VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Advertisements

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
KOČKY A PSI ANOTACE Prezentace seznámí žáky s rozdíly mezi kočkovitými a psovitými šelmami. Význam psů a koček pro člověka DATUM AUTORTereza.
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Hrabová, okres Šumperk, příspěvková organizace AUTOR : Eva Vysoudilová NÁZEV : VY_32_INOVACE_14_Pes domácí.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název:
Řád: Šelmy Výskyt: od tropů po polární oblasti Potrava: živá kořist (k jejímu lovu přizpůsobené smysly a stavba těla)
ZAJÍCI. CHARAKTERISTIKA Samostatná skupina savců. Samostatná skupina savců. Podobní hlodavcům. Podobní hlodavcům. Hlodavé zuby-v horní čelisti mají na.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SAVANA. SAVANA CHARAKTERISTIKA ROVINY POROSTLÉ TRÁVOU A STROMY V TROP. A SUBTROP. PÁSU OBDOBÍ DEŠŤŮ A SUCHA VELKÁ PUTUJÍCÍ STÁDA BÝLOŽRAVCŮ.
MYŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
KOZA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
SUDOKOPYTNÍCI - NEPŘEŽVÝKAVÍ
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Východní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Netopýr ušatý je savec. Patří do skupiny obratlovců.
LEŽET Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
OVCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
SAVCI.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SLON Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
DRAVÍ VAČNATATCI AUSTRÁLIE
ŽIVOČICHOVÉ SAVAN Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
HUSA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PROVĚRKY Převody jednotek délky - 2.část
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Autor: Ludmila Bílková,2013
ZŠ BYSTŘICE Mgr. Pavla Štěpánková VY 52 INOVACE 127.
Rozmanitost přírody – interaktivní test – liška obecná
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
MLÁĎATA ZVÍŘAT PREZENTACE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Šelmy II. Martin Kameník 7. E.
Převody jednotek obsahu - 2.část
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY? na jejím vrcholu MASOŽRAVCI konzumenti III. řádu VŠEŽRAVCI konzumenti II. řádu konzumenti I. řádu BÝLOŽRAVCI ROSTLINY producenti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kasalová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

ŠELMY SE ŽIVÍ LOVEM ZVÍŘAT. JAK K TOMU MUSÍ BÝT PŘIZPŮSOBENY? MUSÍ BÝT CHYTŘEJŠÍ A RYCHLEJŠÍ NEŽ JEJICH KOŘIST musí být schopny úspěšně: VYHLEDAT KOŘIST ULOVIT KOŘIST ZPRACOVAT KOŘIST

JAKÉ ZNAKY MAJÍ ŠELMY PRO VYHLEDÁNÍ KOŘISTI? velká mozkovna dokonalý zrak dokonalý sluch dokonalý čich

JAKÉ VLASTNOSTI A ZNAKY MAJÍ ŠELMY PRO ULOVENÍ KOŘISTI? VELKÁ MOZKOVNA - dokonalá prostorová orientace rychlé reakce obratnost DLOUHÉ KONČETINY

JAKÉ ZNAKY MAJÍ ŠELMY PRO ZPRACOVÁNÍ KOŘISTI? dlouhé ostré špičáky mohutné trháky

NEJVĚTŠÍ ŠELMOU AFRICKÉ SAVANY JE LEV. JAKOU MÁ TAKTIKU LOVU? lví samice vyrážející v podvečer na lov ze zálohy - obvykle loví dospělé samice: dlouhé číhání plížení prudký útok ze zálohy zabití kořisti

NEJRYCHLEJŠÍ ŠELMOU AFRICKÉ SAVANY JE GEPARD. JAKOU MÁ TAKTIKU LOVU? jediná kočkovitá šelma, která loví svou kořist štvaním nejvyšší změřená rychlost běhu 95 km/h

JAK JE GEPARD PŘIZPŮSOBEN K RYCHLÉMU BĚHU? dlouhý ocas s hustě osrstěným koncem dlouhé štíhlé končetiny dlouhý ocas – pomáhá udržovat rovnováhu a měnit směr pohybu při sprintu dlouhé štíhlé končetiny

CO JE TO POHLAVNÍ DVOJTVÁRNOST A JAK SE PROJEVUJE U LVA? hříva lvích samců je projevem pohlavní dvojtvárnosti u lvů samec a samice se liší vnějším vzhledem lví samec má hřívu

JAKÝ JE VÝZNAM LVÍCH SAMCŮ VE SMEČKÁCH, KDYŽ LOV KOŘISTI JE ÚKOLEM SAMIC? zajistit rozmnožování - předat vlastní geny do dalších generací potomků odhánění konkurenčních samců

JAKOU ČINNOSTÍ SE ZABÝVAJÍ LVI PŘES DEN? přes den lvi odpočívají většinou spí

ŠELMOU S NEJSILNĚJŠÍM SKUSEM JE HYENA. ČÍM SE ŽIVÍ? HYENA SKVRNITÁ lovem mršinami – mrchožrout

potrava šelem je obtížně dosažitelná POTRAVA ŠELEM MÁ VE SROVNÁNÍ S POTRAVOU BÝLOŽRAVCŮ MNOHEM VÍCE ŽIVIN A JE TEDY ENERGETICKY VYSOCE BOHATÁ JAK JE TO S JEJÍ DOSAŽITELNOSTÍ VE SROVNÁNÍ S POTRAVOU BÝLOŽRAVCŮ? potrava šelem je obtížně dosažitelná potravu šelem – kořist je třeba ulovit potravu býložravců - trávu – stačí ukousnout nebo uškubnout ALE

KTERÁ ZVÍŘATA JSOU NEJČASTĚJŠÍ KOŘISTÍ AFRICKÝCH ŠELEM? impaly gazely vodušky pakoně buvoli zebry prasata mláďata žiraf mláďata slonů

ne, jsou to šelmy s denní aktivitou bezobratlými živočichy MANGUSTY JSOU MALÉ ŠELMY ŽIJÍCÍ VE VELKÝCH RODINNÝCH SKUPINÁCH AŽ O 30 JEDINCÍCH. MAJÍ TAKÉ NOČNÍ AKTIVITU PODOBNĚ JAKO LVI? ne, jsou to šelmy s denní aktivitou ČÍM SE MANGUSTY ŽIVÍ? bezobratlými živočichy

JAK MANGUSTY ZÍSKÁVAJÍ SVOJI POTRAVU? vyhrabávají si ji ze země JAK JSOU MANGUSTY PŘIZPŮSOBENY K ZÍSKÁVÁNÍ POTRAVY? ostré drápy na předních končetinách

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ ŠELMY 1) větší savci přizpůsobeni k lovu a zabíjení obratlovců 2) masivní lebka (bystrá a inteligentní zvířata) 3) zuby – poslední horní třenový zub a první spodní stolička jsou mohutně zvětšeny = trháky – stříhají maso kořisti jako nůžky 4) dokonalé smysly – zrak, sluch, čich 5) rychlý a obratný pohyb