Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

Operace s vektory.
Skládání sil.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Skládání sil.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Mechanika tuhého tělesa
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
SKLÁDÁNÍ SIL OPAČNÉHO SMĚRU
Mohou tři síly dohromady dávat nulu?
Síla.
Skládání a rozkládání sil
7. ročník Síla Skládání sil.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Rozklad sil.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Skládání sil. NNa většinu těles působí více než jedna síla. PPůsobení více sil na těleso se dá nahradit jedinou silou, jejíž účinek je stejný jako.
Skládání sil opačného směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
SKLÁDÁNÍ SIL TÉHOŽ SMĚRU
Mechanika tuhého tělesa
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Fy- sekunda Yveta Ančincová
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Technická mechanika Statika Soustavy sil 03 Ing. Martin Hendrych
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil různého směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Skládání sil, rovnováha sil
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí se znázorněním síly. Naučí se skládat síly působící ve stejném směru, opačném směru a dvou různoběžných sil. Naučí se rozkládat dvě síly. Klíčová slova: Znázornění síly, skládání sil, skládání sil působících ve stejném směru, v opačném směru, dvou různoběžných sil, rozklad sil. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 18.3.2013

Skládání a rozkládání sil Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.

Znázornění síly Sílu znázorňujeme pomocí šipky, které říkáme orientovaná úsečka. Každá síla je dána svojí velikostí, směrem a její účinky na těleso závisí také na jejím působišti. Pokud chceme sílu znázornit pomocí šipky, musíme si zvolit vhodné měřítko.

Skládání sil Skládání sil znamená hledání výslednice sil, které působí současně na jedno těleso. Tato síla má na těleso stejné účinky. Vzpomínáte si na pohádku O veliké řepě? Táhli, táhli, ale řepu nevytáhli. Nikdo z nich by sám řepu nevytáhl, ale když spojili síly (skládání sil), nakonec se jim to podařilo. Důležitý poznatek: Pokud posuneme působiště síly působící na těleso do jiného bodu po přímce, posuvné účinky síly na těleso se nezmění.

Skládání sil působících ve stejném směru F = F1 + F2 Působí-li na těleso dvě a více sil ve stejném směru, má výslednice stejný směr jako působící síly a její velikost je rovna součtu velikostí jednotlivých sil.

Sklonné váhy Slouží k měření svislé tlakové síly.

Skládání sil působících v opačném směru F = |F1 – F2| Působí-li na těleso dvě síly v opačném směru, má výslednice stejný směr jako větší síla a její velikost se rovná rozdílu velikostí působících sil.

Rovnováha dvou sil Působí-li na těleso současně dvě stejně velké síly v jedné přímce v opačném směru, jsou v rovnováze a jejich pohybové účinky na těleso se ruší.

Skládání dvou různoběžných sil Výslednici dvou různoběžných sil působících na těleso určujeme pomocí úhlopříčky rovnoběžníku sil. Postup: Narýsujeme orientované úsečky znázorňující síly F1 a F2, sestrojíme dvě rovnoběžky a||F1 a b||F2, vznikne rovnoběžník, sestrojíme úhlopříčku, její velikost a směr určuje výslednicí F.

Rozkládání dvou sil Rozložení sil znamená nalezení několika takových sil, které mají stejné účinky jako původní síla. Postup: Působištěm síly vedeme přímky ve směrech , do kterých se síla rozkládá, doplníme na rovnoběžník tak, aby úhlopříčkou byla původní síla, vzniklé sousední strany rovnoběžníku nám určují jednotlivé složky.

Otázky a úkoly: 1. Jak určíme výslednici sil působících ve stejném směru? Co platí pro velikost a směr této výslednice? Velikost je dána součtem jednotlivých sil, směr je stejný jako u působících sil. 2. Jakou silou tlačí na podlahu Jana, když váží 51 kg a na zádech má batoh o hmotnosti 8 kg? Znázorni i graficky. 3. Na dané těleso působí v téže přímce současně síly: 2 N, 3 N,5 N. Urči výslednici sil, působí-li tyto síly ve stejném směru. Znázorni. 4. Co platí pro velikost a směr výslednice dvou sil, které působí na těleso v opačném směru? Velikost je dána rozdílem působících sil a směr je určen směrem větší působící síly. 5. Kdy nastává rovnováha dvou sil? Když na těleso působí současně dvě stejně velké síly v opačném směru.

Otázky a úkoly: 6. Na parašutistu působí v určitém okamžiku svisle dolů gravitační síla o velikosti 750 N a svisle vzhůru odporová síla vzduchu 350 N. Určete výslednici těchto sil. Znázorněte graficky. 7. Uveď příklady, kdy jsou síly v rovnováze. Stojíme na podlaze. Působí na nás silou svisle nahoru, gravitační síla svisle dolu (jsou v rovnováze). Zavěsíme závaží na provázek. Provázek působí silou svisle nahoru, grav. síla svisle dolu (jsou v rovnováze) atd. 8. Urči graficky výslednici dvou sil o velikosti F1 = 20 N, F2 = 50 N, působících v témže bodě. Jejich směry spolu svírají úhel a) 60° b) 120°

Řešení grafických úloh: 2. m1 = 51 kg » F1 = 510 N 1 cm =̂ 100 N m2 = 8 kg » F2 = 80 N F = F1 + F2 F = 510 + 80 F = 590 N 3. F1 = 2 N 1 cm =̂ 1 N F2 = 3 N F3 = 5 N F = F1 + F2 + F3 F = 2 + 3 + 5 F = 10 N

Řešení grafických úloh: 6. F1 = 750 N 1 cm =̂ 100 N F2 = 350 N F = F1 - F2 F = 750 – 350 F = 400 N 8. a) F1 = 20 N 1 cm =̂ 10 N F2 = 50 N α = 60°

Řešení grafických úloh: 8. b) F1 = 20 N 1 cm =̂ 10 N F2 = 50 N α = 120°

Použité zdroje: Obrázky a fotografie autor.