Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Vliv komunistického režimu na náboženství v České a Slovenské republice Seminární práce do předmětu společensko-vědní seminář Nina Hejlová Gymnázium Boskovice.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ALOIS JIRÁSEK - spisovatel *1851 v Hronově (₸1930 v Praze)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pražské červnové povstání
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Téma (název prezentace)
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_43_Alois Jirásek
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Revoluce ve Francii
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Vláda prvních Habsburků
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Český jazyk 9. ročník Historický realismus.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Revoluce v evropských zemích 1848
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Alois Jirásek Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Žáci se nejprve seznámí s životními osudy a dílem Aloise Jiráska. Posléze jsou jim představeny rozdílné úhly pohledu při hodnocení jeho díla. Žáci se díky diskusi nad těmito pohledy naučí zásadám správné argumentace z etického i logického kontextu. Datum tvorby 8. 6. 2013

ALOIS JIRÁSEK (1851 – 1930) © Dušan Kráčmar 2013

ALOIS JIRÁSEK ŽIVOTNÍ OSUDY narozen v 23 . 8. 1851 v Hronově (východní Čechy poblíž Náchoda) vystudoval historii v Praze, kde navázal přátelství s řadou osobností českého umění (Mikoláš Aleš, Josef Václav Myslbek, Josef Svatopluk Machar a další) a začíná literárně tvořit po studiu učil zeměpis, dějepis a český jazyk na gymnáziu a městské reálné škole v Litomyšli (východní Čechy poblíž Svitav), kde se i oženil, s manželskou Marií Podhajskou měl 7 dětí

ALOIS JIRÁSEK ŽIVOTNÍ OSUDY roku 1888 přesídluje do Prahy, kde rovněž vyučoval na gymnáziu, obnovil své přátelské styky z dob studií a věnoval se literární tvorbě velmi aktivně se po celou dobu angažoval v českém hnutí za národní svébytnost, v roce 1917 stál v čele Manifestu českých spisovatelů – vyzýval české poslance v rakouském Říšské radě, aby přestali být loajální k Rakousku – Uhersku a aktivně se zapojili do boje za českou otázku v roce 1918 se významně zapojil do vyhlášení samostatné ČSR, následně byl v 20. letech nejprve poslancem a následně senátorem československého parlamentu v roce 1927 ovdověl, zemřel pronásledován chorobami stáří (mj. onemocnění prostaty, částečná ztráta sluchu) 12. 3. 1930

ALOIS JIRÁSEK ŽIVOTNÍ OSUDY rodný dům gymnázium v Litomyšli manželka Marie Podhajská Jirásek s manželkou a rodinou gymnázium v Praze

ALOIS JIRÁSEK DÍLO autor především historických románů, psal však i dramata začínal psát ještě za studií v první polovině 70. let 19. století (období ruchovců v české literatuře), s literární činností končí ve 20. letech 20. století =˃ více než 50 let literárně činný mezi nejvýznamnější ilustrátory jeho děl patřili Adolf Kašpar a Mikoláš Aleš jeho dílo se dodnes vydává, a to i na multimediálních nosičích, upravené v podobě komixu atd.

ALOIS JIRÁSEK HISTORICKÉ DÍLO nestarší období českých dějin Staré pověsti české (1894) – určeno pro mládež, čerpal z Kosmovi, Dalimilovi i Hájkovi kroniky (O Libuši, Dívčí válka atd.), dílo doplnil o novější události (O Žižkovi, O Jánošíkovi) období Husitství (15.stol.) , Jirásek zastáncem Husitů Mezi proudy (1887 - 1890) – doba krále Václava IV. Proti všem (1893) – popisuje vrcholné období husitských válek Bratrstvo (1900 – 1909) – popisuje husitské války na Slovensku

ALOIS JIRÁSEK HISTORICKÉ DÍLO období pobělohorské (po roce 1620) Temno (1913 – 1915) – děj umístěn do první poloviny 18. století (završení rekatolizace), líčí toto období jako období všeobecného úpadku české společnosti, kritizuje počínání jezuitského řádu (páter Koniáš, likvidace nekatolické literatury) Psohlavci (1886) – líčí nevolnické povstání Chodů (Domažlicko) vedených Janem Sladkým Kozinou proti vrchnosti na konci 17. století

ALOIS JIRÁSEK HISTORICKÉ DÍLO období národního obrození (závěr 18 .století – 1. pol. 19. století) F. L. Věk (1888 – 1906) – pětidílný román situovaný do počátků národního obrození, příběh boje obrozenců za obnovu české společnosti sepsaný podle osudů venkovského obrozence F. V. Heka, vystupuje v něm mnoho skutečných historických postav, na motivy románu natočen v roce 1970 populární televizní seriál Filosofská historie (1877) – novela popisující revoluční rok 1848 v Litomyšli

ALOIS JIRÁSEK DRAMATICKÉ DÍLO Lucerna (1905) – pohádkový příběh s milostnou zápletkou a šťastným koncem, dodnes se hraje Jan Žižka Jan Hus Jan Roháč

ALOIS JIRÁSEK HODNOCENÍ DÍLA 1. pozitivní, často až příliš glorifikovaný vychází z Jiráskova silně vlasteneckého pojetí dějin, ztotožňuje se s jeho tradičními pohledy na historické události (kladné hodnocení husitství, silná kritika katolické církve, vyzdvihování vlastenců v době národního obrození, silné sociální cítění atd.) tento pohled na Jiráskovo dílo byl prosazován v období první Československé republiky (1918 – 1938, souvisí se snahou oslavit a podpořit získanou národní samostatnost) a období totalitního komunistického režimu (1948 – 1989, krom vlastenecké orientace souvisí se sociálními otázkami Jiráskova díla – boj utlačované chudiny proti panstvu)

ALOIS JIRÁSEK HODNOCENÍ DÍLA 2. negativní, často zaujatá kritika motivoaná osobními cíli kritizuje Jiráskovo zkostnatělé (?) chápaní historie, hovoří o něm jako o záměrně (?) zkreslovaném a přikrášlovaném ve prospěch určitých vrstev české společnosti zastánci tohoto pohledu nesouhlasí především s Jiráskovým líčením katolické církve (jezuitský řád), zjednodušenou a neobjektivně pojatou sociální problematiku atd. tento pohled získává řadu příznivců především po roce 1989 (snaha vymezit se proti bývalému režimu, tendence k odsuzování husitství, nový pohled na problematiku národního obrození atd.)

ALOIS JIRÁSEK HODNOCENÍ DÍLA … ve střetu těchto dvou „nesmiřitelných“ koncepcí by měla zvítězit snaha o co nejobjektivnější ryze vědecký přístup a především zdravý rozum …  DĚKUJI ZA POZORNOST.

ALOIS JIRÁSEK ZDROJE Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis 2009. 151 s. ISBN 978-80.7358-129-9 ALEŠ, Mikoláš. Klub přátel chodského psa [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://old.kpchp.org/regenerace.html AUTOR NEUVEDEN. Alois Jiráse [online]. [cit. 8.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alois_Jir%C3%A1sek AUTOR NEUVEDEN. Alois Jirásek [online]. [cit. 7.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.aloisjirasek.cz/fotografie AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JIRASEK_HOUSE.jpg AUTOR NEUVEDEN. RML [online]. [cit. 7.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.rml.cz/cz/index.php ALEŠ, Mikoláš. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mikolas_ales_zizka.jpg AUTOR NEUVEDEN. Staré pověsti české [online]. [cit. 7.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Star%C3%A9_pov%C4%9Bsti_%C4%8Desk%C3%A9