VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.18_jaromir_nohavica NÁZEV: Jaromír Nohavica ČÍSLO.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Ing. Alice Horáčková
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_15_Český jazyk pro 8. ročník_Význam slov
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Změny skupenství látky
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (český jazyk)
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Barva světla, šíření světla a stín
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohybová (kinetická) energie tělesa
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
POVOLÁNÍ I. VY_32_INOVACE_3A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ A MNOHOZNAČNÁ Název: SLOVA JEDNOZNAČNÁ A MNOHOZNAČNÁ Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k vysvětlení nového učiva Datum: 10.12. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)

SLOVA JEDNOZNAČNÁ = mají pouze jeden věcný význam patří mezi ně hlavně vlastní jména a odborné názvy např. Jaromír pestík

SLOVA MNOHOZNAČNÁ = mají více věcných významů, označují více různých věcí např. země

metafora = přenesení významu slova podle podobnosti další významy vznikají přenesením slova na skutečnosti podobné, související metafora = přenesení významu slova podle podobnosti metonymie = přenesení významu slova podle vnitřní souvislosti ježek diesel

Označte slova mnohoznačná tábor Radbuza kmen vitamin branka kůň zájmeno noha Karel IV.

Vysvětlete význam vět; doplňte, zda jde o metaforu nebo metonymii Po celou dobu se nás držel zuby nehty. V dnešní době nám informační dálnice usnadňuje získávání mnoha důležitých údajů. Tou půjčkou jste nám opravdu vytrhli trn z paty. Tonda se jako první vlaštovka před pelotonem vyřítil ze zatáčky. Dostal jsi můj lístek z prázdnin? Dneska to vidím černě. Ani to nové zaměstnání mu příliš nevoní.

POUŽITÉ ZDROJE: http://aktualne.centrum.cz/sportplus/hokej/nhl/clanek.phtml?id=72 4858#utm_medium=widget&utm_source=centrumHP http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Amaryllis_stigma.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Earth_seen_from_Apollo_ 17.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg http://www.lideazeme.cz/zeme/italie http://www.vlasyin.cz/v/ucesy_kaderniku_a_salonu/ucesy- avanti/ucesy-avanti-005.jpg.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Erinaceus_europaeus_LC0119.j pg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Model_Engine_Luc_Viatour.jpg Hošnová, E. a kol.: Český jazyk pro ZŠ 9. SPN, Praha 2010. 30 – 31. ISBN 978-80-7235-481-8.

METODIKA Nejprve na ilustračních příkladech vysvětlíme pojmy: slova jednoznačná a mnohoznačná. Každý žák si vymyslí jedno slovo jednoznačné a jedno mnohoznačné (frontálně vyzkoušíme). Splníme zadaná cvičení. Potom si žáci zapíšou důležité do sešitu. Nakonec procvičíme učivo za pomoci cvičení v učebnici.