Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Advertisements

ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák používá znalosti z chemie. Žák vyjmenuje základní části jaderné elektrárny,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Výroba elektrické energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
ELEKTRÁRNY.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Fyzika – Tepelná elektrárna
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
VY__III/2__INOVACE__212 FYZIKA JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Elektromotor a jeho využití
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Přírodní zdroje na Zemi
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné opakování-VESMÍR
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Hustota-výpočet objemu
Neživá příroda - vzduch
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.05_jaderna_energetika_souhrnne_otazky_a_ukoly Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na otázky. Žák sám tvoří odpovědi, vybírá z různého počtu možností odpovědí správnou odpověď. Otázky slouží k zopakování probraného učiva. Otázky jsou použity ke zkoušení, k testu.

Odpověz na otázky: 1) Co je jaderný reaktor? Zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce. V současné době ve všech běžně užívaných reaktorech je reakce založena na štěpení jader. Jadernou energii využíváme k výrobě elektřiny.

2) V které části jaderného reaktoru probíhá řetězová jaderná reakce? Odpověď: Řetězová jaderná reakce probíhá v AKTIVNÍ ZÓNĚ. Rozměry aktivní zóny 4,5m průměr x 3,7m výška

3) Vysvětli funkci a) palivových článků, b) regulačních tyčí a c) havarijních tyčí. Odpověď: ad a) palivové články slouží jako palivo, které se vkládá do reaktoru (nejčastěji uranové tyče nebo tablety zabudované do kovových pouzder) ad b) slouží k ovládání reaktoru, pohlcují přebytečné neutrony (jsou z kadmia nebo oceli s příměsí boru) ad c) slouží k zastavení řetězové reakce

4) Proč se neutrony v jaderném reaktoru zpomalují a čím? Odpověď: Neutrony se zpomalují k účinnému průběhu řetězové reakce. Zpomalené neutrony mají více času proniknout do jádra uranu a rozštěpit ho. Zpomalují se tzv. moderátorem, zpomalovačem. Ke zpomalování neutronů se v reaktorech používá buď voda nebo grafit.

5) K čemu slouží tlaková nádoba jaderného reaktoru? Odpověď: Slouží k udržení vody v kapalném stavu i při teplotách vyšších, než je teplota varu. V tlakové nádobě je umístěna aktivní zóna.

6) Co je parogenerátor? Odpověď: Vyvíječ páry. Slouží k vytváření páry k pohonu turbíny. model parogenerátoru

parogenerátor –americká konstrukce

7) Proč jsou u jaderné elektrárny vysoké chladící věže a co z nich vychází? Odpověď: Slouží k ochlazování teplé vody, která je ochlazována přirozeným tahem proudícího vzduchu a stéká do bazénů pod věžemi. Část vody se odpaří a uniká jako pára, která se mění na bílé obláčky mlhy.

8) Jaký štěpný materiál jako jediný se nachází v přírodě 8) Jaký štěpný materiál jako jediný se nachází v přírodě? Vyber správnou odpověď: plutonium 239 uran 233 uran 235

9) Kdo, kdy a kde spustil první jaderný reaktor 9) Kdo, kdy a kde spustil první jaderný reaktor? Vyber správnou odpověď: Tým sovětských vědců pod vedením italského fyzika Enrica Fermiho, 2. prosince 1962 na univerzitě v Moskvě. Tým amerických vědců pod vedením italského fyzika Enrica Fermiho, 2. prosince 1942 na univerzitě v Chicagu.

10) V kterých zemích je nejvíce jaderných elektráren 10) V kterých zemích je nejvíce jaderných elektráren? Vyber správnou odpověď: (správně může být i více odpovědí) Rakousko, Švédsko, Německo USA, Francie, Rusko, Japonsko Kanada, Velká Británie

11) Jaké jsou výhody jaderných elektráren? Odpověď: Vysoký výstupní výkon vzhledem k dodanému množství paliva. Neznečisťuje životní prostředí popílkem, oxidy síry a dusíku a nezvyšuje koncentraci oxidu uhličitého v atmosféře a tím nebezpečí skleníkového efektu (oproti uhelné).

12) Jaké jsou nevýhody jaderných elektráren? Odpověď: Vysoké náklady na výstavbu. Technologicky náročné získávání paliva. Produkce jaderného odpadu a riziko jaderné havárie.

13) Jak je zajištěna bezpečnost jaderné elektrárny? Odpověď: systémy automatického odstavení reaktoru, dodatečné chlazení, betonový kontejnment tzv. inherentní bezpečnost (odstavení bez zásahu člověka)

14) Co je to mezisklad vyhořelého paliva? Odpověď: Zde se skladuje vyhořelé palivo. Mezisklady mohou být mokré (bazénové) nebo suché. Jsou buď přímo na území elektrárny, nebo mimo něj. Vyhořelé palivo se zalévá do skla a umisťuje do ocelových, popř. betonových obalů.

15) V jakých formách lidstvo čerpá obnovitelné zdroje energie?? Odpověď: sluneční záření, větrné energie, vodní energie, energie přílivu, geotermální energie

16) Vyřeš křížovku: U R A N R A D I O K T V G A M A M O D E R Á T O R   1 štěpný materiál 2 záření - pronikavé 3 zpomalovač neutronů 4 základní část reaktoru 5 vyvíječ páry  6 záření - málo pronikavé 7 místo přepravy vyhořelého paliva 8 bezpečnostní zařízení 9 italský fyzik 10 zastaví řetězovou reakci 11 úložiště vyhořelého paliva  12 název jaderné elektrárny v ČR  13 záření pohltitelné hliníkovým plechem  U R A N R A D I O K T V G A M A M O D E R Á T O R A K T I V N Í Z Ó N A P A R O G E N E R Á T O R A L F A K O N T E J N E R K O N T E J N M E N T E N R I C O F E R M I H A V A R I J N Í T Y Č E M E Z I S K L A D T E M E L Í N B E T A

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office www.office.microsoft.com http://proatom.luksoft.cz/jaderneelektrarny/reaktory/bwr.jpg [cit.: 2012-02-29] http://www.skoda-js.cz/img/edee/news/img_3239.jpg [cit.: 2012-02-29] http://www.energyweb.cz/web/schemata/jaderna/parogenerator/1204_02.jpg [cit.: 2012-02-29] http://atominfo.cz/wp-content/uploads/2010/09/steam_generator.jpg [cit.: 2012-02-29] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/JE_Temelin1.jpg [cit.: 2012-02-29] http://jadrovaenergia.yw.sk/uran.jpg [cit.: 2012-02-29]

Metodika prezentace: Žák odpovídá na otázky. Žák tvoří odpovědi. Žák vybírá z možných odpovědí správnou odpověď. Otázky slouží ke zkoušení žáka. Otázky slouží k testování vědomostí žáků. Otázky slouží jako forma zopakování probraného učiva.