Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Testy vytrvalostních schopností
Plánování ve školní tělesné výchově
Prutové soustavy Radek Vlach
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Vytrvalostní schopnosti
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Dobrý den Horská klinika 2011.
Název projektu: Moderní škola
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
ATLETIKA přednáška.
Vzdělávání.
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Vnímání, poznávací schopnosti
Pedagogika školního sportu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Jak postupovat při měření?
Spirometrie.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově Denis Chlapek

Úvod Tělesná zdatnost = souhrn předpokladů organismu optimálně reagovat na různé podněty z prostředí. (Dovalil, 2008) Dělení: ZDRAVOTNĚ X VÝKONOVĚ ORIENTOVANÁ Rozvoj pohybových schopností jako součást kategorie zdatnosti patří k základním cílům ve školní TV. Pohybové schopnosti = souhrn vnitřně integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění pohybového úkolu (Čelikovský & kol. 1990) Provedení pohybového úkolu = aktivace schopností pohybových, intelektových, sociálních

Identifikace a klasifikace pohybových schopností

Determinace pohybových schopností

Tělesný vývoj s vymezením tělesné zdatnosti

Pohybové schopnosti Pohybové schopnosti jsou funkcí fenotypu Co ovlivní pohybové schopnosti jedince? - dědičné vlohy, -vlivy z prostředí (záměrné i nahodilé) -vlastní aktivita jedince, -časnost cílené stimulace v průběhu ontogeneze

Pohybové schopnosti Obr. 54. Distribuce schopností v populaci a podíl dědičnosti a prostředí v jejich determinaci (Švancara 1978)

Senzitivní periody v rozvoji p. sch.

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy 2 zásady: tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) + odpočinek (délka a charakter).

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy koncentrovat rozvoj pohybových schopností do senzitivních období spojovat rozvoj pohybových schopností se vzděláváním a výchovou žáků rozvíjet všechny základní pohybové schopnosti tělesné zatížení zvyšovat postupně přivykat žáky k jejich individuálně-maximální zátěži

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV - obecné principy rozvíjet pohybové schopnosti plánovitě a pravidelně tělesné zatížení dávkovat přiměřeně dle předpokladů žáků pohybové schopnosti rozvíjet jen při plném zdraví a ve spojitosti se správnou životosprávou koncentrovat rozvoj pohybových schopností do určitých cyklů a pravidelně dosažené výsledky kontrolovat, testovat.

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ SÍLA schopnost překonávat vnější odpor svalovým úsilím podle zadaného pohybového úkolu (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: Intenzita zatěžování objem Volba polohy Nejčastější metody ve školní praxi: přirozeného posilování komplexní metoda opakovaných úsilí

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ RYCHLOST schopnost měnit polohu těla, jeho částí, nebo objektu v co nejkratším čase, nebo s nejvyšší frekvencí (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: délka trvání cvičení intenzita cvičení počet opakování délka času na zotavení technické provedení pohybu Nejčastější metody ve školní praxi: opakovaných úsilí

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ VYTRVALOST schopnost k dlouhodobému provádění motorické činnosti, aniž by došlo k poklesu její intenzity (Čelikovský a kol. 1985). Základ tělesné zdatnosti Aerobní/anaerobní vytrvalost Pozor na objem zatížení Nejčastější metody ve školní praxi: souvislá střídavá intervalová

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST souhrn schopností lehce a účelně koordinovat vlastní pohyby, přizpůsobovat je měnícím se podmínkám, provádět složitou pohybovou činnost a rychle si osvojovat nové pohyby (Dovalil 1992) Přední subsystémy: kinestetická diferenciační schopnost, reakční schopnost, rytmická schopnost, rovnováhová schopnost

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST cvičení ve změněných a ztížených podmínkách koordinačně-asymetrická cvičení manipulace s předměty Nejčastější metody ve školní praxi: metoda střídavého a opakovaného zatěžování s postupným zvyšováním obtížnosti cvičení i s využitím tvůrčí invence žáků

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST schopnost vykonávat pohyby ve velkém rozsahu, jak to umožňuje kloubní systém člověka Biologický základ - předpoklady utváření kostry a kloubních spojení, elasticita svalstva, vazů a šlach, pohlaví.

Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST Rozdělení: Aktivní (rozsah pohybu dosažený vlastními silami) Pasivní (s pomocí vnějších sil) Rozvoj: Zaměřen na udržení, či zvýšení pohyblivosti páteře, ramenního a kyčelního kloubu. Nejčastější metody využívané ve školní praxi: aktivní: dynamická a statická pasivní: dynamická i statická relaxační.

Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV Úroveň zdravotně orientované zdatnosti posuzujeme pomocí těchto komponent: Aerobní zdatnost Svalová zdatnost (maximální svalová síla, svalová vytrvalost) Svalová rovnováha a flexibilita (pohyblivost v zákl. kloubních spojeních) Složení těla

Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Testové baterie:1)Eurofit test(9 cvičení+4 som. měření) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti

Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Testové baterie: 1)Unifittest  Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti

Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Aerobní zdatnost běh po dobu 12 min, je součástí Unifittestu chůze na vzdálenost 2 km, je součástí Unifittestu vytrvalostní člunkový běh na 20m, je součástí Unifittestu Ruffierův test k posouzení změn v úrovni aerobní zdatnosti (na principu vyhodnocení dynamiky návratu hodnot SF ke klidovým hodnotám po předchozí zátěži) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti

Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Svalová rovnováha a flexibilita test pro hodnocení svalové nerovnováhy hodnocení držení těla za použití metodiky dle Jaroše a Lomíčka Hodnocení somatických znaků (složení těla) Tělesná výška Tělesná hmotnost Podkožní tuk Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti

Zdroje Maleňáková Š. Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV [Online]. Retrieved from http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/edukant-jako-subjekt-i-objekt-edukace/zdravotne-orientovana-zdatnost-ve-skolni-tv/ (accessed October 7, 2013) Rychtecký A. Tělesná zdatnost ve školním Pojetí [Online]. Retrieved from http://www.ftvs.cuni.cz/katedry/ppd/materialy/skriptadidaktika/kap6-str90-99.pdf (accessed October 7, 2013) Is.muni.cz. Studijní materiály předmětu FSpS:bp1053 [Online]. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/el/1451/podzim2011/bp1053/27697964/6_testove_baterie.ppt (accessed October 7, 2013) Machovský, D. (2011). Hodnocení tělesné zdatnosti dětí mladšího školního věku (Bakalářská práce, Masarykova Univerzita, Brno, Česká republika). http://is.muni.cz/th/343680/fsps_b/Bakalarska_prace.pdf (accessed October 9, 2013)

Děkuji za pozornost