Starověký Řím Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Advertisements

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Starověké Řecko a Řím Hervert Rudolf, C4A.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
STAROVĚKÝ ŘÍM.
STAROVĚK III. Dějiny a umění starověkého Říma
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Rozkvět císařství Dějepis VY_32_INOVACE_316, 16. sada, D
Římské císařství a jeho rozkvět
Starověký Řím 6. ročník.
Starověký Řím.
Vojenští císaři Legie si samy provolávaly a sesazovaly císaře! – za 50 let tohoto období bylo 28 oficiálně uznaných císařů (+ další vzdorocísaři) - pouze.
Císařství 27 př n.l..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Počátky římského městského státu
Registrační číslo projektu:
Římské císařství 27 př. n. l. – 476 n. l..
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověký Řím.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Senát Říma a senát Konstantinopole – cesta od mocného politického centra k městské radě Mgr. Jana Malaníková.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Krize a zánik republiky
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dějepis Římská republika 1.
Římské císařství 31 př.n.l. – 476 n.l..
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Etruskové a založení Říma
Počátky starověkého Říma
POČÁTKY ŘÍMA.
Starověký řím.
Dějepis Římské císařství 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_43 Autor: Zdeňka Matoušová Období: březen 2013.
Nejdůležitější letopočty v 6. ročníku 7. ročník. Velké stěhování národů : 1.4. století 2.5. století 3.8. století.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_242.DEJ.01 Starověký Řím.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Starověký řím 6. ročník NG.
Vytvořil: Jakub Řezníček
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Římské císařství Petr Procházka
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověký řím 6. ročník NG.
Římské císařství Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Římské císařství TÉMATICKÝ CELEK: Nejstarší.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Etruskové a římští králové
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Počátky města TÉMATICKÝ.
Umění starověkého Říma
POČÁTKY ŘÍMA.
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zaokrouhlování na desítky a stovky
Počátky starověkého Říma
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Starověký Řím Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Pravidla hry Soutěž je určena pro 2 týmy, které střídavě odpovídají na vybrané otázky. K dispozici je celkem 5 témat, každé téma má variantu A a variantu B. První tým si zvolí téma a variantu, poté odpovídá na 5 otázek, přičemž vybírá správnou odpověď ze tří možností. Stejně postupuje druhý tým. Týmy se střídají, dokud nejsou všechny otázky zodpovězeny. Za každou správnou odpověď si tým přičte 1 bod, tým s vyšším počtem bodů vítězí! „

A A B A B A A B B B Římská kultura Počátky Říma Římská republika Principát A A B Římská republika Dominát B B

POČÁTKY ŘÍMA A 1. Kdo byli Etruskové? A) příbuzní Řeků B) první vyspělá civilizace v Itálii C) původní obyvatelé Kartága

 POČÁTKY ŘÍMA A 1. Kdo byli Etruskové? A) příbuzní Řeků ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) první vyspělá civilizace v Itálii další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 1. Kdo byli Etruskové? SPRÁVNĚ! B) první vyspělá civilizace v Itálii  SPRÁVNĚ! další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 1. Kdo byli Etruskové? C) původní obyvatelé Kartága ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) první vyspělá civilizace v Itálii další otázka

2. Od koho převzali Etruskové písmo? POČÁTKY ŘÍMA A 2. Od koho převzali Etruskové písmo? A) od Řeků B) od Římanů C) od Peršanů

 POČÁTKY ŘÍMA A 2. Od koho převzali Etruskové písmo? SPRÁVNĚ! A) od Řeků  SPRÁVNĚ! další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 2. Od koho převzali Etruskové písmo? B) od Římanů ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) od Řeků další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 2. Od koho převzali Etruskové písmo? C) od Peršanů ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) od Řeků další otázka

POČÁTKY ŘÍMA A 3. Co jsou to nekropole? A) „města mrtvých“ B) obětní místa Etrusků C) etruské kolonie

 POČÁTKY ŘÍMA A 3. Co jsou to nekropole? SPRÁVNĚ! A) „města mrtvých“ další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 3. Co jsou to nekropole? B) obětní místa Etrusků ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) „města mrtvých“ další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 3. Co jsou to nekropole? C) etruské kolonie ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) „města mrtvých“ další otázka

4. Kdy se Etruskové objevili v Itálii? POČÁTKY ŘÍMA A 4. Kdy se Etruskové objevili v Itálii? A) ve 12. stol. př. n. l. B) v 8. stol. př. n. l. C) v 10. - 9. stol. př. n. l.

 POČÁTKY ŘÍMA A 4. Kdy se Etruskové objevili v Itálii? A) ve 12. stol. př. n. l. SPRÁVNĚ: C) v 10. - 9. stol. př. n. l. ŠPATNĚ!  další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 4. Kdy se Etruskové objevili v Itálii? B) v 8. stol. př. n. l. SPRÁVNĚ: C) v 10. - 9. stol. př. n. l. ŠPATNĚ!  další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 4. Kdy se Etruskové objevili v Itálii? SPRÁVNĚ! C) v 10. - 9. stol. př. n. l. SPRÁVNĚ!  další otázka

5. Komu se podařilo sepsat dějiny Etrusků? POČÁTKY ŘÍMA A 5. Komu se podařilo sepsat dějiny Etrusků? A) císaři Neronovi B) císaři Claudiovi C) Homérovi

 POČÁTKY ŘÍMA A 5. Komu se podařilo sepsat dějiny Etrusků? A) císaři Neronovi  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) císaři Claudiovi další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 5. Komu se podařilo sepsat dějiny Etrusků? SPRÁVNĚ! B) císaři Claudiovi SPRÁVNĚ!  další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA A 5. Komu se podařilo sepsat dějiny Etrusků? C) Homérovi  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) císaři Claudiovi další otázka

1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? POČÁTKY ŘÍMA B 1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? A) 753 př. n. l. B) 735 př. n. l. C) 510 př. n. l.

 POČÁTKY ŘÍMA B 1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? SPRÁVNĚ! A) 753 př. n. l. SPRÁVNĚ!  další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? B) 735 př. n. l.  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 753 př. n. l. další otázka

1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? POČÁTKY ŘÍMA B 1. Kdy byl podle pověsti založen Řím? C) 510 př.n.l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 753 př. n. l. další otázka

2. Na které skupiny se dělilo svobodné římské obyvatelstvo? POČÁTKY ŘÍMA B 2. Na které skupiny se dělilo svobodné římské obyvatelstvo? A) na bohaté a chudé B) na proletáře a kolóny C) na patricije a plebeje

POČÁTKY ŘÍMA B 2. Na které skupiny se dělilo svobodné římské obyvatelstvo? A) na bohaté a chudé  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) na patricije a plebeje další otázka

POČÁTKY ŘÍMA B 2. Na které skupiny se dělilo svobodné římské obyvatelstvo? B) na proletáře a kolóny  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) na patricije a plebeje další otázka

POČÁTKY ŘÍMA B 2. Na které skupiny se dělilo svobodné římské obyvatelstvo? C) na patricije a plebeje SPRÁVNĚ!  další otázka

3. Která poslední etruská dynastie vládla Římu? POČÁTKY ŘÍMA B 3. Která poslední etruská dynastie vládla Římu? A) Tulliovci B) juliánská C) Tarquiniovci

 POČÁTKY ŘÍMA B 3. Která poslední etruská dynastie vládla Římu? A) Tulliovci  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Tarquiniovci další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 3. Která poslední etruská dynastie vládla Římu? B) juliánská  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Tarquiniovci další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 3. Která poslední etruská dynastie vládla Římu? C) Tarquiniovci SPRÁVNĚ!  další otázka

4. Kdo byl posledním římským králem? POČÁTKY ŘÍMA B 4. Kdo byl posledním římským králem? A) Tarquinius Superbus B) Servius Tullius C) Octavianus

 POČÁTKY ŘÍMA B 4. Kdo byl posledním římským králem? SPRÁVNĚ! A) Tarquinius Superbus SPRÁVNĚ!  další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 4. Kdo byl posledním římským králem? B) Servius Tullius  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Tarquinius Superbus další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 4. Kdo byl posledním římským králem? C) Octavianus ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Tarquinius Superbus další otázka

5. Kdy byl Tarquinius Superbus vyhnán z Říma? POČÁTKY ŘÍMA B 5. Kdy byl Tarquinius Superbus vyhnán z Říma? A) 710 př. n. l. B) 510 př. n. l. C) 217 př. n. l.

 POČÁTKY ŘÍMA B 5. Kdy byl Tarquinius Superbus vyhnán z Říma? A) 710 př. n. l.  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 510 př. n. l. další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 5. Kdy byl Tarquinius Superbus vyhnán z Říma? B) 510 př. n. l.  SPRÁVNĚ! další otázka

 POČÁTKY ŘÍMA B 5. Kdy byl Tarquinius Superbus vyhnán z Říma? C) 217 př. n. l.  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 510 př. n. l. další otázka

1. Co označuje pojem secese? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 1. Co označuje pojem secese? A) odchod plebejů z Říma B) oslabení Říma C) umělecká tvorba plebejů

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 1. Co označuje pojem secese? SPRÁVNĚ! A) odchod plebejů z Říma SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 1. Co označuje pojem secese? B) oslabení Říma ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) odchod plebejů z Říma další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 1. Co označuje pojem secese? C) umělecká tvorba plebejů  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) odchod plebejů z Říma další otázka

2. Jak se nazývá úředník, který hájí zájmy plebejů? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 2. Jak se nazývá úředník, který hájí zájmy plebejů? A) cenzor B) tribun lidu C) konzul

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 2. Jak se nazývá úředník, který hájí zájmy plebejů? A) cenzor  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) tribun lidu další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 2. Jak se nazývá úředník, který hájí zájmy plebejů? B) tribun lidu SPRÁVNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 2. Jak se nazývá úředník, který hájí zájmy plebejů? C) konzul  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) tribun lidu další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 3. Kdo byli Punové? A) římští otroci B) původní obyvatelé Itálie C) Kartáginci

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 3. Kdo byli Punové? A) římští otroci ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Kartáginci další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 3. Kdo byli Punové? B) původní obyvatelé Itálie ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Kartáginci další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 3. Kdo byli Punové? SPRÁVNĚ! C) Kartáginci další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 4. Kdy došlo k bitvě u Zamy? A) 202 př. n. l. B) 218 př. n. l. C) 196 př. n. l.

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 4. Kdy došlo k bitvě u Zamy? SPRÁVNĚ! A) 202 př. n. l. SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 4. Kdy došlo k bitvě u Zamy? B) 218 př. n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 202 př. n. l. další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 4. Kdy došlo k bitvě u Zamy? C) 196 př. n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 202 př. n. l. další otázka

5. Které řecké město bylo zničeno v roce 146 př. n. l.? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 5. Které řecké město bylo zničeno v roce 146 př. n. l.? A) Korint B) Théby C) Plataje

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 5. Které řecké město bylo zničeno v roce 146 př. n. l.? A) Korint SPRÁVNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 5. Které řecké město bylo zničeno v roce 146 př. n. l.? B) Théby SPRÁVNĚ: A) Korint ŠPATNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA A 5. Které řecké město bylo zničeno v roce 146 př. n. l.? C) Plataje SPRÁVNĚ: A) Korint ŠPATNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 1. Co znamená pojem „latifundie“? A) velkostatek B) menší statek C) otrokyně v domácnosti

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 1. Co znamená pojem „latifundie“? SPRÁVNĚ! A) velkostatek SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 1. Co znamená pojem „latifundie“? B) menší statek ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) velkostatek další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 1. Co znamená pojem „latifundie“? C) otrokyně v domácnosti  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) velkostatek další otázka

2. Jaký typ vlády zavedl Sulla? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 2. Jaký typ vlády zavedl Sulla? A) demokracii B) oligarchii C) diktaturu

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 2. Jaký typ vlády zavedl Sulla? A) demokracii ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) diktaturu  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 2. Jaký typ vlády zavedl Sulla? B) oligarchii ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) diktaturu  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 2. Jaký typ vlády zavedl Sulla? SPRÁVNĚ! C) diktaturu SPRÁVNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 3. Co to byly proskripce? A) seznamy nežádoucích osob B) soudní budovy C) seznamy otroků ke koupi

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 3. Co to byly proskripce? SPRÁVNĚ! A) seznamy nežádoucích osob SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 3. Co to byly proskripce? B) soudní budovy ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) seznamy nežádoucích osob  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 3. Co to byly proskripce? C) seznamy otroků ke koupi ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) seznamy nežádoucích osob  další otázka

4. Kdy proběhlo Spartakovo povstání? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 4. Kdy proběhlo Spartakovo povstání? 73 - 71 př. n. l. B) 47 - 35 př. n. l. C) 84 - 81 př. n. l.

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 4. Kdy proběhlo Spartakovo povstání? SPRÁVNĚ! A) 73 - 71 př. n. l. SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 4. Kdy proběhlo Spartakovo povstání? B) 47 – 35 př. n. l.  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 73 - 71 př. n. l. další otázka

 ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 4. Kdy proběhlo Spartakovo povstání? C) 84 - 81 př. n. l.  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) 73 - 71 př. n. l. další otázka

5. Jak se nazýval kalendář, který zavedl v Římě Caesar? ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 5. Jak se nazýval kalendář, který zavedl v Římě Caesar? A) caesarovský B) juliánský C) gregoriánský

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 5. Jak se nazýval kalendář, který zavedl v Římě Caesar? A) caesarovský  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) juliánský další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 5. Jak se nazýval kalendář, který zavedl v Římě Caesar? B) juliánský  SPRÁVNĚ! další otázka

ŘÍMSKÁ REPUBLIKA B 5. Jak se nazýval kalendář, který zavedl v Římě Caesar? C) gregoriánský  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) juliánský další otázka

1. Kdy byl v Římě zaveden principát? A) 49 př. n. l. B) 31 př. n. l. C) 27 př. n. l.

 PRINCIPÁT A 1. Kdy byl v Římě zaveden principát? A) 49 př. n. l. ŠPATNĚ!  SPRÁVNĚ: C) 27 př. n. l. další otázka

 PRINCIPÁT A 1. Kdy byl v Římě zaveden principát? B) 31 př. n. l. ŠPATNĚ!  SPRÁVNĚ: C) 27 př. n. l. další otázka

 PRINCIPÁT A 1. Kdy byl v Římě zaveden principát? SPRÁVNĚ! C) 27 př. n. l. SPRÁVNĚ!  další otázka

PRINCIPÁT A 2. Kdo zavedl principát? A) Tiberius B) Octavianus C) Caesar

 PRINCIPÁT A 2. Kdo zavedl principát? A) Tiberius ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Octavianus další otázka

 PRINCIPÁT A 2. Kdo zavedl principát? SPRÁVNĚ! B) Octavianus další otázka

 PRINCIPÁT A 2. Kdo zavedl principát? C) Caesar ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Octavianus další otázka

3. Jak se označuje stráž římských císařů? PRINCIPÁT A 3. Jak se označuje stráž římských císařů? A) prétoriáni B) optimáti C) mecenáši

 PRINCIPÁT A 3. Jak se označuje stráž římských císařů? SPRÁVNĚ! A) prétoriáni SPRÁVNĚ!  další otázka

 PRINCIPÁT A 3. Jak se označuje stráž římských císařů? B) optimáti ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) prétoriáni další otázka

 PRINCIPÁT A 3. Jak se označuje stráž římských císařů? C) mecenáši ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) prétoriáni další otázka

4. Který císař je autorem výroku „Jaký to umělec ve mně hyne!“? PRINCIPÁT A 4. Který císař je autorem výroku „Jaký to umělec ve mně hyne!“? A) Claudius B) Nero C) Caligula

PRINCIPÁT A 4. Který císař je autorem výroku „Jaký to umělec ve mně hyne!“? A) Claudius SPRÁVNĚ: B) Nero ŠPATNĚ!  další otázka

PRINCIPÁT A 4. Který císař je autorem výroku „Jaký to umělec ve mně hyne!“? B) Nero SPRÁVNĚ!  další otázka

PRINCIPÁT A 4. Který císař je autorem výroku „Jaký to umělec ve mně hyne!“? C) Caligula SPRÁVNĚ: B) Nero ŠPATNĚ!  další otázka

5. Jak řídil Tiberius říši z ostrova Capri? PRINCIPÁT A 5. Jak řídil Tiberius říši z ostrova Capri? A) prostřednictvím dopisů B) prostřednictvím vojska C) prostřednictvím senátu

 PRINCIPÁT A 5. Jak řídil Tiberius říši z ostrova Capri? SPRÁVNĚ! A) prostřednictvím dopisů SPRÁVNĚ!  další otázka

 PRINCIPÁT A 5. Jak řídil Tiberius říši z ostrova Capri? B) prostřednictvím vojska  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) prostřednictvím dopisů další otázka

 PRINCIPÁT A 5. Jak řídil Tiberius říši z ostrova Capri? C) prostřednictvím senátu  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) prostřednictvím dopisů další otázka

1. Kdy došlo k výbuchu Vesuvu? PRINCIPÁT B 1. Kdy došlo k výbuchu Vesuvu? A) r. 49 B) r. 79 C) r. 96

 PRINCIPÁT B 1. Kdy došlo k výbuchu Vesuvu? A) r. 49 ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) r. 79 další otázka

 PRINCIPÁT B 1. Kdy došlo k výbuchu Vesuvu? SPRÁVNĚ! B) r. 79 další otázka

 PRINCIPÁT B 1. Kdy došlo k výbuchu Vesuvu? C) r. 96 ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) r. 79 další otázka

2. Kdo zavedl adopci jako princip pro stanovení nástupce? PRINCIPÁT B 2. Kdo zavedl adopci jako princip pro stanovení nástupce? A) Hadrianus B) Minerva C) Nerva

PRINCIPÁT B 2. Kdo zavedl adopci jako princip pro stanovení nástupce? A) Hadrianus  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Nerva další otázka

PRINCIPÁT B 2. Kdo zavedl adopci jako princip pro stanovení nástupce? B) Minerva ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Nerva  další otázka

PRINCIPÁT B 2. Kdo zavedl adopci jako princip pro stanovení nástupce? C) Nerva SPRÁVNĚ!  další otázka

PRINCIPÁT B 3. Za císaře Traiana… A) došlo k markomanským válkám B) dosáhlo impérium největší rozlohy C) byl zaveden zákon o urážce majestátu

 PRINCIPÁT B 3. Za císaře Traiana… A) došlo k markomanským válkám ŠPATNĚ!  SPRÁVNĚ: B) dosáhlo impérium největší rozlohy další otázka

 PRINCIPÁT B 3. Za císaře Traiana… SPRÁVNĚ! B) dosáhlo impérium největší rozlohy SPRÁVNĚ!  další otázka

 PRINCIPÁT B 3. Za císaře Traiana… C) byl zaveden zákon o urážce majestátu ŠPATNĚ!  SPRÁVNĚ: B) dosáhlo impérium největší rozlohy další otázka

4. Co znamená pojem „honestiores“? PRINCIPÁT B 4. Co znamená pojem „honestiores“? A) císařští a provinciální vyšší úředníci B) členové císařské rodiny C) římské vojenské jednotky

 PRINCIPÁT B 4. Co znamená pojem „honestiores“? SPRÁVNĚ! A) císařští a provinciální vyšší úředníci SPRÁVNĚ!  další otázka

 PRINCIPÁT B 4. Co znamená pojem „honestiores“? B) členové císařské rodiny  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) císařští a provinciální vyšší úředníci další otázka

 PRINCIPÁT B 4. Co znamená pojem „honestiores“? C) římské vojenské jednotky  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) císařští a provinciální vyšší úředníci další otázka

5. Jak se říká 12 Kristovým učedníkům? PRINCIPÁT B 5. Jak se říká 12 Kristovým učedníkům? A) apoštolové B) křesťané C) evangelisté

 PRINCIPÁT B 5. Jak se říká 12 Kristovým učedníkům? SPRÁVNĚ! A) apoštolové SPRÁVNĚ!  další otázka

 PRINCIPÁT B 5. Jak se říká 12 Kristovým učedníkům? B) křesťané ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) apoštolové další otázka

 PRINCIPÁT B 5. Jak se říká 12 Kristovým učedníkům? C) evangelisté ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) apoštolové další otázka

1. Císař v období dominátu… A) byl absolutistickým vládcem B) formálně zachovával republiku C) propouštěl z armády barbary

 DOMINÁT A 1. Císař v období dominátu… SPRÁVNĚ! A) byl absolutistickým vládcem SPRÁVNĚ!  další otázka

 DOMINÁT A 1. Císař v období dominátu… B) formálně zachovával republiku  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) byl absolutistickým vládcem další otázka

 DOMINÁT A 1. Císař v období dominátu… C) propouštěl z armády barbary ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) byl absolutistickým vládcem další otázka

2. Jak se Diocletianus choval ke křesťanům? DOMINÁT A 2. Jak se Diocletianus choval ke křesťanům? A) toleroval je B) pronásledoval je C) podporoval je

 DOMINÁT A 2. Jak se Diocletianus choval ke křesťanům? A) toleroval je  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) pronásledoval je další otázka

 DOMINÁT A 2. Jak se Diocletianus choval ke křesťanům? SPRÁVNĚ! B) pronásledoval je SPRÁVNĚ!  další otázka

 DOMINÁT A 2. Jak se Diocletianus choval ke křesťanům? C) podporoval je  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) pronásledoval je další otázka

3. Kdo vydal milánský edikt? DOMINÁT A 3. Kdo vydal milánský edikt? A) Theodosius B) Honorius C) Constantinus

 DOMINÁT A 3. Kdo vydal milánský edikt? A) Theodosius ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Constantinus další otázka

 DOMINÁT A 3. Kdo vydal milánský edikt? B) Honorius ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Constantinus další otázka

 DOMINÁT A 3. Kdo vydal milánský edikt? SPRÁVNĚ! C) Constantinus další otázka

4. Kdy byl vydán milánský edikt? DOMINÁT A 4. Kdy byl vydán milánský edikt? A) 310 př. n. l. B) 313 n. l. C) 305 n. l.

 DOMINÁT A 4. Kdy byl vydán milánský edikt? A) 310 př. n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 313 n. l. ŠPATNĚ!  další otázka

 DOMINÁT A 4. Kdy byl vydán milánský edikt? SPRÁVNĚ! B) 313 n. l. další otázka

 DOMINÁT A 4. Kdy byl vydán milánský edikt? C) 305 n. l. ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) 313 n. l. ŠPATNĚ!  další otázka

5. Jak se původně nazývalo město Konstantinopolis? DOMINÁT A 5. Jak se původně nazývalo město Konstantinopolis? A) Istanbul B) Cařihrad C) Byzantion

 DOMINÁT A 5. Jak se původně nazývalo město Konstantinopolis? A) Istanbul  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Byzantion další otázka

 DOMINÁT A 5. Jak se původně nazývalo město Konstantinopolis? B) Cařihrad  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Byzantion další otázka

 DOMINÁT A 5. Jak se původně nazývalo město Konstantinopolis? C) Byzantion SPRÁVNĚ!  další otázka

1. Kdy došlo k rozdělení římské říše na východní a západní část? DOMINÁT B 1. Kdy došlo k rozdělení římské říše na východní a západní část? A) r. 476 B) r. 410 C) r. 395

DOMINÁT B 1. Kdy došlo k rozdělení římské říše na východní a západní část? A) r. 476  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) r. 395 další otázka

DOMINÁT B 1. Kdy došlo k rozdělení římské říše na východní a západní část? B) r. 410  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) r. 395 další otázka

DOMINÁT B 1. Kdy došlo k rozdělení římské říše na východní a západní část? C) r. 395 SPRÁVNĚ!  další otázka

2. Které kmeny založily tolosánskou říši? DOMINÁT B 2. Které kmeny založily tolosánskou říši? A) Vizigóti B) Ostrogóti C) Vandalové

 DOMINÁT B 2. Které kmeny založily tolosánskou říši? SPRÁVNĚ! A) Vizigóti SPRÁVNĚ!  další otázka

 DOMINÁT B 2. Které kmeny založily tolosánskou říši? B) Ostrogóti ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Vizigóti další otázka

 DOMINÁT B 2. Které kmeny založily tolosánskou říši? C) Vandalové ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Vizigóti další otázka

3. S kým se střetli Římané v bitvě na Katalaunských polích? DOMINÁT B 3. S kým se střetli Římané v bitvě na Katalaunských polích? A) s Huny B) s Vandaly C) s Řeky

DOMINÁT B 3. S kým se střetli Římané v bitvě na Katalaunských polích? A) s Huny SPRÁVNĚ!  další otázka

DOMINÁT B 3. S kým se střetli Římané v bitvě na Katalaunských polích? B) s Vandaly  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) s Huny další otázka

DOMINÁT B 3. S kým se střetli Římané v bitvě na Katalaunských polích? C) s Řeky ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) s Huny  další otázka

4. Jak se této bitvě někdy říká? DOMINÁT B 4. Jak se této bitvě někdy říká? A) bitva národů B) bitva bez vítěze C) bitva císařů

 DOMINÁT B 4. Jak se této bitvě někdy říká? SPRÁVNĚ! A) bitva národů další otázka

 DOMINÁT B 4. Jak se této bitvě někdy říká? B) bitva bez vítěze ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) bitva národů další otázka

 DOMINÁT B 4. Jak se této bitvě někdy říká? C) bitva císařů ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) bitva národů další otázka

5. Jak se jmenoval poslední římský císař? DOMINÁT B 5. Jak se jmenoval poslední římský císař? A) Atilla B) Romulus C) Odoakar

 DOMINÁT B 5. Jak se jmenoval poslední římský císař? A) Atilla ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Romulus další otázka

 DOMINÁT B 5. Jak se jmenoval poslední římský císař? SPRÁVNĚ! B) Romulus  SPRÁVNĚ! další otázka

 DOMINÁT B 5. Jak se jmenoval poslední římský císař? C) Odoakar ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Romulus další otázka

1. Jak se nazýval protějšek řeckého Dia? ŘÍMSKÁ KULTURA A 1. Jak se nazýval protějšek řeckého Dia? A) Vulcanus B) Jupiter C) Ceres

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 1. Jak se nazýval protějšek řeckého Dia? A) Vulcanus  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Jupiter další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 1. Jak se nazýval protějšek řeckého Dia? SPRÁVNĚ! B) Jupiter SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 1. Jak se nazýval protějšek řeckého Dia? C) Ceres ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Jupiter další otázka

2. Které jazyky mají základ v latině? ŘÍMSKÁ KULTURA A 2. Které jazyky mají základ v latině? A) ugrofinské B) románské C) germánské

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 2. Které jazyky mají základ v latině? A) ugrofinské ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) románské další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 2. Které jazyky mají základ v latině? SPRÁVNĚ! B) románské SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 2. Které jazyky mají základ v latině? C) germánské ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) románské další otázka

3. Kdo je autorem Zápisků o válce občanské? ŘÍMSKÁ KULTURA A 3. Kdo je autorem Zápisků o válce občanské? A) Caesar B) Livius C) Tacitus

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 3. Kdo je autorem Zápisků o válce občanské? A) Caesar SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 3. Kdo je autorem Zápisků o válce občanské? B) Livius  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Caesar další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 3. Kdo je autorem Zápisků o válce občanské? C) Tacitus  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) Caesar další otázka

ŘÍMSKÁ KULTURA A 4. Jak se nazývala teorie doktora Galéna, od níž se odvozuje i temperament člověka? A) humorální B) etická C) temperální

ŘÍMSKÁ KULTURA A 4. Jak se nazývala teorie doktora Galéna, od níž se odvozuje i temperament člověka? A) humorální SPRÁVNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ KULTURA A 4. Jak se nazývala teorie doktora Galéna, od níž se odvozuje i temperament člověka? B) etická SPRÁVNĚ: A) humorální ŠPATNĚ!  další otázka

ŘÍMSKÁ KULTURA A 4. Jak se nazývala teorie doktora Galéna, od níž se odvozuje i temperament člověka? C) temperální SPRÁVNĚ: A) humorální ŠPATNĚ!  další otázka

5. Kde stojí chrám Panteon? ŘÍMSKÁ KULTURA A 5. Kde stojí chrám Panteon? A) v Konstantinopoli B) v Římě C) v Pise

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 5. Kde stojí chrám Panteon? A) v Konstantinopoli ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) v Římě další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 5. Kde stojí chrám Panteon? SPRÁVNĚ! B) v Římě další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA A 5. Kde stojí chrám Panteon? C) v Pise ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) v Římě další otázka

1. Kde se nachází nejstarší římský amfiteátr? ŘÍMSKÁ KULTURA B 1. Kde se nachází nejstarší římský amfiteátr? A) v Pompejích B) v Neapoli C) na Sicílii

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 1. Kde se nachází nejstarší římský amfiteátr? A) v Pompejích SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 1. Kde se nachází nejstarší římský amfiteátr? B) v Neapoli  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) v Pompejích další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 1. Kde se nachází nejstarší římský amfiteátr? C) na Sicílii  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) v Pompejích další otázka

2. Jak se nazývá nejstarší římská silnice? ŘÍMSKÁ KULTURA B 2. Jak se nazývá nejstarší římská silnice? A) Via Tita B) Via Publia C) Via Appia

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 2. Jak se nazývá nejstarší římská silnice? A) Via Tita ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Via Appia  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 2. Jak se nazývá nejstarší římská silnice? B) Via Publia ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) Via Appia  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 2. Jak se nazývá nejstarší římská silnice? SPRÁVNĚ! C) Via Appia SPRÁVNĚ!  další otázka

3. Proč budovali Římané triumfální oblouky? ŘÍMSKÁ KULTURA B 3. Proč budovali Římané triumfální oblouky? A) na oslavu vítězství B) jako pomník padlým C) na oslavu panovníka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 3. Proč budovali Římané triumfální oblouky? A) na oslavu vítězství SPRÁVNĚ!  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 3. Proč budovali Římané triumfální oblouky? B) jako pomník padlým ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) na oslavu vítězství  další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 3. Proč budovali Římané triumfální oblouky? C) na oslavu panovníka ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: A) na oslavu vítězství  další otázka

ŘÍMSKÁ KULTURA B 4. Co jsou to akvadukty? A) veřejné lázně B) vodní parky C) veřejné vodovody

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 4. Co jsou to akvadukty? A) veřejné lázně ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) veřejné vodovody další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 4. Co jsou to akvadukty? B) vodní parky ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: C) veřejné vodovody další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 4. Co jsou to akvadukty? SPRÁVNĚ! C) veřejné vodovody SPRÁVNĚ!  další otázka

5. Kdo je autorem komedie Lišák Pseudolus? ŘÍMSKÁ KULTURA B 5. Kdo je autorem komedie Lišák Pseudolus? A) neznámý autor B) Plautus C) Terentius

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 5. Kdo je autorem komedie Lišák Pseudolus? A) neznámý autor  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Plautus další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 5. Kdo je autorem komedie Lišák Pseudolus? C) Terentius  ŠPATNĚ! SPRÁVNĚ: B) Plautus další otázka

 ŘÍMSKÁ KULTURA B 5. Kdo je autorem komedie Lišák Pseudolus? SPRÁVNĚ! B) Plautus  SPRÁVNĚ! další otázka