Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.18_jaromir_nohavica NÁZEV: Jaromír Nohavica ČÍSLO.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_CJ.6.A.17_ CESKA _ FILM OVA _ TVORBA _ PRO.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Anotace Materiál obsahuje prezentaci nejstarších českých pověstí. Slouží jako doprovodný materiál o nejstarších událostech v pověstech. Je možné využít.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Co víš o své vlasti 4.roč. 4. ročník.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Autor: Mgr. Nováková Jana
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Naše nejstarší dějiny v pověstech
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-14_Počátky ČESKÉHO STÁTU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Staré pověsti české Alois Jirásek
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
STARÉ POVĚSTI ČESKÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Téma (název prezentace)
WORD Tabulky - ohraničení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Počátky slovesného umění
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.13_povesti Název: Pověsti Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 11.3. 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)

POVĚSTI

POVĚST epický útvar lidové slovesnosti próza i poezie jádro příběhu bývá pravdivé, ale díky ústnímu převypravování je příběh dokrášlen  ztráta věrohodnosti pověsti brány jako historické zdroje pouze s rezervou místně i časově lokalizovány

DRUHY POVĚSTÍ místní (o hradu, kapličce, studánce…) historické (minulost národa) o výjimečných lidech heraldické (o erbech, znacích) démonické (o vodníku, polednici…) současné (městské, moderní) legendární ( je tu pravdivá postava, která je známa)

LITERÁRNÍ DÍLA Kosmova kronika Dalimilova kronika líčí stavbu babylónské věže, následující boží trest, zmatení jazyků a rozchod lidí do různých částí světa; pokračuje chronologicky řazenými příběhy z historie Čech počínaje osídlením našeho území praotcem Čechem, pověstmi o Libušině proroctví, o Přemyslu Oráčovi a o Dívčí válce; končí v období vlády Jana Lucemburského v roce svého dopsání (1314)

Staré pověsti české – Alois Jirásek popisuje události z české historie založené na lidové slovesnosti a některých historických faktech Staré pověsti české - O Čechovi, O Krokovi a jeho dcerách, O Bivoji, O Libuši, O Přemyslovi, Dívčí válka Pověsti doby křesťanské - O králi Ječmínkovi, O staré Praze , O Žižkovi Ze starobylých proroctví - Sibylina proroctví, Blaničtí rytíři

KRÁL LÁVRA – KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ na motivy irské lidové pověsti o irském králi, který měl oslí uši a tajil to každého holiče nechal popravit, aby nebyl vyzrazen, jen Kukulína nepopravil nakonec se vše vyzradilo, ale poddaní ho měli stejně rádi, takže se mu ulevilo, nemusel uši schovávat

JAKÉ ZNÁTE DRUHY POVĚSTÍ? SENZAČNÍ ZAHRÁDKÁŘSKÉ SOUČASNÉ MÍSTNÍ DUCHOVNÍ HISTORICKÉ HERALDICKÉ KRÁLOVSKÉ POHÁDKOVÉ LEGENDÁRNÍ DÉMONICKÉ

POUŽITÉ ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Pov%C4%9Bsti http://cs.wikipedia.org/wiki/Dalimilova_kronika http://cs.wikipedia.org/wiki/Kosmas http://cs.wikipedia.org/wiki/Star%C3%A9_pov%C4%9Bsti_%C4%8Desk%C3%A9 http://cs.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A1l_L%C3%A1vra_(b%C3%A1se%C5%88) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Alois_Jir%C3%A1sek.jpg Obrázky z kolekce Klipart.

METODIKA Nejprve žáky seznámíme s literárním útvarem pověsti. Poté si přečteme ukázky v čítance. Žáci si zkusí jednoduchý kvíz. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.