DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Tvarosloví – zájmeno jenž Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Tvarosloví – skloňování zájmen Ročník prima Datum tvorby 21.11.2012 Anotace slovní druhy,zájmena, jenž Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test nebo domácí cvičení. Možnosti využití: promítání ve třídě Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Skloňování zájmena jenž Zažil jsem hroznou tlakovou níž, během níž jsem ztratil cestu, již jsem již nenalezl. Co tím myslel ten, co ke mně mluví???
Skloňování zájmena jenž toto zájmeno má stejný význam jako zájmeno který neužívá se příliš často, některé jeho tvary jsou knižní v hovorové řeči bývá nahrazováno zájmenem co př. Chlapec, co stojí vedle dveří, patří k nejlepším matematikům naší třídy.
Skloňování zájmena jenž – j.č. rod mužský rod ženský rod střední 1. jenž jež 2. jehož jíž 3. jemuž 4. jehož, jejž jen, jejž (pro rod neživotný) již 6. němž níž 7. jímž
Procvičování Úkol: Spojte věty vztažným zájmenem jenž. Léto jsme strávili v Jihlavě. Jihlava je známa krásnou zoologickou zahradou. Četli jsme knihy od spisovatele Karla Poláčka. Poláček zemřel za 2. světové války v koncentračním táboře. Archeologové objevili v poušti starou civilizaci. Tato civilizace nebyla dotčena rukou člověka. Ema Destinnová pobývala ve Stráži nad Nežárkou. Destinnová byla slavnou operní pěvkyní.
Skloňování zájmena jenž – mn.č. rod mužský rod ženský rod střední 1. již (pro rod životný) jež (pro rod neživotný) jež 2. jichž 3. jimž 4. 6. nichž 7. jimiž
Procvičování Úkol: V úryvku z románu F. L. Věk od Aloise Jiráska najdi tvary zájmena jenž a nahraď je zájmenem který. Než hrůza stála v spáleništích u nich, u sousedů vpravo vlevo, kolem celého rynku, po všem městě, v skleslých podsíních, do nichž se zřítily štíty a lomenice ve spoustě ohořelých trámů, došků a šindelů, v ošlehaných zdech, v rumu a popele. Jako mátoha trčela v zkaleném vzduchu, plném čoudu a dusného, páchnoucího tepla; vydechovalo je spáleniště skoro celého města, jemuž vyhořel kostel, jemuž se rozlily skoro všecky zvony, jemuž lehly popelem škola, radnice, dřevěné děkanství, špitál a přes půl třetího sta příbytků. Věkovi jen na okamžik na hrůzu zapomněli v tom zásvitu nenadálého shledání. Ale pak ji zas viděli všude. Věk ubledlý, s ovázanou hlavou i rukou, o holi, podporoval ženu, jež přes tu chvíli zalomila rukama, zavzlykala nebo se náhle k dětem nachýlila a přitiskla je, jak šly těsně vedle ní, jedenáctiletý Václav a Lidka o rok mladší, držící se její sukně.
Procvičování Úkol: Zájmeno který nahraď zájmenem jenž. Našla jsem tu knihu, kterou jsem hledala opravdu dlouho. Učitelka, kterou jsme spolu včera potkali, mě učila více než pět let. Zpráva, kterou jsem se včera dozvěděla, vše zásadně mění. Lidé, kteří zvládají výborně práci na počítači, mají v dnešní době dobré uplatnění. Václav, který se vždy od svých spolužáků lišil, vyhrál mezinárodní matematickou olympiádu. Děti, kterým jsme přivezli dárky, byly šťastné.
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-042-5228-1. ALOIS JIRÁSEK. F.L. Věk: 4. díl. 14. vyd. Praha: Nakladatelství J.Otto, 1931. Ostatní materiál je z archivu autorky