Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Advertisements

Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Další operace s vektory
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Obecná rovnice přímky - procvičování
Grafické řešení rovnice a nerovnice
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Lineární funkce - příklady
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PARAMETRICKÉ VYJÁDŘENÍ PŘÍMKY
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Grafické řešení lineárních rovnic
Kvadratické nerovnice
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Soustava rovnic Karel Mudra.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Funkce Funkce (píšeme f (x) ) je každé zobrazení množiny A do množiny R, kde A je libovolná podmnožina množiny R. Zobrazované množině A říkáme definiční.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Vzájemná poloha hyperboly a přímky
VY_32_INOVACE_FCE1_17 Funkce 1 Logaritmická rovnice 1.
Řešení polohových konstrukčních úloh
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Přímka a kuželosečka Název školy
KUŽELOSEČKY 4. Parabola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Parametrické vyjádření roviny
Lineární funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
Množiny bodů dané vlastnosti
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Parametrická rovnice přímky
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Lineární funkce a její vlastnosti 2
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
7.2 Lineární funkce Mgr. Petra Toboříková
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Kvadratická funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Lineární funkce a její vlastnosti
Gymnázium, Prachatice, Zlatá stezka 137
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC DOSAZOVACÍ METODOU
Transkript prezentace:

Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)

. Pro jakou hodnotu parametru p je přímka x – 2y + 5 = 0 tečnou paraboly y2 = 2px? Řešíme soustavu kvadratické a lineární rovnice: 𝑦 2 =2𝑝𝑥 𝑥−2𝑦+5=0 𝑥=2𝑦−5 Dosadíme do rovnice paraboly a řešíme kvadratickou rovnici: 𝑦 2 =2𝑝∙ 2𝑦−5 𝑦 2 =4𝑝𝑦−10𝑝 𝑦 2 −4𝑝𝑦+10𝑝=0

Určíme koeficienty kvadratické rovnice: 𝑎=1, 𝑏=−4𝑝, 𝑐=10𝑝 Vypočítáme hodnotu D: 𝐷= 𝑏 2 −4𝑎𝑐 𝐷= −4𝑝 2 −4∙1∙10𝑝 𝐷=16 𝑝 2 −40𝑝 Pro tečnu musíme splnit podmínku: 𝐷=0 16 𝑝 2 −40𝑝=0 8𝑝∙ 2𝑝−5 =0 8𝑝=0 𝑛𝑒𝑏𝑜 2𝑝−5=0 𝑝=0 𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑝=2,5 Pozn. p je parametr, tedy velikost úsečky. Přímka 𝒙−𝟐𝒚+𝟓=𝟎 je tečnou paraboly pro p=2,5

2. Veďte k parabole tečnu rovnoběžnou s danou přímkou: x2 = 5y; x + y + 6 = 0 Musíme si uvědomit, že rovnoběžné přímky zadané obecnou rovnicí mají souřadnice normálových vektorů v lineární kombinaci, liší se jen hodnotou c. Rovnice hledané tečny bude 𝑥+𝑦+𝑐=0. Z rovnice vyjádříme proměnnou a dosadíme do rovnice paraboly: 𝒚=−𝒙−𝒄 𝑥 2 =5∙ −𝑥−𝑐 𝑥 2 =−5𝑥−5𝑐 𝒙 𝟐 +𝟓𝒙+𝟓𝒄=𝟎 𝑎=1 𝑏=5 𝑐=5𝑐

Vypočítáme hodnotu D: 𝐷= 𝑏 2 −4𝑎𝑐 𝐷= 5 2 −4∙1∙5𝑐 𝐷=25−20𝑐 Pro tečnu musíme splnit podmínku: 𝐷=0 20𝑐=25/:5 𝒄= 𝟓 𝟒 Dosadíme do rovnice přímky za hodnotu c a dořešíme: 𝑥+𝑦+𝑐=0 𝑥+𝑦+ 5 4 =0/∙4 4𝑥+4𝑦+5=0 Přímka, která je rovnoběžná se zadanou tečnou má rovnici: 𝟒𝒙+𝟒𝒚+𝟓=𝟎

3. Napište rovnice tečen, které lze sestrojit z bodu M [1; -1] k dané parabole y2 – 4x + 2y + 9 = 0. Obecnou rovnici paraboly upravíme na vrcholovou rovnici . 𝑦 2 −4𝑥+2𝑦+9=0 𝑦 2 +2𝑦=4𝑥−9 𝑦 2 +2𝑦+1 −1=4𝑥−9 𝑦+1 2 =4𝑥−8 𝒚+𝟏 𝟐 =𝟒∙ 𝒙−𝟐 2𝑝=4 𝒑=𝟐 Nyní rozepíšeme rovnici paraboly na budoucí rovnici tečny: 𝑦+1 ∙ 𝑦 0 +1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 𝑥 0 −2

𝑦+1 ∙ 𝑦 0 +1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 𝑥 0 −2 Bod M 1;−1 náleží tečně, dosadíme souřadnice do rovnice tečny za proměnnou x: 1+1 ∙ 𝑦 0 +1 =2∙ −1−2 +2∙ 𝑥 0 −2 2∙ 𝑦 0 +1 =−6+2∙ 𝑥 0 −2 2 𝑦 0 +2=−6+2 𝑥 0 −4 −2𝑥 0 +2 𝑦 0 +12=0 𝒙 𝟎 − 𝒚 𝟎 −𝟔=𝟎 Vypočítáme souřadnice bodu 𝑇 𝑥 0 ; 𝑦 0 Bod T leží na rovnici tečny paraboly a současně leží na parabole. Tato podmínka bude splněna řešením soustavy rovnic.

𝑦 0 2 −4 𝑥 0 +2 𝑦 0 +9=0 𝑥 0 − 𝑦 0 −6=0 Z druhé rovnice vyjádříme neznámou a dosadíme do kvadratické rovnice 𝑥 0 = 𝑦 0 +6 𝑦 0 2 −4 𝑦 0 +6 +2 𝑦 0 +9=0 𝑦 0 2 −4 𝑦 0 −24+2 𝑦 0 +9=0 𝑦 0 2 −2 𝑦 0 −15=0 𝐷=64 𝐷 =8 𝑦 0,1 =5 𝑥 0,1 =11 𝑦 0,2 =−3 𝑥 0,2 =3 Souřadnice bodu : 𝑻 𝟏 𝟏𝟏;𝟓 𝒂 𝑻 𝟐 𝟑;−𝟑

Získané souřadnice dosadíme do připravené rovnice tečny za neznámé 𝑥 0 ; 𝑦 0 : 𝑦+1 ∙ 𝑦 0 +1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 𝑥 0 −2 𝑻 𝟏 𝟏𝟏;𝟓 𝑦+1 ∙ 5+1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 11−2 𝑦+1 ∙6=2∙ 𝑥−2 +2∙9 6𝑦+6=2𝑥−4+18 −2𝑥+6𝑦−8=0/: −2 𝒕 𝟏: 𝒙−𝟑𝒚+𝟒=𝟎

𝑻 𝟐 𝟑;−𝟑 𝑦+1 ∙ 𝑦 0 +1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 𝑥 0 −2 𝑦+1 ∙ −3+1 =2∙ 𝑥−2 +2∙ 3−2 𝑦+1 ∙ −2 =2∙ 𝑥−2 +2 −2𝑦−2=2𝑥−4+2 −2𝑥−2𝑦=0/: −2 𝒕 𝟐: 𝒙+𝒚=𝟎 Výsledkem řešení jsou rovnice 2 tečen : 𝑻 𝟏 𝟏𝟏;𝟓 : 𝒕 𝟏: 𝒙−𝟑𝒚+𝟒=𝟎 𝑻 𝟐 𝟑;−𝟑 : 𝒕 𝟐: 𝒙+𝒚=𝟎

Literatura: KOČANDRLE, M. Matematika pro gymnázia Analytická geometrie. 1. vyd. Praha : Prometheus 1995, ISBN 80-7196-120-5 http://www.ucebnice.krynicky.cz/