Číslicová technika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Centrální zamykání Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJENÍ MULTIVIBRÁTORŮ.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Elektromagnetická slučitelnost
Senzory pro EZS.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Základy automatického řízení 1
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Způsoby vedení DE Výdaje před zahájením podnikání.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
MATEMATIKA Funkce.
Číslicová technika.
Způsoby zápisu algoritmů
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Vstupy a výstupy čítače
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Lineární rovnice a nerovnice I.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Elektromagnetická slučitelnost
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Algoritmizace - opakování
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Senzory pro EZS.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor: Pszczółka Tomáš
Elektromagnetická slučitelnost
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristika daňové evidence
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Logické funkce a obvody
Digitální učební materiál
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
MATEMATIKA Desetinná čísla.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Číslicová technika

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III/2-11-17_Klopný obvod J-K řízený impulzem Autor: Ing. Janyška Lubomír Tématický okruh: Digitální technika Ročník: II. Datum tvorby: 10.06.2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír

Klopný obvod „J-K“ typu master-slave řízený impulsem Klopný obvod „J-K“ typu master-slave řízený impulsem představuje druhý základní typ bistabilního klopného obvodu. Stejně jako klopný obvod „D“ vychází i klopný obvod „J-K“ z původního klopného obvodu „R-S“. Nežádoucí vlastností klopného obvodu „R-S“ je tzv. zakázaný stav, kdy může klopný obvod přejít do náhodné úrovně. Klopný obvod typu „D“ má problém se zakázaným stavem vyřešen zredukováním počtu řídících signálů ze dvou (R a S) na jeden (D). Klopný obvod „J-K“ představuje novou variantu původního klopného obvodu „R-S“.

Klopný obvod „J-K“ zachovává oba řídící signály pro nastavení a nulování, které se označují jako J (nastavení) a K (nulování). Kromě toho zavádí navíc zpětnou vazbu z výstupů Q. Principiální zapojení klopného obvodu J-K řízeného impulzem:

Zapojení sestává ze dvou klopných obvodů „R-S“ . Výstupy klopného obvodu „R-S“ vlevo jsou připojeny na vstupy klopného obvodu vpravo a vstupní hradla obou klopných obvodů jsou řízena signálem Cl.

Tato dvoustupňová struktura bývá nazývána jako master-slave Tato dvoustupňová struktura bývá nazývána jako master-slave. První klopný obvod je označován jako master , druhý jako slave. Tyto názvy mají vyjádřit nadřazenost prvního klopného obvodu nad druhým. Pokud bychom ze schématu odstranili zpětné vazby z výstupů Q a Q, získali bychom klopný obvod „R-S“ řízený hranou. Podstatou obvodů typu master-slave je, že úrovně na vstupech nikdy nemohou přímo (tj. okamžitě) ovlivnit úrovně na výstupech klopného obvodu, protože části master a slave jsou ovládány opačnou úrovní signálu Cl.

Signál je tedy vždy „uzamčen“ v přední nebo zadní části obvodu, protože se vždy jeden z klopných obvodů master nebo slave díky nízké úrovni hodinového signálu nachází v paměťovém režimu. Stav celého klopného obvodu „J-K“ se tak může měnit pouze se změnou úrovně na vstupu C, tedy s náběžnou nebo sestupnou hranou. Základní klopné obvody „R-S“ mají zakázaný stav, v závislosti na konkrétním řešení obvodu. Ke stejné situaci by došlo i u „J-K“ obvodu, pokud by nebyla zavedena zpětná vazba z výstupů Q na vstupy J a K. Zpětné vazby způsobují, že je průchozí vždy pouze jedno vstupní hradlo NAND, a proto nemůže nastat stav, kdy je klopný obvod současně nulován i nastavován.

Vlivem zavedení zpětných vazeb změna stavu klopného obvodu probíhá dvoufázově. S náběžnou hranou hodinového impulsu se změní stav prvního klopného obvodu, další změny se však při Cl=H již neakceptují, protože stav výstupu, který ovlivňuje i vstupní hradla, se změní až se sestupnou hranou hodinového impulsu. Časový diagram znázorňující činnost klopného obvodu „J-K“ řízeného náběžnou hranou.

Schématická značka klopného obvodu „J-K“ se vstupy pro asynchronní nastavení (S) a nulování (R): Klopný obvod „J-K“ v integrované podobě je vyráběn pod označením MH7472

Anotace: Tato prezentace slouží k výuce systémů pro číslicovou techniku. Žáci na základě studia vytváří číslicové el. obvody zaměřené na zabezpečovací systémy. Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Janyška Lubomír