Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Činnost řek.
EKOLOGIE.
Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
Činnost vody.
Česká republika-1 poloha, rozloha…
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
HYDROSFÉRA.
Abiotické faktory prostředí
Hydrosféra – vody pevnin
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Česká republika: Rybníky Hospodářský zeměpis
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy vodních nádrží, ať už přirozených,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Ekosystémy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
RYBNÍK JAKO CELEK.
Poodří Chráněná oblast.
TVORBA KRAJINY Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana vod – voda jako zdroj Voda jako zdroj.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Zuzana Šperglová,3. ročník GITU
MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/ Terénní exkurze k environmentálním problémům Černovická terasa
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_09 Název materiáluVodstvo.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
Ekologie mokřadů Botanický ústav AV ČR, Poříčí 3b, Brno; e- mail: tel Kateřina Šumberová.
VODSTVO ČESKÉ REPUBLIKY.
Revitalizace rašelinišť mezi Horou Sv. Šebestiána a Satzung – I. etapa.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Název prezentace (DUMu): Voda
Co je to mokřad, význam, mokřady ČR
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ochrana, ohrožení, obnova mokřadů
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Krajina České republiky
Strážnické pomoraví.
vnější přírodní činitelé
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech
Jezera, bažiny a vodní nádrže
JAK DOBŘE NAPLÁNOVAT ZMÍRŇUJÍCÍ OPATŘENÍ NA VODNÍCH NÁDRŽÍCH
Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Půdy.
Transkript prezentace:

Ekologie mokřadů (1) Základní pojmy Výzkum mokřadů u nás – tradice a perspektivy

Co je to mokřad? „území bažin, slatin, rašelinišť i území pokrytá vodou, přirozená i uměle vytvořená, trvalá či dočasná, s vodou stojatou či tekoucí, sladkou, brakickou či slanou, včetně území s mořskou vodou, jejíž hloubka při odlivu nepřesahuje šest metrů“. (Chytil et al. 1999, Mokřady ČR, definice dle článku 1.1. v Ramsarské úmluvě) Převzato z angličtiny, kde jsou mokré biotopy označovány slovem „wetland“ s různými přívlastky (forest, non-forest, tidal, temporary, freshwater, brackish, riparian, stagnant, fluvial…)

K mokřadům podle výše uvedené široké definice u nás patří: stojaté vody = rybníky, jezera, zatopené lomy a pískovny, přehradní nádrže, mrtvá ramena aj., vč. jejich obnažených den tekoucí vody – potoky, řeky, průtočné kanály prameniště, rašeliniště podmáčené nebo zaplavované louky, vč. slatinných, rašelinných a slaných, zamokřená pole podmáčené a zaplavované lesy a křoviny

V užším slova smyslu se pojmu mokřad používá pro mělce nebo periodicky zaplavené biotopy (bažiny, mokřiny, ostřicoviště, rákosiny), někdy jen pro biotopy nelesní. Zbytek = hlavně „vody“

Rybník (angl. fishpond, něm Rybník (angl. fishpond, něm. Fischteich) = umělá vodní nádrž sloužící k chovu ryb Putimský ryb., Písecko; © K. Š. 2006

Rybí sádka (angl. fish storage pond, něm Rybí sádka (angl. fish storage pond, něm. Fischhälter) – nádrž sloužící ke krátkodobému přechovávání ryb od výlovu do prodeje © Čítek et al. 1998 Sádky Čejetice; © K. Š. 2001

Na jednom místě zpravidla více sádek (tzv Na jednom místě zpravidla více sádek (tzv. souborné sádky nebo sádkové komplexy), propojených systémem kanálů © Čítek et al. 1998 Sádky Hluboká nad Vltavou; © K. Š. 2007

Zatopené pískovny a lomy = jámy po těžbě, zaplavené podzemní nebo srážkovou vodou; významné hlavně pro organismy vázané na raná stadia sukcese vegetace a na nižší obsah živin v prostředí J. Hradec, PP Pískovna na cvičišti“; © K. Š. 2007

1) návrat na původní plochy mokřadů; Mokřady na orné půdě jsou zvláště v zemědělské krajině důležitým centrem biodiverzity. Vyskytují se v nich i ohrožené organismy. Vznik: 1) návrat na původní plochy mokřadů; 2) druhotné zamokření (např. zhutněním půdy) Samolus valerandii, Mikulov; © K. Š. 2007 Hrušky, Břeclavsko; © K. Š. 2007

Přirozený tok = tok se zákruty (meandry), kde vymíláním a usazováním hornin vznikají strmé nárazové břehy a náplavy Tok Odry; © Archiv SCHKO Poodří

Přerušením břehu v nejužším místě mezi konci meandru vzniká říční rameno. (1) vedlejší r. –průtočné; (2) slepé r. – spojené s řekou jedním koncem; mrtvé r. – od řeky oddělené Nowitna river, Alaska; © O. Kurmis 2002

Spojení ramene s tokem nebo naopak jeho izolace má velký význam pro biodiverzitu Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Vznik_ramen_meander_river_arm.JPG

Některá ramena, např. u nás v dolním Pomoraví, vznikla umělým odříznutím meandru při regulacích řek Rameno Moravy u Týnce, Břeclavsko; © K. Š.

Postupným zazemňováním se podkovovitý tvar ramene mění na fazolovitý až okrouhlý a z říčního ramene se stává...

Aluviální tůň © Archiv SCHKO Pálava

Kanál = umělý vodní tok, sloužící k odvodňování či zavlažování krajiny, převádějící část vody z jednoho toku do druhého nebo napájející umělou vodní nádrž (v rybníkářství stoka, např. Zlatá stoka) Podobnými útvary jsou strouha (menší) a příkop (stojatá voda, periodický)

Zlatá stoka (Třeboňsko) © inf. server Spolku pro popularizaci jižních Čech

Vodní makrofyta (-y) = pouhým okem rozlišitelné vodní rostliny (cévnaté rostliny, makroskopické řasy, mechorosty)

Příklady vodních makrofyt (-fytů): 1) Nymphoides peltata (plavín štítnatý) Ryb. Nechvil, Českobudějovicko; © K. Š. 2006

2) Chara braunii (parožnatka – makroskop. řasa z oddělení Charophyta) Sádky Hluboká nad Vltavou; © K. Š. 2007

3) Riccia fluitans (trhutka plovoucí; játrovky)

Opakem jsou vodní mikrofyta (-y), pouhým okem nerozlišitelná

K mikrofytům patří mikroskopické vodní řasy, jako tato rozsivka Navicula radiosa, a sinice

Základní faktory v mokřadech souhrn hloubka vody pohyby vody – vertikální (kolísání výšky vodního sloupce), horizontální (proudění vody – různá rychlost, angl. velocity), vlnobití (vlivem větru, lodní dopravy aj.), příliv a odliv (vliv gravitační síly Měsíce) vítr – v bezlesých mokřadech; silný vítr na větších vodních plochách spolupůsobí při vzniku vlnobití

Vlnobití u nás působí např. na velkých rybnících Ryb. Dehtář, Českobudějovicko; © K. Š. 2006

jiné typy disturbancí – katastrofické jevy (povodně, převrstvení sedimentem, vyschnutí vody, požár), vliv živočichů (sešlap, spásání, koupání), vliv člověka (pravidelný management, těžba, rekreace; stojí za mnoha katastrofickými jevy!) zazemňování – sukcese v mokřadech, při níž se snižuje hloubka vody, zvyšuje se mocnost organických sedimentů disturbance i sukcese působí na biotu přímo i prostřednictvím změn ve fyzikálních a chemických vlastnostech prostředí

fyzikální a chemické vlastnosti vody: průhlednost, turbidita (snížení průhlednosti vody vlivem nerozp. látek), teplota, pH, salinita (= obsah solí rozpuštěných ve vodě), konduktivita (vodivost – přímo úměrná obsahu látek rozpuštěných ve vodě), tvrdost vody (obsah iontů Ca a Mg, případně dalších dvojmocných kationtů), obsah živin (N – jako NH4+ a NO3–, P  trofie, C), jednotlivých minerálních látek (zejména Ca) a O2 fyzikální a chemické vlastnosti substrátu – zrnitostní složení, hloubka jednotlivých vrstev, obsah organické hmoty, vlhkost, jímavost pro vodu, pH, obsah živin, minerálních látek a O2

Výzkum mokřadů u nás historie – nejprve živočichové, hl. ryby (hospodářský význam), výzkum rostlin hlavně ve vztahu k rybářství 2. pol. 19. stol. – Antonín Frič – zakladatel hydrobiologie u nás, zřídil první terénní hydr. stanici Josef Šusta – rybníkářský praktik, ředitel třeboňského panství; položil věd. základy rybníkářství 1920 – založena Rybářská škola ve Vodňanech 1920 – Výzkumný ústav rybářský a hydrobiologický Praha, později Vodňany

Výzkum mokřadní vegetace Až 30. léta 20. stol. – Ambrož, Klika (Třeboňská pánev), Jílek (Českobudějovická pánev), Zapletálek (Lednicko) E. Štědronský – z pohledu využití pro rybářství Se změnami v krajině a postupujícím mizením mokřadů v 2. pol. 20. stol. výzkum nabývá na intenzitě Poč. 70. let – vznik hydrobotanického oddělení BÚ AV ČR v Třeboni (J. Květ, Š. Husák, později J. Klimešová a další)

S. Hejný – rybníky (hl. Vodňansko), aluviální vody a rýžoviště (V a J Slovensko) J. Vicherek – aluviální vody, louky, lužní lesy, slaniska (J Morava), rybníky (ČM vrchovina) K. a E. Rybníčkovi – rašeliniště E. Balátová-Tuláčková – aluviální louky, rákosiny, vysoké ostřice (J Morava, různé oblasti Čech, Slovensko) K. Fiala a kol. – ekologické a populačně-biologické studie aluviálních luk a rákosin (J Morava) J. Rydlo – mokřady po celé ČR (řeky, rybníky), hl. Polabí Z. Hroudová – Bolboschoenus, Butomus, Sagittaria, Oenanthe aquatica (taxonomie, ekologie)

V současnosti už historii píše mladší generace taxonomů a rostlinných ekologů: M. a P. Hájkovi a pracovní skupina pro výzkum rašelinišť Z. Kaplan, P. Koutecký, J. Prančl – taxonomicky kritické rody vodních rostlin (Potamogeton, Batrachium, Callitriche) žáci Z. Hroudové – T. Fér (molekulární genetika mokřadních rostlin), M. Ducháček (Bolboschoenus, kultivační experimenty s mokřadními druhy) a další spolupracovníci Š. Husáka – A. Kučerová, J. Navrátilová (kurátorky sbírky vodních a mokřadních rostlin v Třeboni, M. Čtvrtlíková (populace Isoëtes v šumavských jezerech) a další

Výzkumné a vzdělávací instituce, zájmová sdružení - ČR Ústavy AV ČR (BÚ – Třeboň, Brno – odd. experimentální fykologie a ekotoxikologie) Jihočeská univerzita – spolupráce s BÚ, propojení s VÚRH, který je od r. 2009 součástí Fakulty rybářství a ochrany vod (biologie, zemědělství, rybářství) MZLU – rybářství a hydrobiologie Česká botanická společnost – Pracovní skupina pro studium makrofyt vod a mokřadů (V. Rybka, P. Lustyk) Sagittaria – občanské sdružení pro ochranu přírody a krajiny na střední Moravě (V. Rybka, M. Krátký)

Výzkumné a vzdělávací instituce, zájmová sdružení - zahraničí mokřady se zabývají pracovní skupiny na řadě zahraničních univerzit a dalších institucí (např. BÚ SAV Bratislava – R. Hrivnák, H. Oťaheľová, univ. Freiburg, Německo – U. Deil, univ. Lyon – G. Bornette, univ. Poznań – K. Szoszkiewicz,…) Society of Wetland Scientists (SWS, sídlí v USA, otevřeno všem) European Pond Conservation Network (EPCN, v Evropě, zaměřeno na „ponds“)

Perspektivy výzkumu mokřadů mokřady patří k nejohroženějším ekosystémům specializované výzkumné projekty a konference mokřady jsou „v módě“ – to má i záporné stránky (např. revitalizace bez odborného posouzení a dohledu) u nás se výzkumu mokřadů, zvláště jejich vegetace a biologii jednotlivých rostlinných druhů, dosud věnuje málo badatelů, jejich pracovní kapacita nedostačuje Přidejte se k nám!