METODOLOGIE KINANTROPOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Sociologický výzkum.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Skupinové interview (Focus group)
Filosofie úvod do problému....
Přehled výzkumných metod
Základní principy geografického výzkumu
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Výroková logika.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Myšlení a myšlenkové operace
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
Pedagogika jako vědecká disciplína
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Úvod do kvalitativního výzkumu
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

METODOLOGIE KINANTROPOLOGIE

- vědecká - pedagogická disciplína KINANTROPOLOGIE - vědecká - pedagogická disciplína Charakteristika: věda o lidském tělesném, duševním, pohybovém a duchovním zdokonalování

Oblasti působení: Tělesná výchova Sport Pohybová rekreace Pohybová regenerace Pohybové umění Bojové umění Vznikají v evoluci jako nevyhnutelná oblast lidského zdokonalování výchovou a vzděláváním.

Výkon (V) – V motorický, sociální, Předmět výzkumu Člověk a jeho: pohybové tělesné duševní duchovní zdokonalování Paradigma kinantropologie: Podnět (P) Stav (S) Výkon (V) – V motorický, sociální, pohybový, psychický, sportovní Čas (t)

Pedagogická paradigmatická determinance předmětu kinantropologie Předmětem výzkumu kinantropologie je ČLOVĚK, který se zapojí do činnosti různých oblastí, kde na něho působí specifický systém podnětů, mění jeho stav a spolu vytváří jistý druh motorického a pohybového výkonu, který optimalizuje tělesné, pohybové, duševní a duchovní vlastnosti a schopnosti člověka, které vedou k individuální, společenské a přírodní HARMONII.

METODOLOGIE Kinantropologie definice: Metodologie je: vědecká disciplína, předmětem které je výzkum a realizace vědeckých metod. Rozšíření definice: Je věda o strategiích, procedurách, nástrojích a normách směřujících k poznání jevů, věcí a vztahů reality, jejich tvorbě a způsobech používání.

Vědecká metoda Vědecká metoda je zákon přeměněný na pravidlo, soubor pravidel, systém regulativních principů vedoucích k poznání jevů, věcí a vztahů skutečnosti. Jednodušší definice: Vědecká metoda je specifický postup, definovaná záměrná činnost uspořádaných kroků a operací směřující z východiskových stavů k určitému konečnému stavu poznání. Je druhem návodu, pomocí kterého je možné dosáhnout řešení problému.

Třídění metod Třídění je proces seskupování jevů, předmětů skutečnosti do homogenních skupin podle třídících znaků.

EMPIRICKÉ METODY: POZOROVÁNÍ Třídící znak = zkušenost je vnímání, uchovávání a reprodukce jevů skutečnosti, je: strukturované nestrukturované přímé, nepřímé jedno a víceobjektové jednorázové až dlouhodobé přímé, zprostředkované ROZHOVOR, INTERVIEW metoda přímé interakce mezi výzkumným pracovníkem a respondentem, je: strukturovaný nestrukturovaný hromadný individuální standardizovaný nestandardizovaný

DOTAZNÍK – je písemná metoda odpovědí na dané otázky, je: standardizovaný nestandardizovaný EXPERIMENT – metoda výzkumu, při které je do děje vkládán známý faktor (exp. činitel) a pozoruje se vývoj systému, je: myšlenkový přirozený laboratorní jedno,více a mnohoobjektový krátko, středně a dlouho trvající jedno,více a mnohopodnětový přímý modelový

VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ EMPIRICKÉ SCHÉMA konstrukce abstrahovaných podstatných znaků skutečnosti formalizovaných do písemných, matematických, grafických a jiných podob MĚŘENÍ je metoda, při které stanovujeme korespondenci mezi dvěma relačními systémy. Je to tak vztah mezi objekty a matematickým objektem.

TEORETICKÉ METODY: Třídící znak = teorie HYPOTÉZA je tvrzení, věta, systém výroků o pravděpodobném vývoji systému, o pravdivosti nebo nepravdivosti tohoto vývoje. Druhy hypotéz: východisková (základní, teoretická) pracovní statistická

VŠEOBECNÁ TEORIE je soubor tvrzení o nejvšeobecnějších vlastnostech jevů a vztahů dotýkajících se existence vesmíru a života v něm.Je popsaná matematickým aparátem a vyjadřuje nejdokonalejší popis reality. SPECIÁLNÍ TEORIE je systém poznatků popisující část libovolné oblasti. Obyčejně je součástí všeobecné teorie. ABSTRAKTNÍ TEORIE výroky, zákonitosti, které vznikly abstrakcí zprostředkovanou pomocí pojmového vnímání, myšlení VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ TEORETICKÉ SCHÉMA konstrukce abstrahovaných teoretických podstatných znaků zkoumaných skutečností, různě formulovaných

Třídící znak = Způsoby myšlení MYŠLENKOVÉ METODY: Třídící znak = Způsoby myšlení ANALÝZA členění celku na části, rozčleňování Druhy: klasifikační syntetická vztahová (relační) kauzální funkcionální SYNTÉZA spojování částí do homogenních celků, tříd, řádů, systémů ABSTRAKCE vyčleňuje z jevů skutečnosti, podstatné souvislosti a vztahy

KONKRETIZACE včleňuje do jevů a vztahů podstatné znaky a souvislosti INDUKCE postup od jednotlivého k zvláštnímu až všeobecnému DEDUKCE postup usuzování od všeobecného po zvláštní až jednotlivé ANALOGIE usuzování o shodě nebo podobnosti vlastnosti části celku, když tyto vlastnosti má celý celek GENERALIZACE zevšeobecňování, vytvoření obecně platným, postup od jednoduchého ke složitému, méně všeobecného ke všeobecně platnému

IDEALIZACE je postup tvorby myšlenkových objektů REIDEALIZACE tvorba reálných objektů z myšlenkových konstrukcí

LOGICKÉ METODY Třídící znak: Logika Logika je věda, předmětem které je zkoumání pravdivých hodnot logických výroků vzniklých operacemi a relacemi mezi objekty s možností jejich aplikace na správné usuzování, myšlení. Logiku používá věda jako metodu při dokazování správnosti usuzování, vyvozování. Je to způsob myšlení.

VÝROKOVÁ LOGIKA je částí matematické logiky, zabývající se tvorbou výroků jejich spojením, zjišťováním logické pravdivosti a odvozováním. Výroky se spojují pomocí logických spojek. K základním patří: negace konjunkce disjunkce implikace ekvivalence Další pojmy výrokové logiky: tautologie – totožnost – pravdivý výrok formule – je jazykový útvar vyjadřující nějaké tvrzení, kterému je možné přiznat pravdu nebo nepravdu. Jsou jednoduché a složité. P = pravdivostní hodnota N = nepravdivostní hodnota písemná – p, g, r, s – označení neznaných výroků logické vyvozování = zjišťování pravdivých nebo nepravdivých výroků

PREDIKÁTOVÁ LOGIKA je částí logiky zkoumající způsoby, kterými z formulí pomocí kvantifikátorů a logických spojek vznikají výroky. Zabývá se: dokazatelností pravdivostí Obsahuje: predikáty individuální proměnné individuální konstanty funkcionální proměnné predikátové konstanty

TEORIE RELACÍ je částí matematické logiky. Zkoumá: existencionální chápání vztahu (relace) strukturu vztahu vlastnosti vztahu zákony, kterými se řídí operace umožňující z daných relací tvořit relace jiné. Relace vztah v jeho existencionálním chápání Druhy relací: abstraktní dvojčlenná n-členná

HYBRIDNÍ METODY: MODELOVÁNÍ Jejich stavba i funkce je založená na komplexitě. Jsou vždy složené ve vícerých metodách spojených do komplexních celků tak, aby bylo možné poznání v rozsahu daném cílem výzkumu. HYBRIDNÍ METODY: MODELOVÁNÍ poznávací metoda reálných objektů pomocí konstrukce jiných objektů, ve kterých jsou charakterizované podstatné vybrané vlastnosti, vztahy a souvislosti originálních objektů. Je založená na analogii a ostatních myšlenkových i empirických metodách. Výsledkem modelování jsou modely: reálné ideální strukturální funkcionální matematické stochastické procesuální a jiné

SIMULACE je tvorba a aplikace nových systémů, které umožňují poznávat původní systémy v různých (umělých) stavech a procesech. Dělí se na reálnou a virtuální (počítačovou). Využití: možnosti poznání chování systémů ve změněných podmínkách, hledání optimálních algoritmů (optimalizace procesů). KONSTRUKCE tvorba a aplikace nových objektů za účelem jejich studia nebo přímého používání. Třídění: myšlenkové konstrukce reálné konstrukce

REKONSTRUKCE tvorba nových nebo odvozených objektů z původních přepracovávání úprava znaků a determinantů původních objektů Třídění: částečná úplná myšlenková IDEALIZACE je tvorba a aplikace myšlenkových objektů je jistým druhem abstrakce REIDEALIZACE přetváření ideálních objektů na jiný typ ideálních nebo na reální objekty

VŠEOBECNÉ A SPECIÁLNÍ METODY Třídící znak = všeobecnost specifičnost VŠEOBECNÉ: myšlenkové empirické hybridní SPECIFICKÉ: biomechanické technické biologické lékařské a jiné Příklady: stroboskopie, tenzometrie, rentgenologie, endoskopie, magnetická rezonance a jiné

DIACHRONICKÁ METODA Je druhem specifické metody, jejíž podstatou je výzkum jevu v jeho časových intervalech. Zkoumá: - jevy, skutečnosti v čase, příčiny přeměn a stavů, stavy systémů před jevem, který zkoumá HISTORICKÁ METODA KOMPARATIVNÍ METODA

SYNCHRONICKÁ METODA KOMPARATIVNÍ METODY Je druhem specifické metody, jejíž podstatou je: výzkum podobných jevů v různých oblastech a kulturách v tom jistém čase. (abstrakce času)

KVANTITATIVNÍ METODY: Tento druh třídění metod je založený na způsobech použití prostředků výzkumu. Kvantitativní metody tedy nejsou jednou metodou, ale souborem, který má následující znaky: používá přesného měření, množství, intenzity a frekvence jevů skutečnosti klade důraz na příčinné vztahy proměnných má jinou strukturu, používá hypotézu, ověřování pomocí matematicko- statistických prostředků výsledkem jsou všeobecné zákonitosti a zákony (nometetické vědy) jejich funkcí je explanace a predikce jevů a vztahů skutečnosti Měření Experiment Kvaziexperiment Pozorování Dotazník Interwiev Rozhovor Konstrukce Rekonstrukce

KVALITATIVNÍ METODY: případová studie studium dokumentů pozorování Jsou souborem metod, pro které je charakteristické: individuální, skupinový svérázný pohled na svět zkoumá subjekty v jejich přirozeném prostředí a podmínkách výzkumník je součástí děje, stavů reality je typem exploračního výzkumu případová studie studium dokumentů pozorování rozhovor

Rozdíl mezi kvantitativními a kvalitativními metodami Kvantitativní Kvalitativní Definitorické určení proměnných Tvorba definice v průběhu výzkumu Exaktní vytyčení problému vyplývajicí z dosavadních analýz Bez vytyčení problému Důraz na spolehlivost nástrojů Důraz na reliabilitu závěru Použití kvantitativních metod Narativní popisy výzkumných procedur Matematicko-statistické zpracování výsledků Myšlenkové a logické metody zpracování ůdajů Striktní verifikace hypotéz Narativní shrnutí výsledků Analytický přístup Holistická deskripce jevu Záměrná manipulace jevů a procesů Snaha o kontinuitu jevů – o nenarušení dějů

Literatura Baláž, J., Majherová, M., Kasa, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Testovanie a základy štatistiky. Bratislava, PdF UK, 1997 Filkorn, V. Povaha súčasnej vedy a jej metódy. Veda, Bratislava, 1998 Gahér, F. Logika pre každého. Bratislava, Iris, 2003 Gajdůšek, J. Fyzikálne poznanie a jeho modelovanie v školskej fyzike. Google kekule science v pjs. Sk/fyzika a didaktika/02 htm. Olejár, M., Baláž, J., Ryba, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Kvantifikácia a meranie. Hradec Králové, Gaudeamus, 1998 Olejár, M., Olejárová, I. Populárny slovník modernej fyziky. Bratislava, Young Scientist, 2005

Olejár, M. a kol. Olejárova encyklopédia matematiky Olejár, M. a kol. Olejárova encyklopédia matematiky. Bratislava, Young Scientist, 2006 Olejár, M. a kol. Úvod do vedy, kniha 1. Bratislava, Young Scientist, 2006 Olejár, M. a kol. Štruktúra vedy, kniha 1. Bratislava, Young Scientist, 2006 Olejár, M., Baláž, J., Ryba, J. Metodológia telesnej výchovy a športu. Kvantifikácia a merení. Hradec Králové, Gaudeamus, 1998 Ondrejkovič, D., Bednárik, R. Sociálne ukazovatele a možnosti ich použitia. Bratislava, Pedagogika 2000, roč. 1, č. 2, 123-153 Průcha, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, 1993 Sousedík, P. Logika pro studenty humanitních oborů. Praha, Vyšehrad, 2008