zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_4 Klíčová slova desetinná čísla, odčítání, slovní úloha Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 686 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 4 Odčítání Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011
OBSAH Početní operace s desetinnými čísly Odčítání Slovní úlohy z praxe
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL I. Odčítání pod sebou: Menšence a menšitele musíme zapisovat tak, aby jejich desetinné čárky byly pod sebou. Odčítaná čísla s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 768,59 7,685 0 76,859 – 437,14 – 4,371 4 – 43,710 331,45 3,313 6 33,149
Cvičení Zapište pod sebe a odečtěte: 27,395 – 6,802 835,517 9 – 48,506 1 894,12 – 65,37 – 1,076 5 Vyjádřete rozdíl v metrech: 12,6 m – 16 cm 1,268 km – 26,54 m 20,593; 787,0119; 1827,6735 12,60 – 0,16 = 12,44 m; 1 268,00 – 26,54 = 1241,46 m
Cvičení Odečtěte písemně: 28,516 194,529 82,465 28,516 194,529 82,465 – 15,376 – 62,384 – 35,407 87,94 1 068,672 6 936,099 – 6,586 – 962,519 – 632,99 1. ř. 13,14; 132,145; 47,058 2. ř. 81,354; 106,1536; 303,109
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL II. Odčítání vedle sebe: Odčítáme čísla na řádech, které k sobě patří – desetiny od desetin, setiny od setin atd. Odčítaná čísla s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 12,6 – 3,2 = 9,4 6,73 – 3,25 = 3,48 12,30 – 3,24 = 9,06 12,340 – 3,205 = 9,135
Cvičení Odečtěte zpaměti: 11,8 – 3,5 3,54 – 2,14 6,48 – 2,37 7,4 – 2,09 3,18 – 0,071 5,353 – 1,06 Doplňte místo hvězdiček chybějící číslice: * 8 8 1 , 4 7 * 8 * 3 * , * 4 0 – 1 * 8 * , * 3 8 – 4 5 * 7 , 0 * 1 5 * 4 , 0 * 9 * 8 5 2 , 2 3 * 1. ř. 8,3; 1,40; 4,11 2. ř. 5,31; 3,109; 4,347 1881,477 – 1287,438 = 594,039 1,7; 2,7,4; 9,3 8439,240 – 4587,001 = 3852,239 4,9,2; 8,0; 3,9
PYRAMIDA Doplňte čísla podle klíče
Slovní úloha Pan Smutný má na bankovní účtu 7 826,40 Kč. U pokladního okénka vybírá hotovost ve výši 870 Kč na úhradu zálohy za elektrickou energii. Odhadni, zda mu na účtu zbude více nebo méně než 7 000 Kč. Vypočítej, kolik Kč přesně mu na účtu v bance zůstane. Odhad - na účtu zbude panu Smutnému méně než 7 000 Kč. Zůstatek na účtu je 7 826,40 – 870 = 6 956,40 Kč.
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. Výklad, řízený rozhovor s žáky. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, opakování. str. 5 – 6 Cvičení: Správný zápis desetinných čísel pod sebe pro odčítání (samostatná práce, skupinová práce), převody délkových jednotek a rozdíl – společná kontrola, práce s chybou; odčítání desetinných čísel pod sebou je možné zadat jako samostatnou práci žáků (procvičování) str. 7 str. 8 – 10 Cvičení, problémové úlohy (doplňování číslic, pyramida, slovní úloha) – samostatná práce žáků, soutěž. Na slide „PYRAMIDA“ se objeví řešení po kliknutí myší. str. 11 – 12 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 10 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení. Výsledky prezentovaných příkladů a úloh jsou uvedeny v poznámkách k jednotlivým slide.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.