7. Diagnostika školní zralosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Individuální vzdělávací plán
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Základy speciální pedagogiky
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Mgr. Zdeněk Nosek ředitel školy Podpora zdravého životního stylu ve školách v Kraji Vysočina Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Podpora zdravého životního.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Metodické materiály a pomůcky
9. Tvorba individuálního plánu
Organizace předškolního vzdělávání
Pedagogická diagnostika
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Školní zralost a připravenost
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Speciálně pedagogická diagnostika
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

7. Diagnostika školní zralosti Zora Syslová

Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat je do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání Umožnit rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb Vytvářet předpoklady pro pokračování vzdělávání tak, aby dítě opouštělo MŠ na úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná Na základě dlouhodobé práce s dítětem plnit i úkol diagnostický

Školní zralost x školní připravenost Dosažení takového stupně vývoje v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální), kdy je dítě schopno adaptovat se na školní prostředí a účastnit se bez obtíží výchovně – vzdělávacího procesu Vychází z dispozice biologického zrání dětského organismu, zejména CNS

Školní zralost x školní připravenost Zrání CNS podle Vágnerové (2000) pozitivně působí na: koncentraci pozornosti lateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinaci a manuální zručnosti sluchové vnímání zrakové vnímání myšlení úroveň regulujících kompetencí zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži

Školní zralost x školní připravenost Zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě získává a rozvíjí učením, sociální zkušeností, vnějším prostředím a výchovou.

Školní zralost x školní připravenost - odborníci, zabývající se vymezením termínů MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.

Složky školní zralosti Tělesná zralost Tělesný vývoj Zdravotní stav Strukturální změny tělesného růstu Výměna chrupu Osifikace ruky Senzomotorická koordinace Lateralizace

Složky školní zralosti Poznávací (kognitivní) složka Dostatečná úroveň rozumových schopností Rovnoměrnost vývoje jednotlivých oblastí Vizuomotorika, grafomotorika Řeč Sluchové vnímání Zrakové vnímání Vnímání prostoru Vnímání času Základní matematické představy

Složky školní zralosti Emocionálně – sociální zralost dítě se podřídí zvyklostem a režimu dne osvojí si hygienické návyky a sociální situace je schopno strávit velkou část dne mimo domov samostatně se začlení do skupiny vrstevníků přijímá autoritu učitele, akceptuje jeho příkazy Kontroluje svoje citové projevy a nepodléhá nepodstatným impulsům je schopno přijmout i případný neúspěch

Složky školní zralosti Práceschopnost (pracovní předpoklady, návyky) Schopnost záměrné koncentrace pozornosti na danou činnost x bezděčná pozornost Věku přiměřený smysl pro povinnost Uvědomování si potřeby dokončení úkolu Unavitelnost

Diagnostika školní zralosti Můžeme rozlišit 2 etapy: Screening (lékaři, učitelky mateřských škol nebo učitelé při zápisu) Při zjištění pochybností doporučí podrobnější vyšetření odbornými psychology v PPP

Možnosti pedagogické diagnostiky školní zralosti Orientační povaha – depistáž, prevence Pozorování, rozhovor, anamnéza, rozbor výsledků činnosti, pedagogická dokumentace Možné materiály: Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010

Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely) Orientační test školní zralosti (Kern – Jiráskův) Obsahuje tři subtesty: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma,překreslení skupiny bodů Při podprůměrném výsledku je nutné dítě podrobněji vyšetřit Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) Zkouška vědomostí předškolních dětí dle Matějčka a Vágnerové Zkouška sluchové diferenciace nesmyslných slov, kterou podle Nepmana upravil pro potřeby češtiny Matějček Testy inteligence Zkoušky laterality

Zápis do školy Seznámení dítěte s prostředím školy Diagnostika ze strany školy Informace pro rodiče i učitele MŠ o očekávání školy Legislativní akt – zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu povinné ŠD v době do 15. ledna do 15. února kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou ŠD

Odklad školní docházky Povoluje ředitel školy, na základě písemné žádosti dítěte doložené doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení nebo odborného lékaře Povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6. roku Dítě je povinno nastoupit ŠD nejpozději v tom školním roce, kdy do konce kalendářního roku dovrší 8 let

Nástup ŠD před dovršením šesti let ŠD může nastoupit dítě, které dosáhne 6 let od září do konce června daného školního roku Je-li školsky zralé Na základě žádosti zákonného zástupce doložené Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení (pro děti narozené v době od září do konce prosince) Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení a odborného lékaře (pro děti narozené od ledna do konce června)

Zdroje: VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha:VÚP,2005.ISBN 80-87000-02-1 Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010 MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.