Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Prvňáci a matematika Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
Přepočty surovinových norem
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Druháci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Objem a povrch kvádru a krychle
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
TVORBA A UŽITÍ TABULKY Mgr. Alena Ščuková
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PÍSMENKOVÁ BABIČKA Ach milé děti,
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Násobilka se zvířaty 9x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy Autor Název Téma Číslo projektu Anotace Plavská škola
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Kvadratické nerovnice
s přechodem přes základ
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
Prvňáci a matematika Poznáváme čísla do
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Násobení a dělení číslem 5
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Násobilka se zvířaty 5x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pravidla pro počítání s mocninami
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pořadí obrázků – domeček
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Opakujeme čísla do 20 2 Druháci a matematika 1 a < 13
Délka kružnice, obvod kruhu
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme
Druhá mocnina a odmocnina
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Matematika + opakování a upevňování učiva
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Ruský obrázkový slovník XV Tvary – формы
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
20.1 Malá násobilka - násobení
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Transkript prezentace:

Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA 5 10 20 5 + 5 + 5 + 5 = 20 4 . 5 = 20 10 20 30 40 50 15 25 35 45 45 : 9 = 9 5 . 9 = 9 . 5 = 45 : 5 = Téma Násobíme, dělíme 5 kolekce Druháci a matematika navazuje na téma Procvičujeme si násobení a dělení 2, 10. Žáci již v podstatě dovedou násobit a dělit. Nyní si osvojí násobilku 5 a příslušné příklady dělení. K doplnění a procvičení je vhodné použít i učební materiál Procvičujeme si násobilku na kartičkách. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, stovkovým počítadlem, pokud možno krychličkovým, číselnou osou, čtvercovou sítí (které jsou vloženy do průhledné fólie, na níž žáci pracují stíracím fixem) a s kalkulátory. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. V prezentaci jsou u jednotlivých snímků uváděna v závorce čísla odpovídajících úkolů z pracovních listů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Násobilka 5 50 45 30 25 20 5 40 35 10 15 5 1 1 . 5 = 5 . 1 = 5 : 5 = 5 : 1 = 10 2 . 5 = 5 . 2 = 10 : 5 = 10 : 2 = 2 5 15 3 3 . 5 = 5 . 3 = 15 : 5 = 15 : 3 = 5 20 20 : 5 = 20 : 4 = 4 . 5 = 5 . 4 = 4 5 25 5 . 5 = 25 : 5 = 5 30 30 : 5= 30 : 6 = 6 . 5 = 5 . 6 = 6 5 7 35 7 . 5 = 5 . 7 = 35 : 5= 35 : 7 = 5 (1) Odsouvejte na počítadle kuličky po pěti jako na obrázku a počítejte – říkejte násobky pěti. Zapište příklady násobení a dělení znázorněné odsunutými krychličkami. 40 8 40 : 5 = 40 : 8 = 8 . 5 = 5 . 8 = 5 45 9 . 5 = 5 . 9 = 45 : 5 = 9 5 45 : 9 = 50 10 5 50 : 5 = 10 . 5 = 50 : 10 = 5 . 10 =

Znázorňování 1. 2. 5 . 5 = 40 : 5 = 15 : 5 = 9 6 7 5 5 5 30 35 45 5 . 9 = 45 45 : 9 = 5 5 . 6 = 30 30 : 6 = 5 5 . 7 = 35 35 : 7 = 5 9 . 5 = 45 45 : 5 = 9 6 . 5 = 30 30 : 5 = 6 7 . 5 = 35 35 : 5 = 7 25 8 3 5 8 3 5 5 5 (2) Utvořte příklady násobení a dělení znázorněné barevně ve čtvercové síti. (3) Znázorněte příklady a vypočítejte, zapište další znázorněné příklady. 15 25 40 5 . 5 = 25 25 : 5 = 5 5 . 8 = 40 40 : 5 = 8 3 . 5 = 15 15 : 3 = 5 8 . 5 = 40 40 : 8 = 5 5 . 3 = 15 15 : 5 = 3

Rovnice 25 : v = 5 9 . a = 45 z : 5 = 7 2. 1. r 5 4 50 n 10 s 5 . n = 10 10 : n = 5 r . 10 = 50 50 : 10 = r 5 . 4 = s s : 4 = 5 n . 5 = 10 10 : 5 = n 10 . r = 50 50 : r = 10 4 . 5 = s s : 5 = 4 n = 2 r = 5 s = 20 9 v 7 5 a 5 1. (4) Zapište znázorněné rovnice a vyřešte je, zapište i další znázorněné rovnice. 2. (5) Rovnice znázorněte a vyřešte.   25 45 z 25 : 5 = v 45 : 9 = a 5 . 7 = z 5 = v 5 = a 35 = z

Vyznačte barevně násobky 5 ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose. 10 90 20 30 40 50 60 70 80 100 6 5 4 1 8 3 7 2 9 Vyznačte barevně násobky 5 ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose. Dokážete je vyznačit až do 100? 40 31 32 33 34 35 36 37 38 39 50 41 42 43 44 45 47 46 48 49 30 21 22 23 24 25 26 27 28 29 20 11 12 13 14 15 16 17 18 19 60 51 52 53 54 55 56 57 58 59 70 61 62 63 64 65 66 67 68 69 90 81 82 83 84 85 86 87 88 89 100 91 92 93 94 95 96 97 98 99 71 72 73 80 74 75 76 77 78 79 10 9 6 5 4 1 8 3 7 2 (6) Násobky 5 vyznačte barevně ve stovkové tabulce a pak i na číselné ose. Které číslice jsou na místě jednotek?

Kalkulátor 4 1 7 8 9 : + = 6 5 - 2 3 . 0 + 5 + 5 + 5 + 5 + 0 + 5 = = = = = = 50 - 5 - 5 - 5 - 5 - 5- 50 - 5 = = = = = = 25 15 20 10 5 40 25 30 35 45 50 Vyťukejte na kalkulátoru násobky 5. 5+5 = = = Pozorujte, které číslice se objevují na místě jednotek.

Dosazování, řetězy .9 : 5 50 +25 :7 +40 -10 : 7 +5 : 9 .6 65 -20 + 3 : 2 9 .5 - 5 :8 :5 +3 7 3 5 s s : 5 35 30 8 10 20 6 4 1 n n . 5 25 3. 1. 2. 5 . 6 = 10 . 5 = 1 . 5 = 5 . 5 = 7 . 5 = 3 . 5 = 9 . 5 = 0 . 5 = 5 . 8 = 5 . 4 = 25 : 5 = 20 : 5 = 45 : 5 = 50 : 5 = 30 : 6 = 35 : 7 = 40 : 5 = 35 : 5 = 45 : 9 = 30 : 5 = 30 5 50 35 25 15 40 45 20 5 4 9 10 5 8 7 6 2 5 7 10 5 15 20 30 40 45 15 25 35 40 1 2 4 6 9 10 (7) Příklady vypočítejte a pak překontrolujte na kalkulátoru. Pozor, na kalkulátoru je znaménkem násobení znaménko × a znaménkem dělení znaménko ÷ . (8) Za n dosazujte čísla 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 a počítejte n . 5 = Za s dosazujte čísla a počítejte s : 5 = 1. 3. (9) Počítejte řetězy. Výpočty překontrolujte na kalkulátoru.   45 5 45

povlaky knoflíky p 1 p 5 5 50 50 10 1. Švadlena šije povlaky. Apl.úloha Švadlena šije povlaky. Na každý povlak potřebuje 5 knoflíků. Již přišila 50 knoflíků. Kolik povlaků již ušila? 17, 20, 26, 30, 31, 33, 35, 37, 40, 42, 44, 45, 47, 50. 1. Švadlena již ušila______ povlaků. povlaky knoflíky Podtrhněte ta čísla, která je možno dělit číslem 5. Jsou to násobky 5. 2. p 5 1 5 . p = 50 p 50 : 5 = p 5 50 50 10 = p (10) V úloze podtrhněte to, co zapíšete do stručného záznamu. Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. (11) Podtrhněte ta čísla, která je možno dělit číslem 5 – jsou to násobky 5. Jaké číslo musí být na místě jednotek. 10

KVĚTINÁŘSTVÍ kytice květy kytice květy kytice květy n 1 5 15 15 k 1 3 Apl.úloha 2. KVĚTINÁŘSTVÍ 1. kytice květy n 1 5 15 Kolik květů je v každé kytici? kytice květy 15 k 1 3 Kolik kytic uvázala? kytice květy v 1 3 5 Kolik měla všech květů? 1. (12) Podle obrázku a stručného záznamu utvořte úlohy o květinářce. Ta měla v kbelíku květy, které rozdělila do stejných kytic, a dala je za výlohu. Zeptejte se v ní: a) na to, kolik květů je v každé kytici. b) na to, kolik kytic uvázala. c) na to, kolik měla všech květů v kbelíku. Jednu z úloh si vyberte, znázorněte a vyřešte. Zapište odpověď. 2. (13) Do rámečků zapište čísla, která násobíme tak, aby výsledkem bylo číslo nad nimi. Čísla rozložte na činitele. 25 40 35 45 50 30 5 5 7 9 10 6 5 8 5 5 5 5

Sčítáním a pak i násobením vypočítejte, kolik je tu korun. Pětikoruny Kč 5 Sčítáním a pak i násobením vypočítejte, kolik je tu korun. 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 25 5 + 5 + 5 + 5 = 20 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 30 5 . 5 = 25 4 . 5 = 20 6 . 5 = 30 (14, 15) Vypočítejte sčítáním a pak násobením, kolik korun je zaplaceno pětikorunami. 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 45 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 35 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 40 9 . 5 = 45 7 . 5 = 35 8 . 5 = 40

20 Kč – různé možnost 1. Kč 5 10 Kč 2 10 Kč 10 ___ . 10 = 20 ___ + (___. 5) = 20 2 10 2 ___ + (___. 2) = 20 10 5 Kč 5 Kč 5 2 Kč 2 (16) Kolika různými způsoby je možno zaplatit 20 Kč desetikorunami, pětikorunami a dvoukorunami. Zakreslete a vypočítejte. (17) Počítejte. Do rámečku doplňte výsledek. Do kroužku doplňte číslo se znaménkem násobení nebo dělení. ___ . 5 = 20 (___. 5) + (___ .2) = 20 ___ . 2 = 20 10 4 2 5 5 .7 45 :9 :8 40 :5 2. .5 .8 35 9 5 5 :7 .9

Apl. úloha Tomáš vozí polena dřeva do kůlny. Najednou uveze 5 polen. Kolikrát musí jet, než odveze všech 45 polen? jízdy polena Tomáš musí jet ______ krát než odveze 45 polen. 1 n 5 45 n 5 5 . n = 45 (18) Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 45 : 5 = n 9 = n 45 9

V každém řádku bude ____ koleček. Sčítání - násobení 5 + 5 + 5 + 5 = 4 . 5 = 20 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = . = 3 + 3 + 3 + 3 + 3 = . = 9 + 9 + 9 + 9 + 9 = . = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = . = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = . = 7 + 7 + 7 + 7 + 7 = . = 8 + 8 + 8 + 8 + 8 = . = 6 + 6 + 6 + 6 + 6 = . = 1. 5 2 10 5 4 20 5 3 15 5 7 35 5 9 45 5 6 30 5 1 5 5 8 40 2. řádky kolečka V každém řádku bude ____ koleček. n 5 . n = 30 5 1 5 n = 30 : 5 30 n n = 6 30 1.(19) Příklady sčítání stejných sčítanců zapište jako násobení. 2. (20) Nakreslete 30 koleček do pěti řádků o stejném počtu koleček. Kolik koleček bude v každém řádku? Doplňte stručný záznam a vypočítejte, kolik koleček bude v každém řádku. 3. (21) Řešte nerovnice. 6 3. : 5 > 20 : 5 10 : 5 < : 5 30 : 5 < : 5 5 . 4 < 5 . 8 . 5 > 5 . . 5 > 5 . 2 40 : 5 40 : 4 8 . 5 8 . 2 5 : 5 5 : 1 5 6, 7, 10 15 20, 35, 50, < 7 6, 5, 1 35 40, 45, 50, < 3 4, 8, 9 25 30, 45, 50 <

35 souhlásky samohlásky b slabiky h l m s 7 40 33 40 75 45 9 5 48 6 30 Závorky (28 + 7) : 5 = : 5 = (8 . 5) + 35 = + 35 = (45 : 9) + 43 = + 43 = (5 . 8) - 7 = - 7 = (75 - 30) : 5 = : 5 = (76 - 70) . 5 = . 5 = 1. souhlásky samohlásky slabiky Napíšeme ____ slabik. Napište všechny slabiky (souhláska – samohláska) tvořené souhláskami b, h, l, m, s, samohláskami a, e, o, u. Kolik slabik takto napíšete? 2. 35 7 40 33 40 75 45 9 5 48 6 30 b h l m s a e o u 5 4 5 5 . 4 = s 4 ba be bo bu 1. (22) Vypočítejte. To, co je v závorce, počítejte nejdříve. 2. (23) Doplňte stručný záznam. Úlohu vyřešte. 20 = s ha he ho hu s la le lo lu ma me mo mu sa se so su 20

Babička koupila lízátka. Apl.úl. složená Babička koupila lízátka. Kolik Kč stálo 1 lízátko? lízátka koruny zaplaceno vráceno cena 3 lízátek Jedno lízátko stálo ____Kč? Kč 5 Kč 20 1 3 k = 15 n 20 5 n k 5 n (25) Podle obrázku doplňte úlohu o tom, jak babička koupila dětem lízátka. (Babička koupila 3 lízátka. Zaplatila dvacetikorunou a prodavačka jí vrátila 5 Kč. Kolik stálo 1 lízátko?) Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 3 15 n 20 3 . k = n n + 5 = 20 3 . k =15 n = 20 - 5 15 : 3 = k n = 15 5 5 = k

Do rámečků doplňte znaménka +, -, ., : . Doplňování +,-,:,. 16 8 4 5 20 1 18 30 2 3 9 25 45 10 Do kroužků k číslům doplňte znaménka +, -, ., : tak, aby výsledkem bylo číslo v rámečku u šipky. 9 5 = 14 9 5 = 45 9 5 = 4 30 5 = 6 30 5 = 25 30 5 = 35 15 5 = 3 15 5 = 10 15 5 = 20 7 5 = 12 7 5 = 35 7 5 = 2 Do rámečků doplňte znaménka +, -, ., : . 1. 2. + : : + . - - . + + - - : : . . - - 1. (26) Doplňte znaménka +, -, . , : 2. (27) Do kroužků k číslům doplňte znaménka +, -, . , : : : + . - - + : : : : . : + : : : .