UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI KNIHOVNA A JEJÍ VÝPŮJČNÍ SLUŽBY Dana Lošťáková Jaroslava Davidová
Knihovna Univerzity Palackého je knihovnou specializovanou ve smyslu § 13 knihovního zákona části knihovny: Ústřední knihovna Britské centrum Knihovna CMTF Knihovna FTK Knihovna FZV Knihovna LF Studovna PdF Knihovna PF Knihovna PřF
Knihovní řád = hlavní norma UP Pro všechny součásti KUP je platný jeden Knihovní řád Knihovní řád = hlavní norma UP Provozní řád = každá součást má vlastní
= průkaz studenta učitele + vědeckého pracovníka zaměstnance Čtenářský průkaz = průkaz studenta učitele + vědeckého pracovníka zaměstnance = průkaz právnické osoby = průkaz stážistů ze zahraničí vytváří a obnovuje Centrum výpočetní techniky – data jsou předávána denně a doplňována do knihovního systému
výpůjční služby ve VK v Olomouci kopírovací služby na UP Průkaz slouží pro: výpůjční služby v KUP výpůjční služby ve VK v Olomouci kopírovací služby na UP přístup k počítačům – učebny UP stravování v menze vstup na koleje
Výpůjčka ze souborného katalogu
Výpůjčka u pultu samovypůjčovací stroj v knihovně prodloužení přes internet do místa výpůjčky vracení výpůjček na jinou pobočku v knihovně rezervace na vypůjčené dokumenty přes internet
vychází ze struktury MDT přizpůsobeno oborům studovaným na UP Stavění fondu ústřední knihovna - vychází ze struktury MDT přizpůsobeno oborům studovaným na UP fakultní knihovny - vlastní systém stavění podle domluvy s fakultou
MVS MVVS 2 pracoviště - Ústřední knihovna a Knihovna lékařské fakulty rok 2007 - 5276 požadavků MVVS rok 2007 - 1448 požadavků
Služby se proměňují se stavem knihovny 1998 – odtržena LF 2007 – LF zpět připojena 2009 – připojena nová fakulta Knihovna se zvětšuje i zmenšuje, stále čekají nová překvapení
Důležitá funkce knihovny – výpůjční služby Budou ještě vůbec potřeba? Čte se v tištěných knihách?
Jaký je zájem o tištěné knihy? anketa – 77% pracuje s tištěnými knihami stále nebo často jen 4% pracují s tištěnými zdroji zřídka výpůjčka 136.000 r. 2004 199.000 r. 2005 220.000 r. 2006 225.000 r. 2007
anketa – 8,8% pracuje s časopisy stále 40% pracuje s časopisy zřídka Tištěné časopisy anketa – 8,8% pracuje s časopisy stále 40% pracuje s časopisy zřídka zájem o tištěné časopisy je podstatně nižší pro studenty snadnější přístup k elektronické verzi Využívají ho ale?
Jak jsou využívány elektronické zdroje? Ptáme se svých uživatelů – a výsledky? 2008 anketa – 40% respondentů nepracuje s databázemi Proč? Odpovědi: prostředí databází je složité jim vždy něco najde
Důraz na školení ve všech částech Knihovny UP školení - od odborných firem - od knihovníků účast na školeních se střídavým úspěchem učitelé studenti
Musí být studenti na školení „nahnaní“, mají zájem? Jaké jsou zkušenosti? Jaké jsou výsledky? záleží na učitelích a jejich zájmu rozdílný přístup fakult, nebo i kateder – MOTIVACE!
Má knihovník nabízet klasické knihovní služby nebo učit? Může knihovník nahradit učitele? Má ho vůbec nahrazovat? Je za to placený?
Knihovny na rozcestí?
Knihovna jako soutok Činnosti v knihovnách: akvizice katalogizace ochrana fondu údržba informačního systému údržba dat publikační činnosti kontaktní místo pro vyjednávání celouniverzitních konsorciálních přístupů do elektronických informačních zdrojů údržba přístupů školení uživatelů zajišťování klasické výuky?
Knihovny jako hlavní tok služby: informační výpůjční kopírovací Výuka? Další nové výzvy
Virtuální knihovna
A přesto nás práce těší