Seminář „Psychologie ve školní praxi“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Jak se stát dobrým právníkem?
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOMUNIKACE V..
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
Psychologie výchovy a vzdělávání
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Pedagogická psychologie
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Kariérové poradenství v českém středním školství
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Metody psychologie.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Standardy pro základní vzdělávání
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Komunikace učitele se žáky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Centrum kolegiální podpory CKP
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Seminář „Psychologie ve školní praxi“ Humor ve školní třídě

Proč téma humoru ve výuce? Humor jako součást (pedagogické) komunikace učitele a žáka Humor jako metoda přirozeného udržení pozornosti ve výuce Humor jako copingová strategie (zvládání zátěže) Humor jako indikátor sociálního klimatu třídy

Terminologie (Čapek,Kosík, Werich) ironie, satira, jízlivost, humor ironie je projevem převahy, pocitu nadřazenosti satira je projevem revolty; bojuje s něčím jízlivost je projevem uspokojení z vlastní duchaplnosti, výsměch a očekává smích publika jako ocenění humor je možný jen mezi rovnými, předpokladem solidarita a vzájemná důvěra

Ukázka – Recitace básně (Marečku, podejte mi pero) http://www.youtube.com/watch?v=NqHen6RhohU

Funkce humoru ve výuce výuka je záležitostí svrchovaně vážnou; plní se vzdělávací a výchovné cíle, postupuje se podle plánů, ale... interakce živých aktérů také přináší i humor např. v podobě drobných nedorozumění, nečekaných situací atp. nutí tvořivě reagovat na učivo; akcentuje unikátnost situace; dokáže relativizovat aktuální snažení; ukazuje vnitřní svobodu aktérů... ->dvě základní funkce humoru: tlumící, redukující aktivizující, posilující, rozšiřující

Typy humoru ve školní třídě podle komunikačního kanálu verbální a neverbální podle míry záměrnosti humor chtěný, zamýšlený ovlivněn i schopností adresáta interpretovat (věk, aktuální stav, jazykové schopnosti...) humor nechtěný, nezamýšlený, bezděčný podle míry závislosti na kontextu přenositelný mimo kontext interakce závislý na kontextu situace a zkušenosti aktérů

Typy humoru ve školní třídě podle producentů učitelé, žáci, skupiny žáků, školní třída, učitel a žák... podle adresátů určený všem ve třídě určený spíše spolužákům určený konkrétnímu žákovi

Učitelský humor (Neuliep) Zaměřený na učitele učitelova příhoda související s učivem nesouvisející s učivem přiznaná konsternace hraní role shazování sebe sama Zaměřený na žáka h. upozornění na chybu přátelské dobírání dělání si legrace ze žáka učitel hraje roli studenta Neadresný humor nečekaná přirovnání, nelogické výroky vyprávění vtipů slovní hříčky neobvyklá interakce Vnější zdroje humoru humorná interpretace učiva karikování třetí osoby ve vztahu k učivu bez vztahu k učivu h. využití přírodního jevu Nonverbální humor h. přehnaná mimika h. pohyby těla

Žákovský humor součást klimatu a třídní subkultury žákovské přezdívky žákovské mimovýukové aktivity „Nalákal do třídy opilého popeláře“ žákovské výroky Murphyho zákony pro školu... žákovské parodie alternativní verze příkladů, uměleckých děl, divadelní etudy a scénky...

Humor ve škole - literatura KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 TAMBLYN, D. Laugh and Learn : 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training. New York: AMACOM 2002. ISBN 0-8144-0745-5 (dostupná v Ebrary Education) http://www.stolicny.info/humor_pro_deti.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Humor http://www.thefreedictionary.com/humor

Humor ve škole - příklady http://lajdaci.nomi.cz/vyroky.htm http://murphyho-zakony.cyberserver.cz/skola/ (...)