Postmoderna Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a vývoj civilizace
Plánování ve školní tělesné výchově
Název vzdělávacího materiálu
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Vznik pracovního poměru
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Život – pohledy na přírodu
Revoluce ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Postmoderna Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou postmoderny. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Postmoderna

Postmoderna evropský myšlenkový směr poslední třetiny 20. století zaměřen proti doposud převládající (moderní) koncepci jediné pravdy a jediného cíle usiluje o alternativnost lidských přístupů ke světu – základním požadavkem je pluralita názorů a jejich zrovnoprávnění odmítá kulturní a intelektuální nadřazenost západní civilizace zpochybňuje optimismus historického vývoje západní civilizace odmítá nadřazenost racionality v procesu poznání hledá alternativní cesty v různých oborech lidské činnosti (spojeno s hnutím New Age)

Michel Foucault (1926 – 1984) nedokončil studia medicíny, studoval filosofie, poté psychologii a psychopatologii přednášel na řadě západoevropských univerzit (mezi posluchači velmi oblíben) výrazně se angažoval v politickém životě podporoval pronásledované intelektuály v komunistických zemích udržoval kontakty s polskou Solidaritou zemřel na AIDS

Michel Foucault Dílo: Dějiny šílenství Slova a věci Dějiny sexuality lidé v Evropě jsou zvyklí na unifikující taxonomie (na „utopie“) – jde o pořádek, který funkční jen prostřednictvím nějaké mřížky věda a filosofie v každém období nedělaly nic jiného, než hledaly základ tohoto pořádku, vysvětlovaly ho a zdůvodňovaly tento pořádek je všemi lidmi žijícími v dané epoše zakoušen a vstřebáván (vrství se, jakési podloží) – stojí na něm základy každé dílčí kultury, teorie – epistéma žili jsme jako součást epistém → nyní víme, že náš svět je závislý na určitém typu epistémy

Michel Foucault epistémy se proměňují (dosud – naše epistéma je jediná, univerzální) musíme se vzdát jediného pohledu na svět, věda se může opírat o různé epistémy (jde o dílčí, proměnlivý způsob výkladu) věda není přísný obraz skutečnosti – věda je zdůvodňováním epistém, je vyprávěním (podobně jako jim byl mýtus) věda si falešně konstruovala jakýsi diskurz (soubor výpovědí z dané doby) – ten měl zdůvodnit dané vyprávění jako jediné možné a všeobecně platné

Jean-François Lyotard (1924 – 1998) základní pojem „postmoderní situace“ – odlišuje postmodernismus od modernismu (vědění legitimizováno prostřednictvím velkých metavyprávění, metadiskurzů) v postmoderní době se tato velká metavyprávění rozpadají na řadu dílčích jazykových her (každá hra má svá pravidla) lidská svoboda spočívá ve schopnosti hrát tyto hry stále novými způsoby, jejich konec je vždy otevřený je nutno opustit hledání univerzálního koncensu a přijmout pluralitu mluví o krizi filosofie úloha umění – může se vzbouřit (postmoderna burcuje proti vkusu, politice, stylu)

Jacques Derrida (1930 – 2004) zakladatel dekonstrukce ovlivnil literární vědu založil nadaci na podporu českým intelektuálům (disidentům) byl vypovězen z ČSSR dílo je po filosofické stránce velmi obtížné a náročné pojem dekonstrukce = bourání, odstraňování (konstruktivní destrukce) → způsob filosofické práce; jde o odhalování dvojího pojetí filosofie analýza tradovaných významových útvarů – odhalit skryté a potlačené předpoklady (literární věda)

ETTINGER, Bracha L. Soubor:Jean-Francois Lyotard. jpg [online]. [cit ETTINGER, Bracha L.. Soubor:Jean-Francois Lyotard.jpg [online]. [cit. 21.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean-Francois_Lyotard.jpg (J. F. Lyotard) TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha - Litomyšl: Paseka, 2006, ISBN 80-7185-819-6 STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4 LIESSMANN, Konrad; ZENATY, Gerhard. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994, ISBN 80-85619-94-6