Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_08_SLOH_A_KOMUNIKACE – Charakteristika literárních postav Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Charakteristika literárních postav Ročník: 8. ročník Klíčová slova: charakteristika vnější, vnitřní, přímá, nepřímá
ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o charakteristice. Formou skupinové práce žáci pracují s ukázkou v učebnici ČJ8 str. 146 – 147.
Charakteristika literárních postav SLOH A KOMUNIKACE Charakteristika literárních postav
Charakteristika = popis osoby charakteristika literární postavy = popis osoby z literárního díla charakteristika nepřímá vnější vnitřní přímá vzhled zevnějšek povaha vlastnosti zájmy vztah k lidem vztah k práci pojmenování pomocí příd. a podst. jmen popis chování a jednání na př.
ČJ8, str. 146, 147: Jan Neruda: Doktor Kazisvět 1) Vyhledejte příklady charakteristiky. a) vnější doktor Heribert mladší byl postavy skoro malé měl asi půl druhého metru suchá postavička modré oko plno ostychu
oko kopnutého psa světlehnědý vous zarostlá tvář šedivý mlynářský kalmuk (teplý zimní kabát) bylo mu asi čtyřicet let b) vnitřní přenášeli důvěru na něj on nikoho nevyslyšel nikam nešel zkažený student
posmívali se mu nic se ho netklo zdálo se, že o lidi nestojí nikoho nepozdravil, neděkoval již o čtvrté hodině ranní chodil s knihou do sadů sedával na nejodlehlejší lavičce c) přímá mladší zkažený student
postavy malé suchá postavička zmítání modré oko ostych zarostlá tvář neslušné
d) nepřímá Stalo se, že některý dobrosrdečný soused malostranský si k němu přisedl a mluviti začal. Ale doktor Heribert vstal, sklapnul knihu a šel, neodvětiv ani slova. 2) Vyhledejte přirovnání a vysvětlete je. Ani kočku bych mu nesvěřil. Jako když vichr zvadlý list honí sem a tam. Jako oko kopnutého psa. nespolehlivý nestálý, bojácný, neuspořádaný ustrašený, bojácný
Další úkoly se netýkají ukázky: 3) Vymyslete přirovnání, rčení, přísloví – použijte slova: pštros, páv, osel, sova, zajíc. Strká hlavu do písku jako pštros. Nosí se jako páv. Tvrdohlavý jako osel. Moudrý jako sova. Utíká jako zajíc.
4) Vysvětlete. má srdce na dlani má srdce v kalhotách nosit někoho v srdci 5) K vlastnostem přiřaďte rčení. je lakomý je pesimistický je vznětlivý je šikovný upřímný, milý člověk bojí se myslet na někoho, milovat ho Má zlaté ruce. Pro krejcar by si nechal vrtat koleno. Má horkou krev. Dívá se na svět černými brýlemi.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. Archiv autora.