VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
Chemické reakce AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. Ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Atomy se spojují v molekuly – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Úpravy redoxních rovnic
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Názvosloví binárních sloučenin
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Kyseliny a jejich názvosloví
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Chemické značky, vzorce a zákony
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
VY_32_INOVACE_14_31_Fráze - onemocnění
Autor: Stejskalová Hana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
SOLI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
CHEMIE - Chemická vazba
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
CHEMIE - Test-obecná chemie
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic Šablona 32 VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic

Anotace: prezentace slouží k výkladu učiva Autor: Mgr. Marcela Matyščáková Jazyk: čeština Očekávaný výstup: pochopení učiva Speciální vzdělávací potřeby: interaktivní tabule Klíčová slova: reaktanty, produkty, zákon, stechiometrický koeficient, úprava rovnic Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 let

Chemické rovnice,úpravy rovnic chemické rovnice popisují průběh chemické reakce na levé straně zapisujeme reaktanty (výchozí látky) na pravé straně zapisujeme produkty (vzniklé látky)

chemická rovnice určuje kvalitativní stránku chemické reakce – pomocí chemických vzorců uvádí reaktanty a produkty kvantitativní stránku - pomocí stechiometrických koeficientů vyjadřuje, v jakém poměru spolu reagují reaktanty a vznikají produkty

2H2 + O2 → 2H2O reaguje vodík a kyslík v poměru 2 : 1, před kyslíkem není číslo, to znamená, že je tam jednička (nemusí se uvádět), číslo před značkou či vzorcem je stechiometrický koeficient, který vyjadřuje počet molekul (molů) reaktanty: vodík a kyslík produkt: voda

chemická rovnice obsahuje šipku - píše se mezi reaktanty a produkty a) je ve směru od reaktantů k produktům b) dvěma šipkami opačného směru v případě, že reakce může probíhat oběma směry (vratná reakce) podmínky reakce (teplota, tlak, katalyzátor) – píší se nad (pod) šipkou vznik sraženiny – označujeme šipkou směřující dolů elektrický náboj – u iontových reakcí, uvádí se oxidační čísla u jednotlivých prvků

skupenský stav – dolní index v závorce u vzorce nebo značky příslušné látky plynné skupenství, gasseus – (g) kapalné skupenství, liquidus – (l) pevné skupenství, solidus – (s) vodný roztok, aquatic – (aq)

správně upravená chemická rovnice splňuje zákon zachování hmotnosti - je dodržován tím, že počet atomů každého druhu prvku (a tím i jejich hmotnosti) je na obou stranách rovnice stejný, tedy na levé i pravé straně rovnice (počty atomů jsou vyjádřeny pomocí stechiometrických koeficientů od čísla 2, jednotkové koeficienty se neuvádějí) zákon zachování elektrického náboje stechiometrické koefienty volíme tak, aby byly v nejmenším celistvém poměru a rovnici označujeme jako základní reakční přeměnu př. špatně: 3N2 + 9H2 → 6NH3 dobře: N2 + 3H2 → 2NH3

postup úpravy rovnic a kontroly provedené úpravy reakce plynného vodíku s plynným kyslíkem za vzniku vody H2 + O2 → H2O levá strana: 2 atomy vodíku a 2 atomy kyslíku pravá strana: 2 atomy vodíku a 1 atom kyslíku nesedí kyslík a proto před vodu napíši dvojku H2 + O2 → 2H2O pravá strana: 2  2=4 atomy vodíku a 2  1=2 atomy kyslíku nesedí vodík a proto před vodík napíšeme dvojku 2H2 + O2 → 2H2O

KONTROLA: LEVÁ STRANA: 2  2 = 4 atomy vodíku a 2 atomy kyslíku PRAVÁ STRANA: 2  2 = 4 atomy vodíku a 2  1 = 2 atomy kyslíku levá i pravá strana jsou shodné, platí zákon zachování hmotnosti a rovnice je správně

Zn + HCl → H2 + ZnCl2 H2 + Cl2 → HCl Na + Cl2 → NaCl příklady rovnic: Zn + HCl → H2 + ZnCl2 H2 + Cl2 → HCl Na + Cl2 → NaCl CO2 + H2 → CH4 + H2O Al(s) + Cl2(g) → AlCl3(s)

výsledky úprav rovnic: Zn + 2HCl → H2 + ZnCl2 H2 + Cl2 → 2HCl 2Na + Cl2 → 2NaCl CO2 + 4H2 → CH4 + 2H2O 2Al + 3Cl2 → 2AlCl3

kontrolní testík-úprava rovnic jednodušší rovnice Fe + O2 → Fe2O3 Fe + Cl2 → FeCl3 H2 + Br2 → HBr Al + O2 → Al2O3 Na + Cl2 → NaCl H2 + O2 → H2O P + O2 → P2O5

složitější rovnice Sb2S3 + HCl → SbCl 3+ H2S PCl3 + H2O → H3PO3 + HCl SiO2 + HF → SiF4 + H2O Fe2(SO4) → Fe2O3 + SO3 HNO3 + P2O5 → HPO3 + N2O5 Pb(NO3)2+Na2CrO4→PbCrO4+NaNO3 HCl + Ca(OH)2 → H2O + CaCl2 H2SO4 + KOH → H2O + K2SO4

Zdroje: BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie. Praha : Fortuna, 2004. 143 s. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8. Plzeň : Fraus, 2006. 136 s. http://dum.rvp.cz/materialy/chemicka-reakce-a-jeji-rovnice.html http://exotickeovoce.webgarden.cz/xi-chemicke-rovnice http://www.aristoteles.cz/chemie/chemicke_rovnice/neredoxni/rovnice-bez-redoxnich-zmen-priklady.php VACÍK,DR.SC., Prof.RNDr.Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. 365 s.