VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na vypravování. Obsahuje stručnou definici prostého vypravování a reprodukce. Uvádí vhodné.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Slohové postupy.
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
POPIS teorie.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
POPIS.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Slohové postupy.
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk

ČASOVÁ POSLOUPNOST základem vypravování je DĚJ – vypravujeme, co se nám přihodilo, co jsme viděli, chceme vystihnout nějakou neopakovatelnou událost probíhá v časové posloupnosti a logické souvislosti – děj vypravujeme tak, jak se skutečně stal (většinou minulý čas – pokud chceme dosáhnout většího napětí a rychlejšího spádu, můžeme užít přítomný čas) vypravování usiluje o dějové napětí a živé vystižení událostí - vynecháváme nedůležité podrobnosti, volíme výstižná dějová slovesa, vhodně používáme přímou řeč REPRODUKCE = vypravujeme to, co jsme sami nezažili (film, příběh z knihy)

OSNOVA = zachycení hlavních myšlenek textu OSNOVA VYPRAVOVÁNÍ OSNOVA = zachycení hlavních myšlenek textu vypravování musí mít pevnou stavbu, proto je podle obsahu rozděleno do několika částí: a) úvod – seznámení s dějem, jeho otevření b) stať zápletka - začátek děje vyvrcholení - vystupňování děje rozuzlení – objasnění c) závěr - uzavření děje, zhodnocení, poučení, dojmy může být heslovitá, větná nebo obrázková rozsáhlejší texty členíme na odstavce = obsahové celky, zpravidla se skládají z několika vět

příběh spěje k řešení (rozuzlení) STAVBA VYPRAVOVÁNÍ v úvodu představí vypravěč místo, čas a některé postavy příběhu (expozice) pak nastane okamžik, kdy do děje vstoupí někdo nebo něco, co do něj vnese napětí (zápletka) děj se rozvíjí a napětí narůstá až do okamžiku, kdy dojde k vyvrcholení (vyvrcholení děje) příběh spěje k řešení (rozuzlení)

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY dějová slovesa – neopakujeme tvary slovesa BÝT přirovnání různé druhy vět podle postoje mluvčího – věty zvolací přímá řeč - oživuje děj a přibližuje postavy jednočlenné věty výstižná podstatná a přídavná jména (přesné pojmenování) příslovce (další okolnosti děje) spojky (zpomalují nebo stupňují děj) citoslovce účinek vypravování zesílíme podáním v 1. osobě čísla jednotného

VYPRAVOVÁNÍ PODLE OBRÁZKŮ komiks obrázky ukazují nějaký časový úsek probíhající události musíme si domyslet, co se stalo mezi scénami, které jednotlivé obrázky znázorňují