Učíme se číst nahlas na VŠ? Studium Učitelství pro MŠ jako dialog praxe s teorií CZ.1.07/2.2.00/18.0022 Učíme se číst nahlas na VŠ? 5.3.2013, Brno Pavla Sovová, KPG FPE ZČU
jako součást přípravy předškolních pedagogů Čtení nahlas jako součást přípravy předškolních pedagogů Rámcový plán workshopu: Význam hlasitého čtení Mé osobní zkušenosti se sdělným čtením Aktivity a činnosti, které využívám v pedagogické práci
Význam hlasitého čtení: nahlas se čte těm, kteří ještě sami číst nedokážou učitel v MŠ je mluvním vzorem, uvádí do čtenářské gramotnosti ?? Je to vše ??
Sdělné čtení - osobní zkušenosti: Vítězslava Fryntová (KATaP DAMU) 1. stupeň ZŠ příprava předškolních pedagogů – otázky a problémy
Aktivní sdělené čtení: Není to jen mechanické ozvučování písmen. Nutná je aktivizace představivosti, uvědomění si obsahu a respektování zákonitostí mluvené řeči. (Pozornost posluchače jako ověření kvality hlasitého čtení?)
text myšlenka sdělení
Vybrané činnosti a aktivity: Slovo, říkadlo, pohyb (DV, Orffův hudebně pedag. systém) Čtení bez přípravy, s částečnou a důkladnou přípravou (audio a videonahrávky) Ilustrace textu (múzická aj.), textové koláže Aktivace hlasu jako podpora aktivnějšího sdělení