Seminář 3. Trh a tržní mechanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Úvodní seminář Národní hospodářství
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Seminář 3. Trh a tržní mechanismus Základy ekonomie Seminář 3. Trh a tržní mechanismus

Doplňte následující tvrzení: Trh představuje časové a místní soustředění ……………… a ……………… .

Trh představuje časové a místní soustředění poptávky a nabídky.

Doplňte následující tvrzení: Cílová funkce domácností vystupuje v podobě maximalizace ……………… , cílová funkce firem obvykle spočívá v maximalizaci ……………… .

Cílová funkce domácností vystupuje v podobě maximalizace užitku, cílová funkce firem obvykle spočívá v maximalizaci zisku.

Doplňte následující tvrzení: Tržní rovnováha je stav ……………… poptávky a nabídky. Nepůsobí zde tendence ke změně tržní ……………… nebo poptávaného a nabízeného ……………… .

Tržní rovnováha je stav rovnosti poptávky a nabídky Tržní rovnováha je stav rovnosti poptávky a nabídky. Nepůsobí zde tendence ke změně tržní ceny nebo poptávaného a nabízeného množství.

Na grafu nabídky a poptávky ukažte, proč je zelenina prodávaná v supermarketech levnější v letní sezóně než v zimě. Nabídka v zimě P Q 2 4 6 8 10 E Nabídka v létě

? Cena sportovních bot ADIDAS EQUIPMENT stoupla o 350 korun, přesto se během dvou měsíců prodalo těchto bot více než za cenu původní. Jedná se o výjimku ze zákona klesající poptávky? Proč ano, proč ne? Vysvětlete, čím mohla být tato změna způsobena. Pokud by nedošlo k žádné jiné změně kromě uvedené změny ceny, pak by se o výjimku ze zákona klesající poptávky jednalo. Pravděpodobně však došlo k ještě další změně, která nárůst prodaného množství způsobila, např. vlivem reklamní kampaně se změnily preference spotřebitelů.

V roce 2006 navštívilo více než 8,3 milionu lidí Musée du Louvre v Paříži. To se již blíží jeho celkové kapacitě. Nakreslete křivku popisující nabídku lístků v tomto muzeu.

? Vyjděte ze standardního grafu nabídky a poptávky. Co se stane s cenou zkoumaného statku, když dojde ke zdražení výrobního substitutu (za jinak stejných podmínek)? cena klesne cena vzroste cena se nezmění cena bude nulová nelze jednoznačně určit

? Jaký ekonomický smysl má bod E? Jaký ekonomický smysl má úsečka AB? Jaký ekonomický smysl má úsečka CD? Za jakých podmínek se přesune rovnovážná cena do bodu A? B? C? D? 2 1 25 3 5 4 20 15 10 6 30 Q P A B E C D 12

? Bod rovnováhy na trhu obilí se posunul z bodu E do bodu E’. Popište, čím nejspíše byla uvedená změna způsobena: dobré počasí způsobilo posun nabídky dobré počasí způsobilo posun poptávky špatné počasí způsobilo posun nabídky špatné počasí vedlo k posunu poptávky příjem spotřebitele se změnil, což způsobilo posun poptávky P Q 2 4 6 8 10 E E’

? Pokud je poptávka určena rovnicí P = 100 – 4*Q a nabídka rovnicí P = 40 + 2*Q, pak množství a cena „čistící trh“ [rovnovážné(á)] budou: P = 60, Q = 10 P = 10, Q = 6 P = 40, Q = 6 P = 20, Q = 20 Nic z uvedeného není správným řešením

Jaké jsou to statky, když… ...růst ceny jednoho zboží vyvolá snížení poptávaného množství tohoto zboží a růst poptávky po druhém zboží? Substituční (nahrazující se) statky ...růst ceny jednoho zboží vyvolá snížení jeho poptávaného množství a pokles poptávky po druhém zboží? Komplementární (doplňující se) statky

Kontrolní otázky Co je to trh? Jmenujte hlavní hráče na trhu. Co je hlavním cílem domácnosti na trhu? Co je hlavním cílem firmy na trhu? Co je tržní rovnováha? Které síly vedou k tržní rovnováze? Pokuste se vysvětlit tento mechanismus s použitím takových termínů, jako jsou nadbytečné zásoby (přebytek) a deficit (nedostatek).

Děkuji za pozornost!