ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYMBOLISMUS konec 19. století
Advertisements

Bratři Čapkové.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vojtěch Hynais.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Symbolismus Název školy
Reálie - bankovky.
Umělecké směry 20. století
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
CZ.1.07/1.4.00/ METODIKA Výkladová prezentace – přechod stránky kliknutím, nadpis automatický, informace přicházejí po kliknutí, fotografie nabíhají.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_11_Orfismus TEMA:Historie umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_09_ Bohumil Kubišta a český kubismus.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
SYMBOLISMUS Skupina Nabis Představitelé: Gustav MOREAU Pierre Puvis de CHAVANNES Odilon REDON Arnold B ÖCKLIN Maurice DENIS Pierre BONNARD Edvard MUNCH.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Joseph Haydn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Petr Iljič Čajkovskij AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_D9.10 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Antonio Vivaldi AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
PRAHA ZA VLÁDY KARLA IV. Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Šimon Vohradský MT DESIGN.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_15_Symbolismus v českém malířství II (František Kupka) TEMA: Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 06.04.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na symbolismus v českém výtvarném umění na konci 19. a počátku 20. století, především na život a dílo jeho hlavních představitelů. Navazuje na prezentaci o symbolismu v evropském umění a symbolismus v díle Jana Preislera a doplňuje toto téma. V úvodu je zařazeno krátké opakování probraného učiva formou několika úkolů (viz snímky č. 5 až 10). Žáci odpovídají na otázky a kliknutím na fialovou šipku vedle textu otázky si následně kontrolují správnost odpovědi. Zelená šipka v pravém dolním rohu snímku s odpovědí je navede zpět na stránku s otázkami. Poté následuje prezentace nového tématu – přehled díla několika dalších představitelů symbolismu v českém malířství. Na úvod výkladu o díle Františka Kupky je zařazena část s interaktivními úkoly pro žáky (viz snímky č. 11 a 12). Tito jsou vyzváni, aby se prostřednictvím krátké ukázky dokumentu na internetu seznámili s osobností Františka Kupky, který patří k našim nejznámějším malířům a udělali si během jejího sledování zápis do sešitu. Poté v diskusi odpovídají na otázky k obsahu tohoto dokumentu. Kliknutím na plochu snímku si mohou následně ověřovat správnost svých odpovědí. Na snímku č. 23 je krátké resumé obsahu dokumentu. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáků. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se symbolismem v českém malířství a dílem několika jeho významných představitelů zopakovat formou testu základní informace o tomto směru motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi a aktivní prací s internetem se zapojit do vyučovacího procesu

SYMBOLISMUS 15

SYMBOLISMUS V ČESKÉM MALÍŘSTVÍ II 15

Připomeňte, co již víte o symbolismu v českém malířství: Kdy se uplatňuje symbolismus v českém malířství? Jaké jsou jeho typické znaky? Poznáte a určíte ukázky nejznámějších děl zahraničních umělců? Kteří čeští malíři patří do symbolismu? Jak se jmenuje nejznámější cyklus obrazů Jana Preislera? Další otázka

1. V českém umění se symbolismus uplatňoval od poloviny 90. let 19. století do doby kolem roku 1915. Zpět

2. symbolismus nezobrazuje vnější svět, ale vychází z vnitřních umělcových představ, snů a vizí duchovní zaměření inspirace literaturou důraz na intuici, imaginaci a cit žádné společné formální znaky… Zpět

Salome tančící před Herodesem 3. B C A Paul Gauguin Vidění po kázání Zápas Jakuba s andělem Gustave Moreau Salome tančící před Herodesem Odilon Redon Kyklop D E F Odilon Redon Zavřené oči Puvis de Chavannes Chudý rybář Odilon Redon Ve snu Zpět

4. Jan Preisler František Kupka Vojtěch Preissig Max Švabinský Jan Zrzavý Josef Váchal Zpět

5. Černé jezero 1

Úkol: František Kupka VÍKEND (6 min) Prohlédněte si krátkou ukázku o další významné osobnosti českého symbolismu – malíři Františku Kupkovi a udělejte si do sešitu poznámky o něm, jeho dětství, charakteru, životních osudech a tvorbě. František Kupka VÍKEND (6 min) https://www.youtube.com/watch?v=CWUCJHnbCyo

Odpovězte na otázky: Kde se František Kupka narodil a kde prožil své dětství? Co víte o jeho původu a rodině? Co jste se dozvěděli o jeho charakterových vlastnostech? Jaké bylo jeho původní povolání a jak jej ovlivnilo? Víte jaké závažné onemocnění prodělal v dětství? Jak žil Kupka v Paříži? Kolik mu bylo let, když namaloval svůj první abstraktní obraz? Jak se jmenoval jeho první abstraktní obraz? Kdo se zasloužil o propagaci jeho díla nejen ve světě, ale i u nás? Víte, kde se v současné době nachází sbírka děl Františka Kupky založená nadací Jana a Medy Mládkových? Zjistěte tuto informaci na internetu. Narodil se v Opočně a dětství prožil v Dobrušce. Byl možná synem faráře, jeho matka brzy zemřela a vychovával jej nevlastní otec s macechou. Měl spiritistické vlohy, jako dítě si hrával na hřbitově. Od dětství projevoval velké kreslířské nadání, které jeho rodina nepodporovala. Jako starší člověk měl sklony k samotářství, trpěl depresemi a pochyboval o své díle. Šel do učení k sedlářskému mistrovi Šiškovi a v té době také vystupoval jako medium ve spiritistickém kroužku. Měl neštovice a následkem nich zjizvenou tvář. V Paříži zpočátku trpěl nedostatkem, měl často hlad, střídal ženy, dokud nepoznal Eugenii, která se stala jeho osudovou ženou a odešla kvůli němu i s malou dcerkou od manžela. Rád cvičil nahý na své zahradě. Umělecká díla F. Kupky ze sbírky Jana a Medy Mládkových jsou vystavována v Museu Kampa a zároveň pravidelně zapůjčována na české i mezinárodní výstavy. Museum Kampa sídlí ve zrekonstruovaných Sovových mlýnech v Praze. 41 let Dvoubarevná fuga Meda Mládková, která obdivovala jeho dílo, navštívila jej v 50. letech v Paříži a sbírala jeho obrazy.

František Kupka (1871 – 1957) český malíř a grafik světového významu 1891 – studium ve Vídni, od roku 1895 žil v Paříži prošel secesí, symbolismem a roku 1910 se dostal k abstrakci – orfismus 2. František Kupka, 1928 3. Kupkův rodný dům v Opočně Kupka byl příznivcem teosofie, východních filosofií a mysticismu vůbec).

Vlna, 1902 4

Cesta ticha, 1903 5

Autoportrét, 1905 6

Babylon, 1906 7

Autoportrét s manželkou, 1908

Max Švabinský (1873 – 1962) český malíř a rytec obdivován pro neobyčejnou kreslířskou zručnost a rozmanitost grafických technik portréty mnoha významných osobností jeho doby

Chudý kraj, 1899 10

Splynutí duší 11

Vitráž – chrám sv. Víta, Praha 12. Jiří z Poděbrad 13 14. Karel IV.

KONEC 15

Resumé obsahu dokumentu: narodil se v Opočně, možná byl synem faráře, matku ztratil již v dětství - vychovával jej nevlastní otec dětství prožil v Dobrušce měl kreslířský talent, maloval nejprve obrázky svatých, vývěsní štíty… šel do učení k sedlářskému mistrovi Šiškovi vystupoval jako medium ve spiritistickém kroužku později se usadil v Paříži – zpočátku trpěl nedostatkem, měl často hlad, střídal ženy poznal Eugenii, která se stala jeho osudovou ženou a odešla kvůli němu i s malou dcerkou od manžela cvičil nahý na své zahradě v 41 letech začíná malovat abstraktní obrazy – jeho první slavné dílo – Dvoubarevná fuga → neměl příliš velké úspěchy trpěl depresemi a pochyboval o svém díle po válce jej v 50. letech navštívila Meda Mládková – začala kupovat jeho obrazy a shromáždila jejich velkou sbírku dnes F. Kupka patří k nejúspěšnějším a nejuznávanějším českým malířům

Citace: Jan Preisler – Černé jezero: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blacklake_preisler.jpg František Kupka – Foto: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frantisek_Kupka_1928.jpg Kupkův rodný dům v Opočně: KIXX. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Opo%C4%8Dno_Kupk%C5%AFv_rodn%C3%BD_d%C5%AFm.jpg F. Kupka – Vlna: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/the-wave-1902 F. Kupka – Cesta ticha: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/the-way-of-silence F. Kupka – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/self-portrait-1905 F. Kupka – Babylon: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/frantisek-kupka/babylon-1906 F. Kupka –Autoportrét s manželkou: AUTOR NEUVEDEN. http://www.wikipaintings.org [online]. [cit. 13.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WM. Švabinský – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. http://www.ceskatelevize.cz [online]. [cit. 9.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ceskatelevize.cz:8008/ct24/kultura/163926-max-svabinsky-miloval-leto-motyly-a-rozkvetla-tela-zen/ M. Švabinský – Chudý kraj: AUTOR NEUVEDEN. ttp://vytvarkaznojmo.blogspot.cz [online]. [cit. 11.4.2013]. Dostupný na WWW: http://vytvarkaznojmo.blogspot.cz/2012/09/max-svabinsky.html M. Švabinský – Splynutí duší: AUTOR NEUVEDEN. thttp://www.tfsimon.com [online]. [cit. 11.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.tfsimon.com/Max-Svabinsky.html M. Švabinský – Jiří z Poděbrad: ACOMA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Podebrad.jpg?uselang=cs M. Švabinský – Vitráž v chrámu sv.Víta: ACOMA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vitraz_tri.jpg?uselang=cs M. Švabinský – Karel IV: KOZÁK, Martin. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel4_kozak.jpg?uselang=ru/ Motýl: AUTOR NEUVEDEN. http://picasaweb.google.com [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://picasaweb.google.com/lh/photo/BI-uHRNrDnKsxwcFF2Awb2a--VBGWB_TZEF_meDP0wY

Citace k opakování: P. Gauguin – Vidění po kázání: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 11.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_Gauguin_137.jpg G. Moreau – Salome tančící před Herodesem: AUTOR NEUVEDEN. http://de.wikipedia.org [online]. [cit. 6.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Moreau-Salome.jpg&filetimestamp=20050408171639 O. Redon – Kyklop: AUTOR NEUVEDEN. https://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redon.cyclops.jpg?uselang=cs O. Redon – Zavřené oči: AUTOR NEUVEDEN. https://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redon.yeux-clos.jpg?uselang=cs Puvis de Chavannes – Chudý rybář: AUTOR NEUVEDEN. https://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pierre_Puvis_de_Chavannes_-_The_Poor_Fisherman_-_Google_Art_Project.jpg O. Redon – Ve snu: AUTOR NEUVEDEN. https://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redon.eye-balloon.jpg?uselang=cs

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.