Skládání rovnoběžných a různoběžných sil

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Grafické znázornění síly
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
7.ROČNÍK Hydraulická zařízení VY_32_INOVACE_ Název školy
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzikální síly.
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Hustota-výpočet objemu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tření-souhrnná cvičení
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání sil, rovnováha sil
Skládání rovnoběžných sil
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
VY_32_INOVACE_
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Těžiště a stabilita těles
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné opakování-VESMÍR
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hustota-výpočet objemu
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Kontrolní test znalostí
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SKLÁDÁNÍ VEKTOROVÝCH VELIČIN
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Skládání rovnoběžných a různoběžných sil Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.17_skladani_rovnobeznych_a_ruznobeznych_sil Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Skládání rovnoběžných a různoběžných sil Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a naučení nového učiva. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák si zopakuje skládání rovnoběžných sil. Žák se naučí skládat různoběžné síly.

Vyřešte úlohu: 1. Jak velká bude výslednice rovnoběžných sil působících opačným směrem, je-li jedna síla 20,3 N a druhá 14,7 N? Vyberte správný údaj: 6,6 N 5,4 N 5,6 N

2. K tažení kamene na pyramidu bylo třeba síly 100 KN 2. K tažení kamene na pyramidu bylo třeba síly 100 KN. Kolik lidí muselo táhnout kámen, jestliže každý člověk vyvinul sílu 500 N? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): 300 lidí 100 lidí 200 lidí

3. Dědeček jel se třemi dětmi na výlet autem 3. Dědeček jel se třemi dětmi na výlet autem. Zaparkoval pod hradem a společně se vydali na prohlídku. Když se vrátili, nešlo auto nastartovat, protože dědeček zapomněl zhasnout světla a baterie se vybila. K roztlačení auta je třeba síly alespoň 800 N. Děti jsou schopny vyvinout síly 400 N, 300 N a 200 N. Dokážou roztlačit auto, nebo musí požádat ještě někoho dalšího? Vyberte správnou odpověď (ověřte výpočtem): A) Děti vyvinou sílu menší než 800 N, musí požádat někoho o pomoc. B) Děti vyvinou sílu 900 N, což stačí k roztlačení auta.

4. Na věšáku visí sako s hmotností 1,5 kg a v jeho kapse je peněženka s hmotností 0,2 kg. Jaká síla působí na věšák? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): 1,7 N 17 N

Správná odpověď: Radek musí působit silou alespoň 50 N. Vyřešte úlohu: 5. Pavel zdvihá kbelík silou 70 N. Jakou silou mu musí pomoci Radek, aby společně zvedli kbelík s hmotností 12 kg? Správná odpověď: Radek musí působit silou alespoň 50 N.

Vyhrálo družstvo modrých. Odpovězte na otázky: 6. Při přetahování lanem táhlo družstvo červených silou 1200 N, družstvo modrých silou 1450 N. Jaká byla výsledná síla? Které družstvo vyhrálo? Výslednice je 250 N. Vyhrálo družstvo modrých.

alespoň 10 kN alespoň 15 kN alespoň 12 kN 7. Traktor táhne pluh se šesti radlicemi. Každá radlice musí být při orbě tažena silou 2,5 kN. Jakou tažnou sílu musí mít traktor, aby utáhl pluh? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): alespoň 10 kN alespoň 15 kN alespoň 12 kN obrázek

Výslednice je rovna 0,9 N, působí vpravo. Vyřešte úlohu: 8. Na hladkém stole leží dva hranoly spojené provázkem. Na pravý hranol působí síla 2,8 N směrem vpravo. Na levý působí síla 1,9 N směrem vlevo. Jaká je výsledná síla? Kterým směrem působí? Nakreslete síly a jejich výslednici ve vhodném měřítku. Výslednice je rovna 0,9 N, působí vpravo.

SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL

Pozorovali jste již někdy mravence při práci Pozorovali jste již někdy mravence při práci? Táhnou-li mravenci do mraveniště třeba housenku, netáhnou všichni v jednom směru. Je zajímavé, že člověk je asi jediný živočich, který se naučil využívat skládání sil.

Skládání různoběžných sil provádíme GRAFICKY: Nakreslíme síly F1, F2 ve vhodném měřítku se správným úhlem. Z koncového bodu síly F1 nakreslíme přímku rovnoběžnou s F2, z koncového bodu síly F2 nakreslíme rovnoběžku s F1. Spojíme šipkou působiště obou sil s průsečíkem sestrojených přímek. Šipka, která je úhlopříčkou rovnoběžníka, je hledaná výslednice sil F1, F2. Na výslednici nakreslíme dílky odpovídající zvolenému měřítku a určíme velikost výslednice.

Výslednice: Zapište si: Výslednicí dvou různoběžných sil se stejným působištěm je síla, kterou můžeme určit graficky jako ÚHLOPŘÍČKU rovnoběžníku vycházející ze společného působiště.

Skládání různoběžných sil:

Ve kterém bodě bude ležet šipka výsledné síly? Vyberte správné číslo: 1 2 3 4

Ve kterém bodě bude ležet šipka výsledné síly? Vyberte správné číslo: 2 1 3 4

Která dvojice sil bude mít největší VÝSLEDNICI Která dvojice sil bude mít největší VÝSLEDNICI? Vyberte správnou dvojici: 1 2 3 4

Správná odpověď: Výslednice je stejně velká jako obě skládané síly. Odpovězte na otázku: Určete výslednici dvou stejně velkých sil, které svírají úhel 120°. Jak je tato výslednice velká? Správná odpověď: Výslednice je stejně velká jako obě skládané síly.

Správná odpověď: VĚTŠÍ NEŽ 120°. Odpovězte na otázku: Jaký úhel musí svírat dvě stejně velké síly, aby jejich výslednice byla MENŠÍ než každá ze sil? Správná odpověď: VĚTŠÍ NEŽ 120°.

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. www.office.microsoft.com http://www.ajprodukty.cz/Archive/ASE/ProductArchive/142381/142381_1_0.jpg [cit:2013-03-18] http://www.tyden.cz/obrazek/42-17478235%5B1%5D-49788ffaca853_275x183.jpg [cit:2013-03-18] http://www.agromachinery.cz/domain/agromachinery-s0/files/texty/xcelsior.jpg [cit:2013-03-18] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Mravenci_nesou_housenku.jpg [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/odhadni_ve likost.png [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/sit1.png [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/sit2.png [cit:2013-03-18] http://fyzika.jreichl.com/data/Skladanisil_doplnek_soubory/image032.png [cit:2013-03- 18]

Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si zopakuje skládání rovnoběžných sil. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy, vybírá správné odpovědi. Úlohy slouží k zopakování učiva o skládání rovnoběžných sil. Žák umí graficky i výpočtem skládat rovnoběžné síly. Žák se naučí nalézt výslednici sil, které působí na různých rovnoběžných nositelkách. Žák se naučí skládat různoběžné síly.