Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově Denis Chlapek
Úvod Tělesná zdatnost = souhrn předpokladů organismu optimálně reagovat na různé podněty z prostředí. (Dovalil, 2008) Dělení: ZDRAVOTNĚ X VÝKONOVĚ ORIENTOVANÁ Rozvoj pohybových schopností jako součást kategorie zdatnosti patří k základním cílům ve školní TV. Pohybové schopnosti = souhrn vnitřně integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění pohybového úkolu (Čelikovský & kol. 1990) Provedení pohybového úkolu = aktivace schopností pohybových, intelektových, sociálních
Identifikace a klasifikace pohybových schopností
Determinace pohybových schopností
Tělesný vývoj s vymezením tělesné zdatnosti
Pohybové schopnosti Pohybové schopnosti jsou funkcí fenotypu Co ovlivní pohybové schopnosti jedince? - dědičné vlohy, -vlivy z prostředí (záměrné i nahodilé) -vlastní aktivita jedince, -časnost cílené stimulace v průběhu ontogeneze
Pohybové schopnosti Obr. 54. Distribuce schopností v populaci a podíl dědičnosti a prostředí v jejich determinaci (Švancara 1978)
Senzitivní periody v rozvoji p. sch.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy 2 zásady: tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) + odpočinek (délka a charakter).
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV – obecné principy koncentrovat rozvoj pohybových schopností do senzitivních období spojovat rozvoj pohybových schopností se vzděláváním a výchovou žáků rozvíjet všechny základní pohybové schopnosti tělesné zatížení zvyšovat postupně přivykat žáky k jejich individuálně-maximální zátěži
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV - obecné principy rozvíjet pohybové schopnosti plánovitě a pravidelně tělesné zatížení dávkovat přiměřeně dle předpokladů žáků pohybové schopnosti rozvíjet jen při plném zdraví a ve spojitosti se správnou životosprávou koncentrovat rozvoj pohybových schopností do určitých cyklů a pravidelně dosažené výsledky kontrolovat, testovat.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ SÍLA schopnost překonávat vnější odpor svalovým úsilím podle zadaného pohybového úkolu (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: Intenzita zatěžování objem Volba polohy Nejčastější metody ve školní praxi: přirozeného posilování komplexní metoda opakovaných úsilí
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ RYCHLOST schopnost měnit polohu těla, jeho částí, nebo objektu v co nejkratším čase, nebo s nejvyšší frekvencí (Čelikovský a kol. 1985). Důležité parametry: délka trvání cvičení intenzita cvičení počet opakování délka času na zotavení technické provedení pohybu Nejčastější metody ve školní praxi: opakovaných úsilí
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ VYTRVALOST schopnost k dlouhodobému provádění motorické činnosti, aniž by došlo k poklesu její intenzity (Čelikovský a kol. 1985). Základ tělesné zdatnosti Aerobní/anaerobní vytrvalost Pozor na objem zatížení Nejčastější metody ve školní praxi: souvislá střídavá intervalová
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST souhrn schopností lehce a účelně koordinovat vlastní pohyby, přizpůsobovat je měnícím se podmínkám, provádět složitou pohybovou činnost a rychle si osvojovat nové pohyby (Dovalil 1992) Přední subsystémy: kinestetická diferenciační schopnost, reakční schopnost, rytmická schopnost, rovnováhová schopnost
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OBRATNOST cvičení ve změněných a ztížených podmínkách koordinačně-asymetrická cvičení manipulace s předměty Nejčastější metody ve školní praxi: metoda střídavého a opakovaného zatěžování s postupným zvyšováním obtížnosti cvičení i s využitím tvůrčí invence žáků
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST schopnost vykonávat pohyby ve velkém rozsahu, jak to umožňuje kloubní systém člověka Biologický základ - předpoklady utváření kostry a kloubních spojení, elasticita svalstva, vazů a šlach, pohlaví.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV POHYBOVÁ OHEBNOST - POHYBLIVOST Rozdělení: Aktivní (rozsah pohybu dosažený vlastními silami) Pasivní (s pomocí vnějších sil) Rozvoj: Zaměřen na udržení, či zvýšení pohyblivosti páteře, ramenního a kyčelního kloubu. Nejčastější metody využívané ve školní praxi: aktivní: dynamická a statická pasivní: dynamická i statická relaxační.
Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV Úroveň zdravotně orientované zdatnosti posuzujeme pomocí těchto komponent: Aerobní zdatnost Svalová zdatnost (maximální svalová síla, svalová vytrvalost) Svalová rovnováha a flexibilita (pohyblivost v zákl. kloubních spojeních) Složení těla
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Testové baterie:1)Eurofit test(9 cvičení+4 som. měření) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Testové baterie: 1)Unifittest Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Aerobní zdatnost běh po dobu 12 min, je součástí Unifittestu chůze na vzdálenost 2 km, je součástí Unifittestu vytrvalostní člunkový běh na 20m, je součástí Unifittestu Ruffierův test k posouzení změn v úrovni aerobní zdatnosti (na principu vyhodnocení dynamiky návratu hodnot SF ke klidovým hodnotám po předchozí zátěži) Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti Svalová rovnováha a flexibilita test pro hodnocení svalové nerovnováhy hodnocení držení těla za použití metodiky dle Jaroše a Lomíčka Hodnocení somatických znaků (složení těla) Tělesná výška Tělesná hmotnost Podkožní tuk Diagnostika a testování komponent zdravotně orientované zdatnosti
Zdroje Maleňáková Š. Zdravotně orientovaná zdatnost ve školní TV [Online]. Retrieved from http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/edukant-jako-subjekt-i-objekt-edukace/zdravotne-orientovana-zdatnost-ve-skolni-tv/ (accessed October 7, 2013) Rychtecký A. Tělesná zdatnost ve školním Pojetí [Online]. Retrieved from http://www.ftvs.cuni.cz/katedry/ppd/materialy/skriptadidaktika/kap6-str90-99.pdf (accessed October 7, 2013) Is.muni.cz. Studijní materiály předmětu FSpS:bp1053 [Online]. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/el/1451/podzim2011/bp1053/27697964/6_testove_baterie.ppt (accessed October 7, 2013) Machovský, D. (2011). Hodnocení tělesné zdatnosti dětí mladšího školního věku (Bakalářská práce, Masarykova Univerzita, Brno, Česká republika). http://is.muni.cz/th/343680/fsps_b/Bakalarska_prace.pdf (accessed October 9, 2013)
Děkuji za pozornost