VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ A MNOHOZNAČNÁ Název: SLOVA JEDNOZNAČNÁ A MNOHOZNAČNÁ Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k vysvětlení nového učiva Datum: 10.12. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)
SLOVA JEDNOZNAČNÁ = mají pouze jeden věcný význam patří mezi ně hlavně vlastní jména a odborné názvy např. Jaromír pestík
SLOVA MNOHOZNAČNÁ = mají více věcných významů, označují více různých věcí např. země
metafora = přenesení významu slova podle podobnosti další významy vznikají přenesením slova na skutečnosti podobné, související metafora = přenesení významu slova podle podobnosti metonymie = přenesení významu slova podle vnitřní souvislosti ježek diesel
Označte slova mnohoznačná tábor Radbuza kmen vitamin branka kůň zájmeno noha Karel IV.
Vysvětlete význam vět; doplňte, zda jde o metaforu nebo metonymii Po celou dobu se nás držel zuby nehty. V dnešní době nám informační dálnice usnadňuje získávání mnoha důležitých údajů. Tou půjčkou jste nám opravdu vytrhli trn z paty. Tonda se jako první vlaštovka před pelotonem vyřítil ze zatáčky. Dostal jsi můj lístek z prázdnin? Dneska to vidím černě. Ani to nové zaměstnání mu příliš nevoní.
POUŽITÉ ZDROJE: http://aktualne.centrum.cz/sportplus/hokej/nhl/clanek.phtml?id=72 4858#utm_medium=widget&utm_source=centrumHP http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amaryllis_stigma.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Earth_seen_from_Apollo_ 17.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg http://www.lideazeme.cz/zeme/italie http://www.vlasyin.cz/v/ucesy_kaderniku_a_salonu/ucesy- avanti/ucesy-avanti-005.jpg.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Erinaceus_europaeus_LC0119.j pg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Model_Engine_Luc_Viatour.jpg Hošnová, E. a kol.: Český jazyk pro ZŠ 9. SPN, Praha 2010. 30 – 31. ISBN 978-80-7235-481-8.
METODIKA Nejprve na ilustračních příkladech vysvětlíme pojmy: slova jednoznačná a mnohoznačná. Každý žák si vymyslí jedno slovo jednoznačné a jedno mnohoznačné (frontálně vyzkoušíme). Splníme zadaná cvičení. Potom si žáci zapíšou důležité do sešitu. Nakonec procvičíme učivo za pomoci cvičení v učebnici.