Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
Advertisements

ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
SLOVNÍKY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_43 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název prezentace (DUMu)
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Procvičování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Slovesa Bc. K. Matějková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
SLOVNÍ ZÁSOBA Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Lexikologie ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_45
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Umělecký styl I..
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
JAZYK A JEHO ÚTVARY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Části obchodního dopisu, osnova
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Slohové zabarvení jazykových prostředků
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SPRÁVNÍ PRÁVO.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby

„Slovní zásoba je vnitřně uspořádaný soubor všech slov jednoho jazyka Slovní zásoba se stále vyvíjí. Některé výrazy zanikají, jiné se nově tvoří, u některých se mění význam.

Slova, která používáme, tvoří naší aktivní slovní zásobu (5 000 – 10 000 slov) Pasivní slovní zásobu tvoří slova, jimž jenom rozumíme (asi 30 000 – 60 000 slov). Jádro slovní zásoby – slova známá všem, nejdůležitější.

Vrstvy slovní zásoby V centru slovní zásoby máme neutrální slova (dají se použít v každé komunikační situaci). Příznaková slova leží na okraji a užívají se méně.

Ve SPISOVNÉ ČEŠTINĚ rozlišujeme slova hovorová (brnknout) a knižní (kochat se). Dále pak výrazy různých funkčních stylů: termíny (Substantivum), publicismy (pozice moci), poetismy (truchlivý). Z hlediska časového archaismy (anžto) a historismy (čeledín),neologismy (pelety).

V NESPISOVNÉ ČEŠTINĚ najdeme slova obecněčeská (brejle) a dialektismy (fěrtoch). Slangismy (písemka), argotismy (káča), profesionalismy ( jipka). Slova všech vrstev mohou být expresivní (citově zabarvená): - eufemismy (slova zjemnělá např., odejít navždy) - důvěrné, domácké výrazy (papat) - pejorativa (negativně zabarvená – huba)

Rozhodněte, kam patří uvedená slova: Knižní, odborná, obecná čeština, slang, argot, historismy, expresivní slova. Destilace, odvětit, babizna, koule (pětka), gladiátor, šlehnout si, flaška. Knižní - odvětit, odborná - destilace, obecná čeština - flaška, slang - koule, argot – šlehnout si, historismy - gladiátor, expresivní slova- babizna.

Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 2.díl. První vydání. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-172-5