Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: 6. prosince 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Evropa a české země 1648 - 1815 Název: VY_32_INOVACE_13_JAN AMOS KOMENSKÝ
Anotace předmět: dějepis věková skupina: osmý ročník časový fond: 20 min fáze hodiny: zápis a výklad nové látky počet pracovních stran: 4 Materiál je určen k interaktivní výuce. Žáci inovativním způsobem vyhledávají a zpracovávají informace pomocí internetu, interaktivní tabule a powerpointové prezentace.
Anotace k jednotlivým stranám Na první až čtvrté straně žáci postupně doplní pomocí učebnice či internetových zdrojů zápis. Vše se tvoří pomocí PC, interaktivní tabule či papíru, pro kontrolu pak zápis bude po postupném klikání doplněn.
Jan Amos Komenský 1592 Nivnici narozen v roce …….. v Komni, …………….., nebo Uherském Brodu – neznámé přesné místo den jeho narození …... březen - ……………………….. poslední biskup jednoty bratrské, ………… národů gymnázium Přerov, VŠ Herborn, Heidelberg (Něm.) návrat do Přerova a Fulneku 16…. – porážka povstání 28. Den učitelů Učitel 21
katolíkům odpor proti …………… 7 let skrývání: na mor úmrtí první ženy i dětí ve Fulneku Pobyty a skrývání: 1624: ……………………. (Karel Starší ze Žerotína), Růžový palouček, Horní Branná a v letech ………… až …………….. i v ………………….. na panství ……………………………….. 1627: Obnovené zřízení zemské = ,,ústava“: povoleno jen katolictví → odchod přes ……………. do ……………. Brandýs nad Orlicí 1626 1628 Bílé Třemešné Jiřího Sádovského ze Sloupna Žacléř Lešna – v Polsku
Švédska Cesty do Anglie, ……………., Uher, ………………… zemřel v roce ……….. v ………… Dílo: 1. pansofie = vševěda – skloubení všech věd: Poklad jazyka českého – všechna česká slova, ………… v Lešně 2. pedagogická: Orbis Pictus = Svět v obrazech: obrázková učebnice latiny ………………………… – učebnice latiny a češtiny Informatorium školy mateřské – předškolní doba Nizozemí 1670 Naardenu shořelo Brána jazyků otevřena
didaktika Velká ……………… = rady učitelům, jak učit Škola ………. - zábavné metody v učení Via …………..: pomocí vzdělání lidí zabránit válkám, obdobně i …….. intenebris = Světlo v temnotách: světlo = vzdělání i Bůh 3. filozofická: Labyrint ………… a ráj srdce: psán v Brandýse, postavy Všezvěda Všudybuda a Mámila Mámení : putování světem za poznáním, vše marné, špatné a nicotné, klid v ráji srdce u otevření svého srdce, u Boha Kšaft …………… matky jednoty bratrské = závěť zaniknuté jednoty, odkaz hrou lucis Lux světa umírající
Komenský Obr. 1 Obr. 2
Použité zdroje A, Použitá literatura: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 8 pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2008, ISBN 978-80-7235-404-7. B, Internetové zdroje: Obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. www.labyrint.cz [online]. [cit. 2.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.labyrint.cz/img/jan-amos-komensky.jpg. Obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. www.cojeco.cz [online]. [cit. 2.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cojeco.cz/Attach//photos/pers394e1dd666f28.jpg.