlohy rozličného charakteru (porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení…) Poskytují zpětnou vazbu učiteli o úrovni zvládnutí a pochopení Vyhovují více žákům s obtížemi při komunikaci

Učitelovo pojetí projektové výuky Negativa Umožňují podvádění Pro některé žáky nepostačující čas Nepochopení zadání Časté a neohlášené Žáci se SPUCH v nevýhodě Nejsou-li kriteria - subjektivita hodnocení

Zkušenosti studentů KPAV OU s tvorbou a realizací projektu Zásada: Zkoušíme to, co jsme naučili!!!

Ústní a písemná zkouška Literatura: ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. MOJŽÍŠEK, L. a kol. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika Pedagogická diagnostika 93. Sborník referátů z mezinárodní konference. Ostrava: PdF, 2003.

Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Děkuji za pozornost a přeji krásný zbytek dne … Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika