Středověká velká násobilka devíti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Advertisements

Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Slouží ke grafickému znázorn ě ní množin, vztah ů mezi množinami a operací s množinami. Vennovy diagramy Projekt OP VK - CZ.1.07/1.1.26/ „Matematika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název VY_32_INOVACE_20_MA_Řešíme_slovní_ úlohy Téma Číslo projektu Anotace Ma 2 – Násobení a dělení čísly.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová DĚLENÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál pro 8.ročník
VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Bc. Naďa Prejzová VY_32_Inovace_ Dělení 9
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
DESETINNÁ ČÍSLA.
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Jak je to s časy v angličtině...
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Edova mobilní školička první pomoci a Bovýsek
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Poměr v základním tvaru.
Název školy Autor Název Téma Číslo projektu Anotace Plavská škola
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 3
PEXESO.
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dělitelnost přirozených čísel
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Násobení a dělení číslem 5
Stavební fakulta ČVUT, B407
Středověká velká násobilka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Lomené algebraické výrazy
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Zlomky Sčítání zlomků..
Dvourozměrné geometrické útvary
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Lomené algebraické výrazy
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Dvourozměrné geometrické útvary
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
Početní výkony s celými čísly: dělení
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sčítání a odčítání do sta
Transkript prezentace:

Středověká velká násobilka devíti Skutečně dokázali lidé ve středověku využít svých prstů při násobení? Vyzkoušej, jak uměli velkou násobilku, nauč se to a pokus se přijít na to, proč to funguje.

Středověká velká násobilka devíti Ve středověku lidé neuměli zpaměti násobilkové spoje, přesto obchodníci dokázali rychle spočítat, kolik má zákazník zaplatit, i když nakupoval velké množství zboží. Při násobení používali prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do velké násobilky – vyzkoušíme devítinásobky.

Jak na to? Obě ruce položíme dlaněmi na stůl a pomyslně si očíslujeme prsty zleva doprava čísly 1 – 10. 3 2 8 4 7 9 1 10 5 6

A nyní už můžeme počítat Máme-li spočítat příklad 14 . 9, skrčíme čtvrtý prst. Malík levé ruky znamená stovku, další prsty vlevo od skrčeného udávají počet desítek a vpravo od něho počet jednotek. 1 stovka + 2 desítky + 6 jednotek počet desítek počet jednotek počet stovek 14 . 9 = 126

Vyzkoušej si velkou násobilku devíti A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 12 . 9 15 . 9 19 . 9 17 . 9 18 . 9 13 . 9 16 . 9 14 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Matematické zdůvodnění 100 + [10 . (a – 2)] + (10 – a) = 100 + 10a – 20 + 10 – a = 90 + 9a = 9 . (10 + a) Například: 16 . 9 = 144 .... a = 6, 10 + a = 16 16 . 9 = 100 + [10 . (6 – 2)] + (10 – 6) = 100 + 40 + 4 = 144 nebo: 13 . 9 = 100 + [10 . (3 – 2)] + (10 – 3) = 100 + 10 + 7 = 117

Středověká násobilka Zvládli jste velkou násobilku devíti tak, jak ji používali lidé ve středověku? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověké násobení své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.