Běžné reprezentace grafu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Určování zeměpisné polohy
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Formáty souborů (neboli typ souboru) obvykle určuje význam dat v elektronickém souboru. Existuje množství různých formátů, přizpůsobených pro ukládání.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zajištění obsluhy všech uzlu dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Slovní úlohy o společné práci
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Lineární funkce - příklady
MODELY TEORIE GRAFŮ.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Kvadratické nerovnice
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Opakování na 4. písemnou práci
Vlastnosti trojúhelníku
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
ROZVRHOVÁNÍ SLUŽEB VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ
CorelDRAW – základní objekty
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Poměr v základním tvaru.
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Kvadratické nerovnice
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Běžné reprezentace grafu
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
MNOŽINY.
Optimální pořadí násobení matic
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dvourozměrné geometrické útvary
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Slovní úlohy o společné práci
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Lineární regrese.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Modely obnovy stárnoucího zařízení
Dynamické programování Úloha batohu neomezená
Slovní úlohy na dělitelnost
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
První pomoc.
Lineární funkce a její vlastnosti
K-mapa: úvod a sestavení
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Grafy kvadratických funkcí
Seminář o stavebním spoření
Dělitelnost přirozených čísel
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Slovní úlohy o společné práci − 3
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Běžné reprezentace grafu 1 Uzly Lokality, servery Osoby fyzické i právní Informatické objekty ... atd. Hrany Cesty, propojení Vztahy Informatické závislosti ... atd. 4 3 5 2 Běžné reprezentace grafu 1 3 2 5 4 Matice sousednosti Stupně uzlů Seznamy sousedů Uzly = indexy Uzly = indexy ..... 2 ..... 2 3 1 1 1 ..... 3 ..... 3 4 5 1 1 1 1 2 ..... 2 ..... 3 2 1 1 3 ..... 5 ..... 2 1 4 5 3 1 1 1 1 1 4 ..... 3 ..... 1 3 5 4 1 1 1 5 ..... 3 ..... 1 3 4 5 1 1 1 1D/2D pole, vektor, ArrayList... 2D pole, matice... Zamotané, poměrně efektivní Přehlednější, méně efektivní

Malé grafové zoo Souvislý graf Nesouvislý graf Orientovaný graf Strom Souvislý N uzlů, N─1 hran Binární strom Orientovaný Projevují se v něm logaritmus a exponenciála. Úplný graf N uzlů, (N2─N)/2 hran

Malé grafové zoo 17.2 23 -20 A B 188 0.5 4.3 Pravidelný graf Všechny uzly mají stejný stupeň. Vážený graf Každá hrana má svou váhu (cenu, délku, ...). Cesta mezi A a B Cesta neprojde žádným uzlem dvakrát. 17.2 A 23 A B -20 188 B 0.5 4.3 Nejkratší cesta mezi A a B Cesta obsahuje minimální možný počet hran. Nejkratší cesta mezi A a B Cesta má minimální možný součet vah hran, nehledě na jejich počet. Kružnice v grafu Cesta, jejíž první a poslední uzel splývají.

Velmi snadná otázka = kompletní řešení zvládne informatický bakalář. Příklad velmi malého grafu Položíme si o grafu několik jednoduchých nenápadných otázek. Velmi snadná otázka = kompletní řešení zvládne informatický bakalář. Velmi obtížná otázka = kompletní řešení dosud nezvládl nikdo. (Ačkoli většinou existují velmi dobrá přibližná a náročná řešení.) http://www.claymath.org/millennium-problems/rules-millennium-prizes Od r. 2000 nabízí 1 000 000 $ za kompletní řešení kterékoli velmi obtížné otázky. Dosud se nikdo nepřihlásil....

Je graf souvislý? Existuje cesta mezi libovolnými dvěma uzly? Velmi snadná otázka

Nezávislost grafu? Najděte co nejvíce takových uzlů, že žádné dva z nich spolu nesousedí. Kolik jich bude? Více než 23? Velmi obtížná otázka

Dominance? Požární stanice má být vždy buď ve vesnici nebo v sousední vesnici. Jaký je minimální počet potřebných požárních stanic? Postačí 17? Velmi obtížná otázka

Barevnost? Stačí jen daný počet barev na obarvení uzlů tak, aby sousední uzly vždy měly rozdílnou barvu? Stačí 2 barvy? -- Velmi snadná otázka Stačí 3 barvy nebo více? -- Velmi obtížná otázka

Nejkratší cesta z A do B? Z C do D? Nejkratší může být co se týče počtu hran nebo součtu délek jejích hran. Velmi snadná otázka, ať už jde jen o počet hran nebo jde o součet jejich délek.

Tabulka nejkratších vzdáleností mezi každou dvojicí uzlů? Vzdálenost můžeme měřit počtem hran na cestě nebo součtem jejich délek. Velmi snadná otázka

Nejkratší přesun (ne nutně cesta) z A do B procházející všemi uzly? Zajížďky, po těchto hranách půjdeme tam i zpět. A B Nejkratší přesun (ne nutně cesta) z A do B procházející všemi uzly? Velmi obtížná otázka

Minimální kostra? Minimální sumární délka (cena) hran, které "drží graf pohromadě", tj. které umožňují spojení, byť nepohodlné, mezi každými dvěma uzly. Kostra je strom. Velmi snadná otázka

Jak dopadne obchodní cestující? Jaká je nejkratší okružní cesta navštěvující všechny uzly? Existuje vůbec nějaká okružní cesta procházející všemi uzly? Velmi obtížná otázka

Eulerův tah? Lze graf namalovat jedním tahem (každou hranu malujeme právě jedenkrát)? Lze projít všechny ulice ve městě a do žádné se nevracet? Pokud ano, jak? Velmi snadná otázka Zde to nejde, tři (např. ty červené) uzly lichého stupně tomu brání.

Je graf planární? Lze graf namalovat bez toho, aby se hrany křížily? Velmi snadná otázka (ale jen pro velmi pokročilé bakaláře ) Zde to nejde. Každý černý uzel je spojen třemi separátními cestami s každým žlutým uzlem a naopak. To nelze nakreslit bez křížení hran.

Jaká je největší klika v grafu? Jaká je maximální skupina uzlů, v níž každý uzel sousedí s každým? Velmi obtížná otázka

C D A B Jsou dva grafy izomorfní? 6 1 3 4 5 2 6 1 4 3 2 5 C D A B Jsou dva grafy izomorfní? Lze jeden z grafů nakreslit tak, aby vypadal přesně jako ten druhý? To jest, mají identickou strukturu? Není ani známo, zda je to obtížná nebo snadná otázka. A a B nejsou izomorfní, pravý prostřední uzel stupně 5 v B nemá protějšek v A, struktura A a B nemůže být stejná. C a D izomorfní jsou, stejně očíslované uzly si odpovídají, hrany v obou grafech vedou mezi stejně očíslovanými uzly.

https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/laso2016/odkazy Kam dál? https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/laso2016/odkazy