Občanská a politická socializace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola, rodina, komunita.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Hodnotová orientace svobodné generace
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Obecná a vývojová psychologie dne
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vývoj člověka Ontogeneze.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ aneb o co nám jde Silvie Pýchová, EDUin , Olomouc.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Motivační témata a životní příběhy
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Politická socializace Charakteristika politické socializace Teorie politické socializace Psychologické teorie Stádia morálního usuzování Vzdělávání a politická.
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
M I S E Slovo, které se stalo tělem A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Jan Šerek & Zuzana Petrovičová Psychologie adolescentů
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Model transkulturní péče
Základy sociální psychologie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vývoj člověka Ontogeneze.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Sociální psychologie.
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
Témata kognitivní psychologie
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Škola základ občanského života
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Občanská a politická socializace Jan Šerek 6. 4. 2017 Psychologie adolescentů

Proč adolescenti a občanský život či politika?

Proč adolescenti a občanský život či politika? rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968)

Proč adolescenti a občanský život či politika? rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968) společenské a institucionální pobídky vzdělávací systém (Niemi & Hepburn, 1995) politická práva

Hypotéza vnímavých let Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost

Hypotéza vnímavých let Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost

co podporuje hypotézu vnímaných let? politické orientace mají nejnižší stabilitu v adolescenci a mladé dospělosti, zatímco v dalším životě zůstávají relativně stabilní (Krosnick & Alwin, 1989; Prior, 2010; Sears & Levy, 2003) Eckstein, Noack, & Gniewosz (2012) popsali narůstající stabilitu politických orientací v průběhu adolescence

co podporuje hypotézu vnímaných let? stejný vzorec se projevuje i u dalších sociopolitických postojů, které mohou souviset s politickým/občanským chováním, jako je například autoritářství, dogmatismus, tolerance, etnocentrismus či podpora sociální rovnosti (Duckitt, 2009; Vollebergh, Iedema & Raaijmakers, 2001)

co podporuje hypotézu vnímaných let? výzkumy kolektivní paměti ukazují, že si lidé nejlépe vybavují politické události (např. změny režimu), které se udály během jejich adolescence nebo mladé dospělosti, zatímco události z jiných období si vybavují hůře (Valencia & Páez, 1999) historické události mají největší dopad na politický vývoj člověka, pokud se stanou v období adolescence či mladé dospělosti (Sears, 2002; Sears & Levy, 2003)

A co děti?

A co děti? „Do okamžiku, kdy dítě ve věku 14 let nastupuje na střední školu, jsou již jeho základní politické orientace ve vztahu k režimu a komunitě pevně usazené. Proto přinejmenším během následujících čtyř let na střední škole můžeme zaznamenat pouze málo podstatných změn.” (Easton & Hess, 1962, 236)

A co děti? Joseph Adelson (Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970)

A co děti? Joseph Adelson Jean Piaget Robert Selman (Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970) Jean Piaget Robert Selman

Naše data červen 2014 asi 2,000 studentů 9. ročníků ZŠ a prvních ročníků SŠ (průměrný věk 15,7 let) dotazníkové šetření

Co dělají?

ale nenáročné vs. náročné ne online vs. offline, ale nenáročné vs. náročné

Jakých konkrétních témat se tvé aktivity týkaly?

Co dělají ve škole?

Co považují za účinné do budoucna?

Zkus se nyní zamyslet, jak to budeš mít v dospělosti Zkus se nyní zamyslet, jak to budeš mít v dospělosti. Pokud bych se v dospělosti domníval(a), že se ve společnosti dějte něco špatného, tak bych …

Norris, 2003 Data: European Social Survey

Norris, 2003 Data: European Social Survey

Co si myslí?

Co si myslí? komu důvěřují? cítí se schopní něco změnit? jak velcí demokraté jsou?

Kdybych chtěl(a), myslím, že bych dokázal(a) …

T1   T2 Diff T-test Effect size r N M SD t df p d d4 Tolerance - rovnost 3.23 0.70 2.98 0.79 0.25 0.72 9.01 673 0.000 0.33 0.49 0.51 0.54 674 Přistěhovalci by měli za svou práci brát stejný plat jako Češi. kteří dělají stejnou práci. 3.06 0.91 2.86 0.97 0.20 0.99 5.33 667 0.29 0.28 0.45 668 Děti přistěhovalců by měly mít stejné příležitosti studovat jako české děti. 3.34 0.76 3.08 0.86 0.26 7.92 666 0.43 0.41 0.44 Přistěhovalci by měli mít zaručenou stejnou zdravotní péči jako Češi. 3.29 3.01 0.83 0.84 8.76 659 0.32 0.48 0.46 660 Tolerance - kultura 2.38 0.73 1.93 16.64 670 0.94 0.53 671 Přistěhovalcům by mělo být povoleno udržovat si svůj jazyk. 2.48 2.09 0.90 0.39 0.88 11.38 0.63 0.64 0.52 Přistěhovalci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. 2.65 0.56 14.75 661 0.50 0.81 662 Přistěhovalci by měli mít právo stavět si u nás své náboženské stavby (např. pravoslavné kostely. mešity. buddhistické svatyně) 1.99 0.89 1.61 0.77 11.11 656 0.40 0.61 0.58 657

Kdo je ovlivňuje? Kam se obracejí?

Socializační činitelé rodina kamarádi škola média organizace a další …

Socializační činitelé rodina kamarádi škola média organizace a další … pasivní příjem vs. aktérství

Socializační činitelé Co si myslí adolescent, že si myslí rodič Co si myslí rodič Co si myslí adolescent Westholm (1999)

Socializační činitelé Co si myslí adolescent, že si myslí rodič Co si myslí rodič Co si myslí adolescent Westholm (1999)

Socializační činitelé rodina kamarádi škola média organizace a další … pasivní příjem vs. aktérství směr socializace

Socializační činitelé rodina kamarádi škola média organizace a další … pasivní příjem vs. aktérství směr socializace přímé efekty vs. „vedlejší produkty“

Socializační činitelé rodina jako model (např. attachment theory)

Socializační činitelé rodina jako model (např. attachment theory) škola jako model (např. public institutional hypothesis)

Socializační činitelé rodina jako model (např. attachment theory) škola jako model (např. public institutional hypothesis) organizace (např. teorie sociálního kapitálu)

Jak často jsi v posledním roce (tj Jak často jsi v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutoval(a) o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)?

Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutovalo v rámci vyučování o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)?

Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutovalo v rámci vyučování o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)?

Jak často jsi za poslední rok sledoval(a) zprávy o politice či jiných celospolečenských tématech …

Rodiče, kamarádi a média – jaké jsou dopady vzájemných interakcí na zájem jít volit v prvních volbách?

Rodiče, kamarádi a média – jaké jsou dopady vzájemných interakcí na zájem jít volit v prvních volbách? Panelová data od přibližně 200 prvovoličů z roku 2010 (Šerek & Umemura, 2015)

únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky

únor květen Zájem jít volit Zájem jít volit Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

únor květen červen Zájem jít volit Zájem jít volit Volení Sledování médií Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky Diskuze s vrstevníky

adolescenti, kteří před volbami více diskutovali se svými vrstevníky, se stali více rozhodnutými jít volit diskuze s rodiči a sledování médií tento efekt neměly diskuze s rodiči mohou mít efekt skrze stimulaci diskuzí s vrstevníky

adolescenti, kteří před volbami více diskutovali se svými vrstevníky, se stali více rozhodnutými jít volit diskuze s rodiči a sledování médií tento efekt neměly diskuze s rodiči mohou mít efekt skrze stimulaci diskuzí s vrstevníky proč mají vrstevníci větší vliv než rodiče a platí to obecně?