Než doopravdy začneme:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NA STOPĚ PACHATELE Díl pátý: Gramnegativní zločinci II
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Seminář o stavebním spoření
Základní mikrobiologický rozbor vody
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
GRAMNEGATIVNÍ BAKTERIE II.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Reklamština Jak ji pochopit..
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Enterobacteriaceae.
Občanské soudní řízení I.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
„Svět se skládá z atomů“
Barva světla, šíření světla a stín
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
NA STOPĚ PACHATELE Díl pátý: Gramnegativní zločinci II
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
DALŠÍ G- BAKTERIE praktikum č. 5
Zlaté pravidlo.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Ústav klinické imunologie a alergologie
NA STOPĚ PACHATELE Díl pátý: Gramnegativní zločinci II
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doplněk (verbální atribut)
Kvadratické nerovnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Přídavná zařízení.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Konstrukce trojúhelníku
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_VJ36.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Reklamština Jak ji pochopit..
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
Občanské soudní řízení I.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Občanské soudní řízení I.
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Slovní úlohy o společné práci − 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Než doopravdy začneme: Zapalte si kahany. Na sklíčko kápněte MALOU kapku fyziologického roztoku. V každé polovině praktikárny obarvěte všechny tři kmeny. Udělejte POUZE TOTO, nepokračujte v.barvení – to budeme dělat až po výkladu!

NA STOPĚ PACHATELE Díl pátý: Gramnegativní zločinci II Mikrobiologický ústav uvádí NA STOPĚ PACHATELE Díl pátý: Gramnegativní zločinci II L

Opět začneme testíkem… Které jsou klinicky významné G+ koky? Stafylokoky, streptokoky, enterokoky A které klinicky významné G+ tyčinky? Např. listerie, koryneformní tyčinky, bacily A co obligátně patogenní enterobakterie? Yersinie (hlavně Y. p.), shigely, salmonely (AP!) A nějaké potenciálně patogenní? Escherichie, klebsiely, enterobaktery, serracie, protey, providencie, morganely, citrobaktery…

Testík pokračuje… Je rozdíl mezi enterokokem a enterobakterií? Setsakramentský! Enterokok je G + kok, enterobakterie, včetně rodu Enterobacter, jsou gramnegativní tyčinky. Ovšem, všechny mají nějaký vztah ke střevu obratlovců (stejně jako enteroviry) Které bakterie rostou na Endově půdě? Enterobakterie, Vibrionaceae, G- nefermentující Jak je vzájemně rozlišíme? Nefermentující nefermentují glukózu, vibria jsou OX + Jak poznáme fermentaci glukózy? Například půda dle Hajny při kultivaci nefermentujících zůstane červená. (Existují i různé další testy.)

A testík ještě pokračuje… V čem všem je užitečná Endova půda? Jednak na ní rostou jen NĚKTERÉ G- tyčinky, jednak rozliší L+ a L- bakterie, což je zejména při diagnostice enterobakterií velká výhoda. Které půdy se používají v dg. enterobakterií? CIN (yersinie), XLD, MAL aj. (salmonely) Co udělat, když půdy nestačí? Biochemické určení (u nás např. Enterotest 16) Jak odlišíme EPEC? A jak S. Enteritidis? V obou případech antigenní analýzou na skle

Na začátek motto… Bylo nevlídno, že by PSAE ven nevyhnal… (PSAE – zkratka pro Pseudomonas aeruginosa) textbookofbacteriology.net

http://www.kinderaerzte-im-netz.de Příběh první Kubík je hodný kluk, ale jeho rodiče jsou členy jakési sekty a nechtějí Kubíka nechat očkovat. Nejraději by ho měli pořád doma, ale nakonec ho přece dali do školky… Po měsíci ve školce začal být Kubík nachlazený, smrkal, kašlal, a nakonec se začal dusit a sípavě dýchat. Volali RZP, ukázalo se, že Kubík má zánět příklopky hrtanové – nemoc, která se dnes už moc často nevidí…

Kdo to Kubíkovi udělal? Viník: Haemophilus influenzae ser. b (Hib) Hemofily jsou krátké gramnegativní tyčinky. Na rozdíl např. od enterobakterií nerostou na Endu, ale dokonce ani na KA, protože nejsou schopné získat z krvinek růstové faktory, které potřebují. Hemofily patří do čeledi Pasteurellaceae společně s rodem Pasteurella (viz dále)

Klasifikace hemofilů Haemophilus influenzae pouzderný typ b (Hib) pouzderné typy a, c, d, e, f neopouzdřené kmeny Haemophilus parainfluenzae (mnohem běžnější a mnohem méně patogenní) Haemophilus aphrophilus a mnoho dalších druhů Haemophilus ducreyi, původce pohlavně přenášené choroby ulcus molle

http://www.co.monroe.mi.us Haemophillus

Patogenita hemofilů Nejzávažnější hemofilové choroby jsou epiglottitis, meningitis a sepse. Způsobuje je hlavně Haemophilus influenzae, serotyp b. Další časté choroby jsou otitis media a sinutisitis (zde po Streptococcus pneumoniae a společně s Moraxella catarrhalis) Velmi běžná je přítomnost hemofilů v krku, přičemž patogenní role je velmi pochybná. Zvlášť v případě Haemophilus parainfluenzae nepředpokládáme, že by byl patogenem.

Hemofilové onemocnění http://www.immune.org.nz

www.4to40.com/health/print.asp?id=13

Ulcus molle Je to pohlavní choroba, vyskytující se především v subtropických a tropických oblastech http://upload.wikimedia.org www.fmt.am.gov.br www.fmt.am.gov.br Ulcus molle – měkký vřed – způsoben Haemophilus ducreyi Ulcus durum – tvrdý vřed – jeden z příznaků syfilis, způsobené Treponema pallidum http://www.sexsygdom.dk

Pasteurella multocida Pasteurella multocida je běžnou flórou v psích tlamách. U člověka způsobuje zejména zhnisání ran po pokousání psem či jiným zvířetem. Má podobný charakteristický pach jako hemofil, ale na rozdíl od něj roste na krevním agaru (nikoli však na Endově půdě) Vypadá tam jako něco mezi streptokokem a enterokokem, ale je rezistentní na vankomycin, což obvykle mikrobiologa „trkne“.

http://faculty.plattsburgh.edu Příběh druhý Pan Zápalka je pyroman. Nedávno na svou vášeň doplatil a nehezky se popálil. Nyní se mu popálenina zanítila. Leží na popáleninovém centru a je na tom velice špatně. Lékaři naštěstí pochopili, že běžná antibiotika jsou mu platná jako mrtvému zimník a provedli stěr. Díky tomu se podařilo najít cílenou terapii a pana Zápalku vyléčit – do doby, než zase něco zapálí a způsobí si další popáleniny.

Kdo za to tentokrát může? Viníkem je Pseudomonas aeruginosa, nejběžnější bakterie ze skupiny gramnegativních nefermentujících baktérií Viníkem by stejně dobře mohla být i kterákoli jiná bakterie z této skupiny, např. Acinetobacter, Burkholderia cepacia nebo Stenotrophomonas maltophilia Obecně: Jsou to bakterie z vnějšího prostředí, často rostlinné patogeny, „bakterie-zbabělci“, které si netroufnou na zdravého člověka. Jejich terčem jsou pacienti s popáleninami, klienti ARK, JIP, transplantačních center a podobně.

U oslabených osob mohou způsobovat např. i zánět nehtového lůžka. www.kvarts.is

Autokasuistika as. Zahradníčka Pseudomonády napadají i jinak zdravé lidi při porušení anatomické kožní bariéry. Infekce však bývá jen lokální. 13. 1. 2006, pátek, Padang, Západní Sumatra, Indonésie: as. Zahradníček padá do nezakryté dešťové kanalizace s následkem poměrně velké rány sahající na tibiální okostici O několik týdnů později: rána je intenzivně cítit pseudomonádou, která je následně z rány i vykultivována. Naštěstí je dobře citlivá Terapie: lokální – ušní kapky otosporin (gentamicin + polymyxin B, obě složky účinné) Terapie úspěšná

Padang Photo O. Z.

Nefermentující a cystická fibróza Cystická fibróza je těžké, vrozené onemocnění plic s poruchou produkce normálního plicního surfaktantu. To vede ke změněným charakteristikám plic, včetně mnohonásobně zvýšeného rizika infekce Nejčastějšími původci jsou Pseudomonas aeruginosa, Burkholderia cepacia a Staphylococcus aureus. Kmeny zpravidla získají polyresistenci a mnohé děti umírají velmi mladé.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus

http://www.humanillnesses.com

http://goldbamboo.com

Pár slov o metabolismu Jak víte, klinicky významné bakterie používají zpravidla jeden ze dvou typů metabolismu: fermentaci a aerobní respiraci. Escherichia coli, která má dost živin, ale málo kyslíku (i když jiných plynů si užije dost ) preferuje fermentaci glukózy i jiných cukrů. Je fakultativně anaerobní Naopak pseudomonády mají kyslíku habaděj, ale živin málo. Volí tedy aerobní respiraci, která jim umožní to málo dostupných živin využít úplně. Bývají často striktně aerobní Adaptace na vnější prostředí se projevuje i pigmenty – viz následující obrazovka.

Pseudomonas aeruginosa na MH www.medmicro.info (stránky ústavu), foto prof. Skalka

Přehled lékařsky významných G - tyček http://medinfo.ufl.edu Hemofil Přehled lékařsky významných G - tyček Příběh Endo Skupina P04 roste Enterobacteriaceae (GLC +, OXI -) Vibrionaceae (GLC +, OXI +) ne Campylobacter a Helicobacter 2. G- nefermentující bakterie (GLC -) 1. Pasteurelaceae P06 Další G- tyčinky, viz příští praktikum

Přehled metod použitelných k dopadení dnes probíraných zločinců Přímé metody Mikroskopie – pokud ji potřebujeme pro odlišení od bakterií jiné morfologie Kultivace – nefermentující rostou na většině půd, Pasterurellaceae jsou mnohem vybíravější Biochemická identifikace – u obou skupin; u nefermentujících je založena na reakcích aerobní respirace, vyžaduje  teplotu a 2 dny kultivace Antigenní analýza – zejména u hemofilů (Hib) Nepřímé metody se téměř nepoužívají

Odlišení od ostatních podezřelých (diferenciální diagnostika) Gramovo barvení odliší gramnegativní tyčinky od ostatních bakterií Endova půda: jak již víme, rostou na ní z.klinicky významných jen enterobakterie, příslušníci čeledi Vibrionaceae a gramnegativní nefermentující tyčinky Nefermentující odliší to, že nefermentují glukózu (např. Hajnova půda zůstává po kultivaci celá červená, nezmění vůbec barvu) Pasteurellaceae mimo jiné prozradí zápach

K diagnostice hemofilů a pasteurel http://www.uni-ulm.de Pasteurely rostou na krevním agaru Hemofily na krevním agaru růst neumějí, protože si neumějí „otevřít“ krvinku Rostou tedy na čokoládovém agaru Na KA rostou v přítomnosti takové bakterie, která jim krvinku „otevře“ (satelitový fenomén). Takovou bakterií je například zlatý stafylokok Mají droboučké kolonie, proto se používá disk k.odclonění ostatních bakterií (bacitracin, ale ve vyšší koncentraci než v bacitracinovém testu)

K diagnostice nefermentujících Pseudomonády se zpravidla poznají: Mají typickou vůni (mladé kultury) Tvoří pigmenty, nejčastěji zelené, někdy modré či rezavé. Nejlépe jsou viditelné na MH, ale trochu i na KA či Endově agaru Mají pozitivní oxidázu Ostatní nefermentující, případně sporné pseudomonády, musíme rozlišit biochemicky, například NEFERMtestem 24

NEFERMtest 24 Do jednoho rámečku lze vložit čtyři trojřádky pro čtyři kmeny, každý se identifikuje pomocí 24 reakcí www.medmicro.info (stránky ústavu), foto O. Z.

Fotografie z databáze zločinců: Hemofily KA (satelit) www.medmicro.info (stránky ústavu)

Ještě jednou satelit http://phil.cdc.gov

Pasteurella multocida http://www.biologico.sp.gov.br http://library.thinkquest.org

Pseudomonas aeruginosa www.medmicro.info (stránky ústavu) foto prof. MVD. Boris Skalka, DrSc.

Výjimečný kmen pseudomonády s modrým pigmentem http://de.wikipedia.org www.uiowa.edu textbookofbacteriology.net Výjimečný kmen pseudomonády s modrým pigmentem textbookofbacteriology.net

Další „nefermentující“: Pseudomonas fluorescens http://www.bact.wisc.edu

http://www.apsnet.org Burkholderia cepacia Burkholderia cepacia způsobuje hnilobu cibule (Allium cepa), je to tedy typický rostlinný patogen http://www.microbelibrary.org

Burkholderia pseudomallei Burkholderia pseudomallei je původcem mellioidózy. Příbuzná B. mallei způsobuje zoonózu zvanou malleus čili vozhřivka http://www.asm.org

Stenotrophomonas maltophilia http://www.scielo.cl http://clinicalmicrobiology.stanford.edu http://www.microbelibrary.org Stenotrophomonas maltophilia je dlouhé jméno, ale snadno si ho zapamatujete: je to „úzké-výživy-jednotka maltózu-milující, čili „bakteriální panda“, místo bambusu žvýkající maltózu 

Acinetobacter sp. http://www.bakteriologieatlas.de http://www.microbelibrary.org http://www.buddycom.com

Úkol 1: Defilé podezřelých (barvení kultur podle Grama) Obarvěte podle Grama podezřelé kmeny A, B, C (pro zopakování: natřít, nechat uschnout, fixovat plamenem, poté barvit: Gram 30 s, Lugol 30 s, alkohol 15 s, voda, safranin 60 s, voda, osušit, imerzní obj.) Rozlišíte bakterie podle tvaru a typu buněčné stěny. Pro vzájemné G- tyčinek musíte pokračovat dál.

Úkol 2 Kultivace hemofilů Hemofily potřebují faktory z erytrocytů, ale nejsou samy schopny je narušit. Narušení může obstarat zahřátí agaru (čokoládový agar) přítomnost jiného mikroba (satelitový fenomén) Podívejte se na výsledky kultivace hemofilů na čokoládovém a krevním agaru a popište morfologii kolonií. Povšimněte si satelitového fenoménu (růst hemofila pouze kolem stafylokokové čáry) Kolonie jsou mrňavé, prohlížejte je důkladně!

Úkol 3 Růstové faktory hemofilů Hemofily vyžadují faktory z krvinek, avšak jejich potřeba konkrétních faktorů je specifická: H. parainfluenzae vyžaduje faktor V (= NAD) H. aphrophilus vyžaduje faktor X (= hemin) H. influenzae vyžaduje oba faktory. Používáme disky s těmito faktory: jeden s faktorem X, druhý s V, a třetí se směsí obou.

Test růstových faktorů hemofilů Jeden disk obsahuje faktor X, druhý faktor V, třetí směs obou

H. parainfluenzae (vpravo) H. influenzae (vlevo), H. parainfluenzae (vpravo) www.medmicro.info

Už mne nebudete potřebovat! Vypnuli jste mne, očistili a zakryli?

Úkol 4 – antigenní analýza Antigenní analýza se u hemofilů provádí obdobným způsobem jako u jiných bakterií. Dnes jsou zpravidla k dispozici komerční soupravy, obsahující např. i latexové částice a další součásti Dříve se využívalo jevu tzv. koaglutinace se stafylokokem, kdy aglutinát byl hustší díky navázání stafylokoka na Fc konec protilátky proti hemofilovi

Úkol 4 – pokračování Video aglutinace hemofilů nemáme, prohlédněte si místo toho video „Aglutinace likvoru“ Přepište si v protokolu: „popište výsledek“ změňte na „popište průběh“. Zapište do rámečku v protokolu jednotlivé kroky průběhu aglutinační reakce při aglutinaci hemofilů: (1) nanesení kapek antisér (2) příprava suspenze testovaného kmene (3) nanesení kapek suspenze vedle kapek antisér (4) smíchání obou kapek (5) pozorování, zda došlo někde k aglutinaci

Úkol 5 – testy antibiotické citlivosti Hemofily nerostou na MH agaru Zpravidla se používá Levinthalův agar (přefiltrovaný čokoládový agar), na kterém jsou zóny lépe viditelné než na klasickém čokoládovém agaru V naší laboratoři se používá „hemofilový agar“, což je půda blízká agaru Levinthalovu Případnou diskovou rezistenci k ampicilinu je třeba ověřit testem produkce betalaktamázy

Upozornění Hemofily tvoří velmi mrňavé kolonie. Pokud je očkujeme nahusto (jako při testování citlivosti na antibiotika), jsou ještě mrňavější. Proto je na agaru není moc vidět. Je třeba najít vhodné úhly mezi vaším okem, miskou s hemofilem a dopadajícím světlem – zprvu se zdá, že tam nic není!

Tabulka zón citlivosti – HEM Antibiotikum Zkratka Referenč. zóna* Ampicilin (aminopenicilin) AMP 22 mm Ko-amoxicilin (am.+inhib.) AMC 18 mm Chloramfenikol C 29 mm Tetracyklin (tetracyklin) DO Ko-trimoxazol (směs) SXT 16 mm Azithromycin (makrolid) AZM 12 mm

Úkoly 6 a c d: Dg. pseudomonád V úkolu 6 a) c) d) provedete testy sloužící k diagnostice pseudomonád, dle protokolu 6 a Popište kolonie na KA, Endově agaru a MH. Nezapomeňte je očichat. Při přirovnávání se fantazii meze nekladou (jasmín? jahody? plastelína?) 6 c Zaznamenejte barvu půdy dle Hajny (zůstala červená; lehké zhnědnutí se nepočítá, je důsledkem přítomnosti pigmentů) 6 d Proveďte oxidázový test (pro připomenutí: reakční ploška se přiloží na kolonie, pozitivita = modré zbarvení)

Úkol 6 b: Pseudomonas jako strikní aerob Pseudomonáda je striktně aerobní bakterie, nikoli fakultativně anaerobní jako například Escherichia coli (kmen D), natož striktně anaerobní jako kmen E (Bacteroides fragilis, bude probíráno v P 07). Kmen Bujón VL-bujón Výsledek B roste neroste Striktně aerobní bakterie E Striktní anaerob D Fakultativní anaerob

Pseudomonády na MH agaru a ostatních půdách Uvědomte si, že MH agar je sám o sobě téměř bezbarvý, resp. lehce nažloutlý. Vše zelené, co vidíte na agaru, je výtvorem pseudomonády, resp. Jejího pigmentu pyoverdinu Na KA a Endu se tvorba pigmentu projevuje méně, ale projeví se také. Na těchto půdách je zato typický perleťový lesk kolonií.

Úkol 7 – testy antibiotické citlivosti Na rozdíl od hemofilů rostou pseudomonády na nejrůznějších půdách včetně MH Bude se vám možná znát, že „přece ty pseudomonády nejsou tak hrozně rezistentní, jak nám ti hloupí asistenti říkají“. Jenže – citlivé jsou tehdy, když použijeme sestavu speciálních protipseudomonádových antibiotik, a i to jenom někdy. Nenechte se zaskočit, že samozřejmě i na atb testech pseudomonáda barví MH agar na zeleno

Tabulka zón citlivosti Antibiotikum Zkratka Referenč. zóna* Piperacilin + tazobaktam TZP 22 mm Gentamicin (aminoglykos.) CN 18 mm Imipenem (karbapenem) IPM Ciprofloxacin (chin 3 gen) CIP 29 mm Ceftazidim (CS 3 gen) CAZ 16 mm Colistin CT 12 mm

www.medmicro.info

Šlo by to i E-testem www.medmicro.info

Než opustíte praktikárnu… foto O. Z. …pláště laskavě nepohazujte po praktikárně, nýbrž je pověste na věšák tak, aby nespadly.

Nashledanou při dalším dílu! http://www.scienceclarified.com