Standardy pro základní vzdělávání Jana Zapletalová Ippp ČR
Předpokládané cíle Centrálně garantované standardy vzdělávání Zvýšení kvality vzdělávání Zvýšení informovanosti o výstupech vzdělávání (současně spojeno s riziky) Vytvoření validních pokladů pro vzdělávací politiku Sledováni trendů kvality ve vzdělávání
Přístupy k vymezení kvality Potřeba odlišit kvantitativní a kvalitativní modely Volba vícekriteriálních modelů, které zahrnují zejména práci s : kritérii kvality školního výkonu Klimatem školních tříd Vzděláním, praxí a výukovými metodami učitelů Rolí vzájemných interakcí indikátorů kvality, se vznikem specifických seskupení- ne vždy se synergickým efektem
Role měkkých a tvrdých indikátorů Měkké indikátory-např. důraz na péči o znevýhodněné X Tvrdé indikátory- výkonnost žáků, průměr školy Jak docilovat souladu na úrovni systému Reduktivní přístupy ke kvalitě- testové výsledky, % úspěšnosti žáků…
Rizika reduktivních modelů Ignorace průběhu procesů- například co vedlo ke změně výsledků žáků Hlediska žáků- jejich motivace ke školnímu výkonu Kulturní a politický rámec Role „katalyzátorů“ v procesech vzdělávání, Co je za horizontem školního výkonu žáka
Klíče k nastavení standardu I. Specifikace obsahů učiva, vymezení základních požadavků v kontextu s respektem k organizaci učiva V kontextu pochopení, reprodukce a praktické aplikace učiva Zvláštní pozornost- časová náročnost zvolené strategie a nastavené kontrolní mechanismy
Klíče k nastavení standardu II. Jak a co se učíme, jaký máme postoj k učení v kontextu s osobnostními specifiky, ve vztahu k druhu učiva, obsahu a průběhu učiva, v sociálním kontextu Curryová(1983) (deskriptory osobnosti, způsoby zpracování informací, výukové preference) sociální interakce Keefe(1988) (kognitivní, afektivní, fyziologická dimenze) Entwistle – studijní orientace (smysl, reprodukce, výkon) Kolb- zkušenost, reflektující pozorování, abstraktní konceptualizace, experimentování) Role interpretace představy a očekávání v popisu učení Dysfunkčnost studijního stylu (strategie)
Nastavení standardu pro žáky s nestandardními výkony a nestandardními podmínkami pro výkon Faktory ovlivňující průběh a výsledky vzdělávání žáka Standardy vzdělávání versus nestandardní žáci Rizika a limity testování Alternativy řešení Zhodnocení efektivity navržených řešení Od učiva k možným standardům